Hjälp mig med............

Daniel-L

el capitan
Gick med
19 Mar 2003
Ort
gbg
Hoj
none
Igår var jag ute o övade lite wheelies efter det burnade jag lite, då såg jag att hojen var över 100grader varm.Jag stängde av för att starta den när den hade kylts ner lite.Nu började problemet,den kommer inte iväg när jag lägger i växlarna.Det går att ha ettan i o rulla iväg den som om det var friläge.Vad har hänt? :confused:
 
Oj du, det där låter dyrt. :skrämd

Det jag kan tänka mig som spökar är kopplingen, att den ligger i hela tiden. Känns kopplingen likadan som före problemen uppstod, samma motstånd i handtaget?

Om växlarna går i, dvs. du känner att växellådan reagerar på att du mekar med växelspaken, så kan det vara primärdrivningen som har gått sönder.
 
McB skrev:
Oj du, det där låter dyrt. :skrämd

Det jag kan tänka mig som spökar är kopplingen, att den ligger i hela tiden. Känns kopplingen likadan som före problemen uppstod, samma motstånd i handtaget?

Om växlarna går i, dvs. du känner att växellådan reagerar på att du mekar med växelspaken, så kan det vara primärdrivningen som har gått sönder.
Det är samma motstånd i handtaget.Nån sa att lamellerna kan ha smält,kan det va nåt? När du säger dyrt hur mycket menar du då? :(
 
Gixxerns fläkt går inte igång förrän vid 107 grader, så att lamellerna har smält tror jag inte.... faktiskt....

Daniel-L skrev:
Det är samma motstånd i handtaget.Nån sa att lamellerna kan ha smält,kan det va nåt? När du säger dyrt hur mycket menar du då? :(
 
Om du har den avstängd och rullar sakta framåt och känner att ettan går i, blir motståndet högre då eller kan du rulla vidare som vanligt?

Om kopplingen fastnat i "aktiverat" läge så känner man ändå att man har en växel i, det blir trögare att rulla den (särskilt när den är kall). Det kan ju ha hänt nått som gör att koppling/låda/drivning någonstans har tappat kontakten med varann.

Känn ordentligt på hur det känns och fråga sen andersbrink, han är ljusår bättre än mig på sånthär, å PS. om man bara har bra med vätska i kylsystemet så blir inte en gixxer överhettad. så vet du det nästa gång du leker....

//jaG
 
Troligen så har kopplingen fastnat i urrkopplat läge... riv å kolla hur det ser ut vid kopplingskorgen..

Sen så behöver ni inte stänga av motorn bara för att den går upp i temp... När ni slår av den så stannar vattenpumpen å på vissa även elfläkten, då ökar tempen snabbt... Så låt vattenpump, kylare och elfläkten göra sitt jobb...

Åk istället en sväng med lågbelastning så fartvinden hjälper till..

Mathias
 
Kopplingen i GSX R750-96 är löjligt klen i kombination med vissa oljor. Är du säker på att du burnade med bakdäcket och inte med kopplingen? Du kommer att behöva undersöka din koppling hur som helst. Sätt igång!
 
Zeb_Macahan skrev:
Om du har den avstängd och rullar sakta framåt och känner att ettan går i, blir motståndet högre då eller kan du rulla vidare som vanligt?

Om kopplingen fastnat i "aktiverat" läge så känner man ändå att man har en växel i, det blir trögare att rulla den (särskilt när den är kall). Det kan ju ha hänt nått som gör att koppling/låda/drivning någonstans har tappat kontakten med varann.

Känn ordentligt på hur det känns och fråga sen andersbrink, han är ljusår bättre än mig på sånthär, å PS. om man bara har bra med vätska i kylsystemet så blir inte en gixxer överhettad. så vet du det nästa gång du leker....

//jaG
Lite mer motstånd känns det som att det blir, speciellt när jag rullar bakåt.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top