Hjälp mig med min koppling

Zenit skrev:
2185687 NU när vi e inne på det har precis samma sak som swedi på min cross (RM125) dock e detta ju en vajer till kopplingshandtaget..kan det vara så att lammerlerna klibbat ihopa har inte delat ännu och aldrig gjort nåt sånt innan :gnissla om det är det hur ser jag det och hur fixar jag det? klarar jag det själv?

tack :)

Egentligen borde jag hålla käften men... :näsblod

Dåå har dom säkert klibbat ihop... (Måste försvara min teori lite här..)
Börja med att starta hojen på friläge och varmkör ett tag. Sen sparkar du upp lite fart och klackar i ettan. Antagligen kommer hojen då driva trotts att du har kopplingen indragen. Sen kör du ett tag, växlar igenom allt så oljan blir varm osv. Sen så funkar det antagligen. Annars får du riva och felsöka.

Ha de gôtt!

Ludde skrev:
2185756 Egentligen borde jag hålla käften men... :näsblod

Dåå har dom säkert klibbat ihop... (Måste försvara min teori lite här..)
Börja med att starta hojen på friläge och varmkör ett tag. Sen sparkar du upp lite fart och klackar i ettan. Antagligen kommer hojen då driva trotts att du har kopplingen indragen. Sen kör du ett tag, växlar igenom allt så oljan blir varm osv. Sen så funkar det antagligen. Annars får du riva och felsöka.

Ha de gôtt!

då sprack din teori då den va likadan under hela körpasset sist jag körde på banan (iofs min första gång gassa kanske för lite.. :hihi )
Det kna inte bara vara så att oljan e gammal o blivit kass? hade vat skönt o slippa riva då jag inte vet hur de ska se ut :va

EDIT: kan står still med den i 1an med kopplingen inne men måste varva annars dör den..när jag kör så dör den om man släpper gasen trotts att man har kopplingen inne

Last edited:
Zenit skrev:
2185760 då sprack din teori då den va likadan under hela körpasset sist jag körde på banan (iofs min första gång gassa kanske för lite.. :hihi )
Det kna inte bara vara så att oljan e gammal o blivit kass? hade vat skönt o slippa riva då jag inte vet hur de ska se ut :va

EDIT: kan står still med den i 1an med kopplingen inne men måste varva annars dör den..när jag kör så dör den om man släpper gasen trotts att man har kopplingen inne

Ajfan... =)
Men vill den driva när du står med kopplingen inne på ettan? Kan ju helt enkelt vara så att det är dags att byta lammelpaket...

Ha de gôtt!

Ludde skrev:
2185791 Ajfan... =)
Men vill den driva när du står med kopplingen inne på ettan? Kan ju helt enkelt vara så att det är dags att byta lammelpaket...
Eller kopplingskorg....

Spiken skrev:
2186005 1dl = 10 cl :tummenupp
:hihi det är ju ifs sant.

Ludde skrev:
2185686 Haha, jajävlar, härdsmälta i hjärnan igen... :huvet
Jaja, trodde att vi snackade separata oljebad för koppling och låda... Man är inte så klipsk efter en lång dag på jobbet.
Jo, är la säkert så att det har kommit in luft, men om man kör med fel olja i växellådan så kan det klibba ihop nåt jävulskt iaf.
Menmen, så går det när man snabbläser, svarar och inte tänker efter förrän nu :)

Förresten, finns det inte grön Magura olja också? Eller det kanske var på den gamla cykeltiden som man hade Magura Blood i småflaskor. Kanske inte var till hydralkopplingen...?
Lättare att köra med wire, slipper man detta problemet.... :tungan

Nä, läggdags och göra en reset på hjärnan. :tomten

Ha de gôtt!
Magura blood är röd KOPPLINGSOLJA så vitt jag vet. Jag hade det innan. :va

Evil M skrev:
2185616 Finns en special spruta att köpa men funkar som sagt med en vanlig spruta om man kan komma över en sån. Angående olja så ska det vara en mineral olja så nästan vilken hydralolja som helst ska funka. Jag testa med gaffelolja som många kör med men fick det aldrig bra så jag köpte maguras olja och det funka kanon direkt.

Tänkt en på en annan sak, har du startat hojen och den vill driva iväg med kopplingen intryckt eller försöker du rulla hojen utan att motorn är igång? Är inte motorn igång så tar det alltid imot för mig med växel i på min hoj men ej när man har startat hojen.

[edit] inte var man snabb här heller :(

Jo, det är ju när motorn är avstängd som detta sker. Jag har faktiskt inte testat med att starta upp den och testa. Kan det göra skillnad på grund av värme till kopplingen som "särar" den lite? Eller varför vore det skillnad på motorn av och motorn på?

Jag tycker mig inte komma ihåg att det var så när jag fick den, men det kanske det var... hmm.

Ludde skrev:
2185686
Förresten, finns det inte grön Magura olja också? Eller det kanske var på den gamla cykeltiden som man hade Magura Blood i småflaskor. Kanske inte var till hydralkopplingen...?
Stämmer precis.Servicekit till kopplingen:

Bifogat

• magura.jpg
    magura.jpg
    61.3 KB · Visningar: 79
Last edited:
Swedie skrev:
2186262 Jo, det är ju när motorn är avstängd som detta sker. Jag har faktiskt inte testat med att starta upp den och testa. Kan det göra skillnad på grund av värme till kopplingen som "särar" den lite? Eller varför vore det skillnad på motorn av och motorn på?

Jag tycker mig inte komma ihåg att det var så när jag fick den, men det kanske det var... hmm.

Kall olja kan klibba ihop kopplingen... Starta motorn o låt oljan få arbetstemp , så klibbar den inte längre...... Som sagts innan , starta , kör en sväng o jobba lite bland växlarna...MED koppling.. :) ..testa o rulla den med växel i o koppling intryckt med motorn igång. Funkar det så testa med motorn DÖÖÖÖÖÖD !...Ooooaaaahhhh.... :cdevil

Det kan även vara såhär att stålskivorna i kopplingen har slagit sig. De blir det rätt fort tyvärr om man gör upprepade hårda supermotostarter med mycket kopplingsslir. Det blir för varmt och de blir skeva.
De äldre husorna klarar sig bättre eftersom de hade tjockare stålskivor men för några år sen tyckte farbror KTM att det skulle vara tjockare lameller istället och nu kan man se de med fet budget byta kopplingspaket mellan heaten.

Husaberg stoppade i lite tjockare stålskivor i min koppling.

Ska se om jag kan ta och starta upp den idag o testa upp o ner för gatan.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman