Hjälp mig nu!!

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Ok, så här e läget! Jag kommer att köpa ett nytt skinnställ på nätet pga att det blir mycket billigare. (oavsett risk att det blir fel)

Kan inte bestämma mig om jag ska ha ett tvådelat eller ett helställ (åker inte bana, men det kanske inte spelar ngn roll). kommer att toura i Europa i sommar.

De ställ jag funderar på är:
1.Alpinestar "GPU" tvådelat
2.Dainese "Nitro" eller "Bora" helställ.

De två senasta är ju iof mycket bättre än det första. Men jag vet inte om jag vill kunna åka i bara jackan... har iof ett gammalt Dainese ställ med vilket jag kan åka i bara jackan om jag vill det.

Nu undrar jag om storlekar hos resp. fabrikat.
Jag är 178 cm 65 kg, vad ska jag ha??
Finns det ngn som vet hur dessa är i storlekarna? (tippar på att strl 50 skulle vara ok)

Dela med er av era erfarenheter nu :)

Är helt beroende på hur du prioriterar din egen säkerhet.
Helställ = Säkrare. Delat = mer praktiskt.
Köra i bara jacka är dumheter, dock är jag inte bättre själv iom att jag kör så ibland.

Har du kollat på något av spykes modeller? Du ska ha strl 50 och det finns ett rött/svart/vitt 4 race kvar hos Mcdelen för 7000! (edit: ordinarie pris 12995)

Billigare raceställ hittar du helt enkelt inte....

PMa mig om du är intresserad så kan du få telenummer till ägaren, Eus köpte det andra stället härrom dagen

4RaceColl.gif

//jaG

Santo skrev:
Nu undrar jag om storlekar hos resp. fabrikat.
Jag är 178 cm 65 kg, vad ska jag ha??
Finns det ngn som vet hur dessa är i storlekarna? (tippar på att strl 50 skulle vara ok)

Dela med er av era erfarenheter nu :)

Jag är 174cm och väger 73kg, mitt 2-delade Dainese är det strl 50 och det sitter hyffsat tajt.

//@

Tjena!

Testade GPU stället när jag skulle handla grejer, storlek 50 va ok på mig som är 182cm och väger en 78-80 kg. Så det borde bli stort på dig. Men jag köpte ett delat Alpinestars TZ1 i storlek 50 istället, sitter jäkligt tight men bra. På mig sattTZ1 betydligt bättre än GPU, de ser lika ut men GPU var smalare över axlarna och större i häcken och benen vilket inte vart så jättesnyggt. TZ1 kostar en tusing till men sitter klart bättre. Är helnöjd med mitt och det känns som man fick bra grejer för pengarna.

Jag har exakt samma mått som du, Santo.
Har ett Alpinestars TZ-1 strl. 48. Sitter tight och bra.

Last edited:
om du ska ha dainese raceställ så tippar jag på att du har strl 48
jag har 50 --- 183/76 och det sitter som det ska! :)

//Linus

Tjena, ska du använda stället till touring och inte bana, köp tvådelat.
Har kört hoj i 30 säsonger, det är skönt att dra av jackan och sätta sig med en pils eller glass, utan att kränga av både stövlar, brallor mm.
Helställ är att föredra på bana.

Man kan "vika ner" överdelen på stället om man ska ha av jackan! Funkar bra om man ska dricka java eller käka glass!

//jaG

tassen skrev:
Tjena, ska du använda stället till touring och inte bana, köp tvådelat.
Har kört hoj i 30 säsonger, det är skönt att dra av jackan och sätta sig med en pils eller glass, utan att kränga av både stövlar, brallor mm.
Helställ är att föredra på bana.

Tror ändå att det är skillnad på 2-delat och 2-delat...

Alpinestars har dem minsta dragkedjorna jag har sett iaf, så otroligt små och tunna. Lär ju gå upp vid en marksyning...

Spidi däremot har kraftigare grejjer. Jag känner mig riktigt säker även med de 2-delade ställen. Kika på dem du!

/a

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...