Hjälp mig med motardköp

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Jajemän, efter år av RR och gatsporthojar tror jag banne mig det blir motard nästa år. Provade en Husa 650 en halvtimme förra sommaren och det var ju galet skoj.

Vill såklart ha nått med lite ryt i, men den ska gärna funka i skogen också då jag nog gärna åker lite enduro, och det vore skönt om jag slapp mecka under säsongen. Byta olja går jag med på men större service gör jag gärna inte under sommaren.

Har också provkört KTM Duke och nån Yamaha 600 motard. Den första var slö och trist och den andra var GALET slö och trist.

Så vad har jag o välja på och varför ska jag köpa den. Verkar som alla som menar allvar kör Husa här i GBG.

Tre bra exempel i Götelabooorg.

1

2

3

08or till bra pris. Få timmar. Alla med helakrat som man vill ha.
2an har dessutom svindyra kolfiberhjul och lite annan kolfiberbling. Förmodligen är allt köpt från den här Göteborgsfirman. Om originalhjulen följer med är det ett klipp. Om man tävlar (hoppar mycket) kan de gå sönder på olika ställen. Då är det bra att ha originalhjulen i reserv (eller som regnhjul - för du ska rejsa lite eller hur?!). Hjul är inte så förbluffande dyrt heller.

Bara slå till och sen ta kontakt med supermotofolket i KMK (kör du för KMK redan nu kanske?) och börja köra "på riktigt" :tummenupp

Köra i skogen med 650n går utmärkt även om det såklart går bättre med mindre hoj. Tipset för att få ut så mkt som möjligt av skogsåka blir att leta reda på en endurogaffel (enstaka tusingar) och sen bara köra. Ställ bakdämparen så mjukt det går eller om ekonomin tillåter, köp en endurodämpare. Jag har kört i skogen flera år med supermotofjädring och det funkar men allt blir bättre med rätt gaffel/dämpare såklart. Allt handlar om hur känslig man är.

Last edited:
Du får gärna provköra min 530 EXC:tummenupp

Man tackar! :) Gärna det vid tillfälle!

Meeen vad många modeller det finns. Känner mig grön! ;)

Tre bra exempel i Götelabooorg.
.....

Tack o bock! Ska kolla på dessa!

Förresten - tycker det låter förjävla mycket om dom där akra-rören. Ger dom nått mer än näsblod?

// Över-30

Då är det bra att ha originalhjulen i reserv (eller som regnhjul - för du ska rejsa lite eller hur?!).

Jädrans... Det går alltså tävla i det här också? Trodde detta var räddningen för ekonomin :(

Last edited:
Vill du ha längre serviceintervall och kan leva med en lite tyngre hoj så ska du kolla på KTM 690 SMC :tummenupp

E väl bara o försöka haka på lite när det e nån form av aktivitet på g.
Typ motard på bana tråden o sen vi puttrar motard osv i gbg.
Sen e det bara o be o få testa lite olika hojar. Tycker motardgänget e generösa med o upplåta grejerna för lite testkörning:tummenupp

Husan är frän på gatan men betydligt svårare att hantera fullt ut på bana.
Ktm 530/525 tycker jag är den perfekta kompromissen, dessutom ett vettigt frambromsfäste för olika ok, motard/enduro.
Fast en kolfiberhusa som nån har plöjt 40-50 lök på verkar ju najs med såklart ;)

Tack o bock! Ska kolla på dessa!

Förresten - tycker det låter förjävla mycket om dom där akra-rören. Ger dom nått mer än näsblod?

// Över-30

Jädrans... Det går alltså tävla i det här också? Trodde detta var räddningen för ekonomin :(
Hehe, jag vill inte heller det ska låta FÖR mkt.
/oxå över 30
JA de gör skillnad! Finns två olika storlek på pluggar att stoppa i om man vill. Följ med Göteborgskillarna och tjejerna och kör lite med dem nån gång så får du en enkel försmak av vad det handlar om. Tror det mesta händer här.

Husan är frän på gatan men betydligt svårare att hantera fullt ut på bana.
Ktm 530/525 tycker jag är den perfekta kompromissen, dessutom ett vettigt frambromsfäste för olika ok, motard/enduro.
Fast en kolfiberhusa som nån har plöjt 40-50 lök på verkar ju najs med såklart ;)

Man kan aldrig ha för mkt effekt :mattias:D

Last edited:
Husaberg verkar ju vara grymma. Men att behöva byta olja och filter var 30:e mil är ju bara löjligt.

\Masonit

Husaberg verkar ju vara grymma. Men att behöva byta olja och filter var 30:e mil är ju bara löjligt.

\Masonit

Nu vet jag inte hur mkt 30mil är men det är inte specifikt Husa. Alla racemotorer har samma (liknande) intervall.

Nu vet jag inte hur mkt 30mil är men det är inte specifikt Husa. Alla racemotorer har samma (liknande) intervall.

Det går väl inte i så många liter va? Nån skvätt bara?

Hur ofta behöver man göra större service än så?

Det går väl inte i så många liter va? Nån skvätt bara?

Hur ofta behöver man göra större service än så?

Det går i exakt 1 liter i min 650-02 har jag för mig. Så det är ju smidigt att byta. Bara tappa ur den gamla och så i med en hel flaska ny. Filtren kostar inte så många kronor heller har jag för mig.

Jätteservicen är väl först efter 100h har jag för mig.

Alla servicemanualer ligger ute på husabergs hemsida om du vill veta mer specifikt.

De täta oljebytena är ju inga problem - otroligt snabbt gjort.
Som nämnts ovan handlar det oftast om ganska precis en liter som skall bytas ut. Bör absolut inte vara något som upplevs som ett hinder ifall man är sugen på en racemotard...

Som silverjonten o kolle säger, häng på oss o kör nån gång så kan du prova lite olika hojar. :tummenupp

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8