Hjälp mig med mitt projektarbete 100p!

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
God afton gott folk,

nu är det så här att jag inom en (väldigt) snar framtid måste bestämma mig för vad jag ska göra som mitt projektarbete 100p (gymnasiet). Finns inte så många "regler" från skolans sida, speciellt inte om man som jag tänker göra något mekaniskt. Dock har jag själv några krav:

- Måste ha motor av något slag
- Mucho billigt (helst under 8000:-)

Just nu lutar det åt en budget-café racer av någon gammal cb, lämpliga objekt finns i min prisklass men är sällsynta. Men som sagt, låt kreativiteten flöda å kom upp med lämpliga förslag nu! :Bugar

100p = 100 timmar antar jag (så var det i alla fall på min tid).
En caferacer med tank och skärmar helt i polerad aluminium :tummenupp

Edit: Typ som denna, men denna är nog kromad.
Dessutom är ju clip-on ett måste!!!

Bifogat

• sbr49dsc01763jpg6mv.jpg
    sbr49dsc01763jpg6mv.jpg
    128.6 KB · Visningar: 112
Last edited:
mini-knutten skrev:
2092534 God afton gott folk,
Vad för linje läser du?

Gjorde själv en förstärkare, klar nu i vintras, men jag går ju å andra sidan Natur/El.

Köp en gocart och häkta på nån frän motor, det brukar vara populärt.

yonsson skrev:
2092554 100p = 100 timmar antar jag (så var det i alla fall på min tid).
En caferacer med tank och skärmar helt i polerad aluminium :tummenupp

Edit: Typ som denna, men denna är nog kromad.
Dessutom är ju clip-on ett måste!!!

jo, något liknande tänkte jag också på, fast kanske utan allt krom....

J_Park skrev:
2092569 Vad för linje läser du?

Gjorde själv en förstärkare, klar nu i vintras, men jag går ju å andra sidan Natur/El.

Köp en gocart och häkta på nån frän motor, det brukar vara populärt.

Går natur / natur, men valet behöver inte vara kopplat till linjen... Go-cart kan jag tänka mig, någon som har en länk till en byggtråd eller liknande?

mini-knutten skrev:
2092534 God afton gott folk,

nu är det så här att jag inom en (väldigt) snar framtid måste bestämma mig för vad jag ska göra som mitt projektarbete 100p (gymnasiet). Finns inte så många "regler" från skolans sida, speciellt inte om man som jag tänker göra något mekaniskt. Dock har jag själv några krav:

- Måste ha motor av något slag
- Mucho billigt (helst under 8000:-)

Just nu lutar det åt en budget-café racer av någon gammal cb, lämpliga objekt finns i min prisklass men är sällsynta. Men som sagt, låt kreativiteten flöda å kom upp med lämpliga förslag nu! :Bugar

du kan ju få köpa mitt gammla 100p projekt, hade inte tid och ork så la ner det...
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=31806
http://www.blocket.se/vi/7712346.htm?ca=7_s

mini-knutten skrev:
2092609 jo, något liknande tänkte jag också på, fast kanske utan allt krom....

Går natur / natur, men valet behöver inte vara kopplat till linjen... Go-cart kan jag tänka mig, någon som har en länk till en byggtråd eller liknande?

Min klasskompis' gocartbygge.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23856&highlight=r6cart (jag vet ej om medlemskap krävs för att läsa)

Ej klar men en bit på väg!

Bifogat

• R6-cart.JPG
    R6-cart.JPG
    44 KB · Visningar: 109
Min polare gjorde en jävligt ball grej: han byggde en jet-motor!
Den blev jäkligt fin och han hade nog väldans roligt när han höll på med det också. Billig var den dessutom(det var det som var själva grejen med arbetet) under tusenlappen.

mvh paco

@ j_park

Tack för tipset, reggade mig för att kunna läsa....

Paco skrev:
2092668 Min polare gjorde en jävligt ball grej: han byggde en jet-motor!
Den blev jäkligt fin och han hade nog väldans roligt när han höll på med det också. Billig var den dessutom(det var det som var själva grejen med arbetet) under tusenlappen.

mvh paco

låter jäkligt komplicerat :död

Nejdå, det du behöver är ett turboaggregat, juh större juh bättre och en packe rör o lite kringutrustning ;) googla lite på det. Finns en hel del projekt ;)

gör som jag..
jag håller ju på med nåt som kan liknas en caferäser nästan..
utgå från en offroad..dom kan bli billiga :tummenupp

gluffis skrev:
2092719 Nejdå, det du behöver är ett turboaggregat, juh större juh bättre och en packe rör o lite kringutrustning ;) googla lite på det. Finns en hel del projekt ;)

efter att ha googlat lite har jag insett att det iallafall inte verkar omöjligt... gått igenom 7 sidor sökresultat nu, så om någon råkar sitta på en bra länk :)

Polaren byggde inte en turbo-jetmotor. Han trodde det skulle bli för dyrt/komplicerat med det. Istället byggde han en ramm-motor som fungerar på så sätt att det är fartvinden som pressar in luften. Istället för fartvind använde han en datorfläkt som han satte på en kraftigare elmotor på 17000rpm. Bränslet var gasol. Den blev riktigt bra, tror t.o.m. att han lyckades driva en vagn med den!

//paco

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...