Hjälp mig trimma..

Padde skrev:
Den sidan gav jag också han, tyvärr funkar inte Maxiscooter avdelningen tydligen. Inte för mig i alla fall.

:va


skumt för mig funkar det, angående att det bara skulle ge effekt till 50 cc och inte 100 cc är nog bara handlarens bristande kunskap, varför skulle det vara sämre med ett optimalt avstämt avgassystem, det är jävligt viktigt för att få en tvåtaktare att gå så bra som möjligt med motstånd och allt vad fan det heter.
 
Maxiscooter avdelningen funkar ju inte :3freak ...
 
Last edited:
Alla säger att lättare variatorvikter ska va så mycket bättre men det är det inte enligt mig. Jag satte i lättare, sen ännu lättare i min och den gick bara sämre. Medoriginalvikterna vart det mer drag i den, annars va det som den bara som motorn snurrade utan att det hände så mycket.

Pirro: Hur slö är en 100cc original? Vad har du för toppfart och hinner du ifrån bilar vid rödljus å så?
 
Rigge skrev:
Alla säger att lättare variatorvikter ska va så mycket bättre men det är det inte enligt mig. Jag satte i lättare, sen ännu lättare i min och den gick bara sämre. Medoriginalvikterna vart det mer drag i den, annars va det som den bara som motorn snurrade utan att det hände så mycket.

Pirro: Hur slö är en 100cc original? Vad har du för toppfart och hinner du ifrån bilar vid rödljus å så?


Den går som fan men vill ha ännu mer acc, har väl blivit fartblind av gixxern..
Den toppar ca 90km/h, 100km/h om det är lite nedförsbacke. Jo man drar bilarna ganska lätt, men mer acc skulle som sagt sitta fint..
 
Rigge skrev:
Alla säger att lättare variatorvikter ska va så mycket bättre men det är det inte enligt mig. Jag satte i lättare, sen ännu lättare i min och den gick bara sämre. Medoriginalvikterna vart det mer drag i den, annars va det som den bara som motorn snurrade utan att det hände så mycket.

Pirro: Hur slö är en 100cc original? Vad har du för toppfart och hinner du ifrån bilar vid rödljus å så?
Ifall man byter till ett trimrör , då vill motorn oftast jobba på ett högre varv , med lättare variator vikter så jobbar motorn på ett högre varv , det är inte så att om man har lättare vikter att det alltid blir bättre acc , utan det finns en vikt till just din motorn som då ger högst toppfart och bäst acc.
Ett original rör vill oftast jobba på lägre varv och har därför tyngre vikter.
En peugeot 100cc har väl typ bara 6-8 hästar :D
 
marcus_136 skrev:
Ifall man byter till ett trimrör , då vill motorn oftast jobba på ett högre varv , med lättare variator vikter så jobbar motorn på ett högre varv , det är inte så att om man har lättare vikter att det alltid blir bättre acc , utan det finns en vikt till just din motorn som då ger högst toppfart och bäst acc.
Ett original rör vill oftast jobba på lägre varv och har därför tyngre vikter.
En peugeot 100cc har väl typ bara 6-8 hästar :D


Jag har en Speedfight 2 50cc med Gianelli NRX rör och lätta vikter s.ö.g!
 
Rigge skrev:
annars va det som den bara som motorn snurrade utan att det hände så mycket.


hehe, Du har gått BETYDLIGT för långt ner i gram.

Kan säga att vikterna GÖR en hel del skillnad. Vi bytte på en Aprilia SR 50 med endast urtagen variatorring. Före bytet var det extremt dålig acceleration, Efter bytet var där så pass bra så det skulle inte mycket till för den skulle resa sig.

Så det gör en hel del skillnad, Sen gör det ju helt klart annorlunda skillnader hur hårt scootern är trimmad innan.

-----------------------------------------------------

Rigge skrev:
Alla säger att lättare variatorvikter ska va så mycket bättre men det är det inte enligt mig. Jag satte i lättare, sen ännu lättare i min och den gick bara sämre. Medoriginalvikterna vart det mer drag i den, annars va det som den bara som motorn snurrade utan att det hände så mycket.

Du ska alltid sätta i medföljande vikter som du får med när du köper avgasröret (Följer oftast med). Annars blir det så. Får man inte till vikter till systemet så får man prova sig fram.


EDIT: La till lite mer text.
 
Last edited:
Padde skrev:
hehe, Du har gått BETYDLIGT för långt ner i gram.

Kan säga att vikterna GÖR en hel del skillnad. Vi bytte på en Aprilia SR 50 med endast urtagen variatorring. Före bytet var det extremt dålig acceleration, Efter bytet var där så pass bra så det skulle inte mycket till för den skulle resa sig.

Så det gör en hel del skillnad, Sen gör det ju helt klart annorlunda skillnader hur hårt scootern är trimmad innan.

-----------------------------------------------------



Du ska alltid sätta i medföljande vikter som du får med när du köper avgasröret (Följer oftast med). Annars blir det så. Får man inte till vikter till systemet så får man prova sig fram.


EDIT: La till lite mer text.

Satte i medföljande men dom sög dom med..... original rokkade mst :yoparty
 
Rigge skrev:
Satte i medföljande men dom sög dom med..... original rokkade mst :yoparty

Konstigt konstigt. Dom kanske var bäst anpassade för ditt trim då. Men det rekomenderas ju alltid att sätta i dom vikterna för då ska den gå bra. Men bra att du fick rätt på det ju. Att hålla på att klydda med vikter är jobbigt.
 
Rigge skrev:
Jag har en Speedfight 2 50cc med Gianelli NRX rör och lätta vikter s.ö.g!
¨
Beror på hur lätta vikter du fick med , det är ganska jobbigt att ställa in det där så det blir perfekt , hade själv arrow system på min med 70cc cylle , då tyckte jag att original sög för den jobbade på så låga varv.
 
Pirro skrev:
Kommer troligen beställa detta system någon som vet något om detta?
http://64.4.10.250/cgi-bin/linkrd?_....50cc.nl/onderdelen_artno_eng.asp?artno=14887

Bild finns om man trycker på pic...

Du har nog länkat via hotamil. Felmeddelande.

Ditt e-postmeddelande är inaktivt och den här länken har inaktiverats. stäng det här fönstret och återgå till Klicka sedan på knappen Uppdatera i webbläsaren eller stäng meddelandet och öppna det igen.


Solid snake skrev:
MOPPEFUCKOS HELA HÖGEN!!!! :D :D :D

:hihi :hihi
 
Jag har just visat min moppe och på tisdag eller onsdag säljs den :tummenner En svart dag i mitt liv :(
 
Fan det går ju inte att länka till, men det är ett DOPPLER 100S finns på sidan http://www.50cc.nl/ och under peugeot sppedfight 100cc. Något som vet något om detta system har själv aldrig hört något om detta men fick det rekomenderat...

Får fortfarande inte maxiscooter avdelningen på http://www.scooter-attack.com/ att fungera någon som komer in där och kan säga om de har avgasrör till min speedfight 2 där??
 
Last edited:
Pirro skrev:
Fan det går ju inte att länka till, men det är ett DOPPLER 100S finns på sidan http://www.50cc.nl/ och under peugeot sppedfight 100cc. Något som vet något om detta system har själv aldrig hört något om detta men fick det rekomenderat...

Får fortfarande inte maxiscooter avdelningen på http://www.scooter-attack.com/ att fungera någon som komer in där och kan säga om de har avgasrör till min speedfight 2 där??


Jag har inte hört nått speciellt om just det avgasröret men jag har hört att Doppler ska vara bra grejor.
 
Har en Speedfight 2 100 -02 som jag grejat lite med.

Original gjorde den ungefär 87-90 km/h på plan väg. Surt...
Med Gianelli Freeway, 99 km/h
Gianelli + Nytt bakdäck (större omkrets) 104km/h
Burn down the omkrets, nere på ca 100km/h igen.
Skruvade dit ett Malossi variatorkit, 105km/h
Med nytt bakdäck igen så ligger den nog strax under 110 (mätarfart)

Summa summarum, avgassystemet gjorde ca 12km/h och "moppen" blev starkare och varvvilligare över hela registret. Variatorkittet har större primärvariatorskiva och gav ca 5km/extra i topp. Kanske skulle haft en aning tyngre rullar för att få den mata på bättre i "åkfart". Å andra sidan verkar sekundärfjädern "sätta sig" en aning allteftersom och blir därmed mjukare vilket gör att den matar på bra utan att "växla på sig". Till Gianellisystemet medföljde inga rullar.

Har även provat med highflow luftfilter men då lät den mest illa. Ev. vinterprojekt blir nog ett 120cc-kit. Kul skruvobjekt man inte pratar alltför högt om på krogen om bara... :kocko
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top