Hjälp mig nu då? berätta?

BEEFnoodles

Planerar inför sommarens turer ;)
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Yamaha TDR 125 -97
Hur svårt tyckte du det var när du börja med Lätt mc?
Vad var det svåraste?
Vad behöver ja öva mest på?
snälla Hjälp mig!

Last edited:
Helt klart: garagevändningar.... spelar ingen roll hur bra man kan dom, man blir som inihelsicke nervös när man väl står där på uppkörningen.... bättre att träna 20ggr för mycket än för lite.... :)

det var så jävla gött när man kände draget i rd över 6000 varv första gången.. trode jag skulle skita ner mig.. hade ju bara kört moppe innan.. jag har precis köpt hojen och ska börja med körkortet snart.. så man ska öva på garage vändningen säger du.. vilka mått e det som gäller då??

SmackMan skrev:
det var så jävla gött när man kände draget i rd över 6000 varv första gången.. trode jag skulle skita ner mig.. hade ju bara kört moppe innan.. jag har precis köpt hojen och ska börja med körkortet snart.. så man ska öva på garage vändningen säger du.. vilka mått e det som gäller då??

Det är så mkt som din mc kan sväng plus en halvmeter till om jag inte har helt fel... Någon kanske kan komplettera min fakta om det är rätt eller fel :Bugar

Se till att träna garagevändningen så mycket du kan själv utan körskola om du nu ska gå på en. Den kan ta en jävla tid. La själv åtskilliga timmar på den men nu tycker jag den är aslätt med. För det var väl det svåraste på uppkörningen du menade?? :tummenupp

nop... mc`ns svängradie +20cm, inte på båda sidorna...
garage vändningen var inge svår, inte med nerverna heller...det blev mer problem sen i "serpentin" körningen... men de är inga problem.. viktigast med nerverna är sedan i stadskörnigen att du inte råkar missa någon skylt eller nån garage infart, vifta på huvet som en örn MEN inte som en uggla!,, (vifta inte överdrivet) så ska allt gå vägen! :tummenupp

Ja viktigast tycker jag är att man skall hålla sig lugn i stadskörningen!!!
Du ska va "stone cool". Ja lät flera killar som såg ut att ha brottom åka före fastän jag hade förkörsrätt i likvärdig korsning, ganska onödigt men ändå...
:tungan

sen kan de va bra att överlag vara ganska såå tydlig. Ex. Bromberedskap både fot och hand!

Du får också visa att du tittar i backspeglarna väldigt tydligt, nästan så du bryter nacken.

Du måste alltså vrida på huvudet när du tittar i speglarna, och inte bara vrida ögonen.

HÅLL HASTIGHETEN!! ligg gärna något under (man vet aldrig hur mycket körskolans mätare slår fel på.)

Se upp för cyklister som aldrig vet var dom ska nånstans (likaså fotgängare.)

Ta det lugnt om det ser trångt ut på vägen och det är många människor och massa övergångsställen (typ centrum och så.)

Du fixar det säkert. :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Solid snake skrev:
HÅLL HASTIGHETEN!! ligg gärna något under (man vet aldrig hur mycket körskolans mätare slår fel på.)
Nja, ligg fan inte under! Ligg så exakt så möjligt. (fast håll ögonen på vägen)
Se till att gasa på upp på motorvägen om du får åka där.
Men det bästa du kan göra är att KÖRA! Kör så ofta du kan! Jämnt! Då klarar du det :)

Nisse Järnet skrev:
Nja, ligg fan inte under! Ligg så exakt så möjligt. (fast håll ögonen på vägen)
Se till att gasa på upp på motorvägen om du får åka där.
Men det bästa du kan göra är att KÖRA! Kör så ofta du kan! Jämnt! Då klarar du det :)

Jag menade inte 10 km/h under, jag menade snarare 2-3 km/h under.

Solid snake skrev:
Jag menade inte 10 km/h under, jag menade snarare 2-3 km/h under.

Precis, det måste ju vara bättre att ligga några km/h under för annars kanske mätaren visar lite fel så blir inte han man kör upp me så glad på dig!

BEEFnoodles skrev:
Hur svårt tyckte du det var när du börja med Lätt mc?
Vad var det svåraste?
Vad behöver ja öva mest på?
snälla Hjälp mig!

det absolut smartaste är att träna med absolut max svängradie med din hoj, för då blir du säkrare än om du lär dig med 20 cm mer på varje sida, så träna med fullt styrutslag och träna mycket !!, hur säker du än känner dig kan nerverna spela dig ett spratt !,,,, du klarar det gallant om du bara tränar :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Det som helt klart är svårast med körkortet är helt klart TEORI-provet!! :fakta allt annat är lika lätt som att gå över ett övergångställe! :D

ModiN skrev:
Det som helt klart är svårast med körkortet är helt klart TEORI-provet!! :fakta allt annat är lika lätt som att gå över ett övergångställe! :D
:3freak

Jag skulle säga att det är bättre att ligga 2km/h över, än 5km/h under.

Nisse Järnet skrev:
:3freak

Jag skulle säga att det är bättre att ligga 2km/h över, än 5km/h under.

Håller med, :tummenupp Men för F:N inte på uppkörningen.
Skall nu ju snart köra upp för bil och dom säger hela tiden att inte en km/h över. Skit hårt med bil!( jag får det gratis åxo)

Poyjs skrev:
Håller med, :tummenupp Men för F:N inte på uppkörningen.
Skall nu ju snart köra upp för bil och dom säger hela tiden att inte en km/h över. Skit hårt med bil!( jag får det gratis åxo)

Det var uppkörningen jag snackade om..

*/ ?>
Nyheter
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Back