Hjälp mig med min koppling

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjena, jo... har ställt husan o vila ett tag och nu vill jag ta tag i den sen kraschen på Anderstorp. Det jag inte kan lösa själv just nu, verkar vara kopplingen. Jag drar in kopplingen, och den tar inte bra nog för att frigöra bakhjulet. Så gott som att ha växeln i, även fast kopplingen är helt indragen.

Så jag funderar på vad som kan ha gått fel? Jag har monterat av originalstyret och kopplingen hängde på sidan av hojen i säkert 1 vecka. Kan det på något sätt orsaka att systemet inte vill funka?

Det har inte varit några läckage eller nånting...

O sen till slut, vad för kopplingsolja rekommenderas? Den jag har nu är iaf röd... det är allt jag vet. Min manual för hojen är inte hemma o .. ja, lika bra att fråga här bland kunniga.

tacksam för hjälp

Om du haft den hängande så kan det kanske krypit ner lite luftbubblor i systemet, lufta eller tryck olja nerifrån. Jag körde på 5w gaffelolja i min koppling på min ktm, kommer att göra lika dant på GGn.

Det som har hänt är antagligen att lammelerna har klibbat ihop eftersom den har stått ett tag... Sen bruka röd olja inte vara nån höjdare för kopplingar... Körde med nån röd olja i trialhojarna för några år sen, då klibbade lammelerna ihop direkt!

Ha de gôtt!

Ludde skrev:
2185247 Det som har hänt är antagligen att lammelerna har klibbat ihop eftersom den har stått ett tag... Sen bruka röd olja inte vara nån höjdare för kopplingar... Körde med nån röd olja i trialhojarna för några år sen, då klibbade lammelerna ihop direkt!

Ha de gôtt!
Röd olja i kopplingen alltså, det är hydralkoppling på riktiga hojar. Magura har en egen specialanpassad olja för kopplingen som är just röd! Den sitter original och har mycket fina egenskaper :) Kör nu med 10W gaffelolja som funkar fint men långt ifrån maguras specialolja. Vad jag tror hänt Swedi om du haft kopplingshandtaget hängandes är att det möjligtvis kommit upp luft ifrån behållaren in i slangen, något som inte skall kunna hända egentligen då det inte ska finnas luft någonstanns i systemet egentligen.

Vet ni någon affär i Stockholmsområdet som har rätt olja hemma?

Jag kommer lufta genom att pumpa med handtaget.

Alla som säljer hojar med Magurakoppling lär ha det hemma Husaberg/KTM handlare tex.
I Stockholmområdet finns det ett gäng ...

Olle Olsson, Arlanda rockar fett :)
Dirtbike, Hägersten
KTM Store, Sveavägen
Lelles, Uppsala
Mör, Södertälje

...
...

Swedie skrev:
2185313 Vet ni någon affär i Stockholmsområdet som har rätt olja hemma?

dåså.. dags att åka till den där MÖR som hade lite konstigt huMÖR när jag var där senast.

Swedie skrev:

För mig funkade det inte att lufta genom att pumpa utan jag fick trycka upp olja med en spruta nerifrån för att få det bra.

Swedie skrev:

Nej...gör inte det ! Du kommer aldrig att få ut all luft om du försöker lufta med hjälp av handtaget. Dina små luftbubblor kommer bara att åka fram o tillbaka i slangen.

Åk till din privata sjuksköterska... :rolleyes: ...be henne om en spruta modell " 1 dl " eller nåt , fyll den med olja , trä på en slang över den o anslut slangen till nippeln på kopplingscylindern. Ta bort locket o gummitutan på behållaren....håll handtag o behållare högt så att det inte kan stanna några luftbubblor ngnstans mellan cylinder o behållare.
Öppna nippeln , pressa in den nya oljan o se till så att slangen verkligen är tät i anslutningarna , så du inte trycker in ngn luft. När behållaren är full o du ser att det inte följer med några luftbubblor.... Dra åt nippeln. Dit med gummituta o lock på behållaren. Klart ! :tummenupp

Folkezx9r skrev:
2185504 Nej...gör inte det ! Du kommer aldrig att få ut all luft om du försöker lufta med hjälp av handtaget. Dina små luftbubblor kommer bara att åka fram o tillbaka i slangen.

Åk till din privata sjuksköterska... :rolleyes: ...be henne om en spruta modell " 1 dl " eller nåt , fyll den med olja , trä på en slang över den o anslut slangen till nippeln på kopplingscylindern. Ta bort locket o gummitutan på behållaren....håll handtag o behållare högt så att det inte kan stanna några luftbubblor ngnstans mellan cylinder o behållare.
Öppna nippeln , pressa in den nya oljan o se till så att slangen verkligen är tät i anslutningarna , så du inte trycker in ngn luft. När behållaren är full o du ser att det inte följer med några luftbubblor.... Dra åt nippeln. Dit med gummituta o lock på behållaren. Klart ! :tummenupp
Gummituta? Vad menar du med det? :va

Folkezx9r skrev:
2185504 Nej...gör inte det ! Du kommer aldrig att få ut all luft om du försöker lufta med hjälp av handtaget. Dina små luftbubblor kommer bara att åka fram o tillbaka i slangen.

Och om inte sjuksköterskan är snäll, vad finns det för några andra metoder? Finns det verktyg att köpa nånstans som funkar... vill gärna ta med hojen till sviestad i helgen liksom.

Swedie skrev:
2185519 Och om inte sjuksköterskan är snäll, vad finns det för några andra metoder? Finns det verktyg att köpa nånstans som funkar... vill gärna ta med hojen till sviestad i helgen liksom.
en spruta ska väl inte vara svårt att få tag på? Jag satte en slang på sprutan så att jag kunde se om det kom luft ifrån sprutan. 1dl är för mycket! 10cl räcker , tror jag använde mig av en 5cl men det blev inte 100%.

philsson skrev:
2185510 Gummituta? Vad menar du med det? :va

Vad kallas det då ??... Gummi-bälgen-tutan-tätningen som sitter under locket på behållaren ??

Folkezx9r skrev:
2185551 Vad kallas det då ??... Gummi-bälgen-tutan-tätningen som sitter under locket på behållaren ??
Jag misstänkte att du menade den, annars hade jag hoppats på att det var något annat. Fick inte kopplingen att koppla ur 100% nämligen.

Swedie skrev:
2185519 Och om inte sjuksköterskan är snäll, vad finns det för några andra metoder? Finns det verktyg att köpa nånstans som funkar... vill gärna ta med hojen till sviestad i helgen liksom.

Mekonomen har ngt som heter väteskebytaren eller oljebytaren eller ngt sånt... Onödigt stor spruta , rymmer väl 2-3 dl , men den går ju att ha till annat oxå. Använde den senast förra helgen när jag bytte olja på grannens framgaffel...
Kostar ngn hundralapp...

En finfin kanyl finns som originalverktyg hos din lokala Husa-ÅF (eller så tar han hem den) :tummenupp

Swedie skrev:
Finns en special spruta att köpa men funkar som sagt med en vanlig spruta om man kan komma över en sån. Angående olja så ska det vara en mineral olja så nästan vilken hydralolja som helst ska funka. Jag testa med gaffelolja som många kör med men fick det aldrig bra så jag köpte maguras olja och det funka kanon direkt.

Tänkt en på en annan sak, har du startat hojen och den vill driva iväg med kopplingen intryckt eller försöker du rulla hojen utan att motorn är igång? Är inte motorn igång så tar det alltid imot för mig med växel i på min hoj men ej när man har startat hojen.

[edit] inte var man snabb här heller :(

philsson skrev:
2185263 Röd olja i kopplingen alltså, det är hydralkoppling på riktiga hojar. Magura har en egen specialanpassad olja för kopplingen som är just röd! Den sitter original och har mycket fina egenskaper :) Kör nu med 10W gaffelolja som funkar fint men långt ifrån maguras specialolja. Vad jag tror hänt Swedi om du haft kopplingshandtaget hängandes är att det möjligtvis kommit upp luft ifrån behållaren in i slangen, något som inte skall kunna hända egentligen då det inte ska finnas luft någonstanns i systemet egentligen.

Haha, jajävlar, härdsmälta i hjärnan igen... :huvet
Jaja, trodde att vi snackade separata oljebad för koppling och låda... Man är inte så klipsk efter en lång dag på jobbet.
Jo, är la säkert så att det har kommit in luft, men om man kör med fel olja i växellådan så kan det klibba ihop nåt jävulskt iaf.
Menmen, så går det när man snabbläser, svarar och inte tänker efter förrän nu :)

Förresten, finns det inte grön Magura olja också? Eller det kanske var på den gamla cykeltiden som man hade Magura Blood i småflaskor. Kanske inte var till hydralkopplingen...?
Lättare att köra med wire, slipper man detta problemet.... :tungan

Nä, läggdags och göra en reset på hjärnan. :tomten

Ha de gôtt!

NU när vi e inne på det har precis samma sak som swedi på min cross (RM125) dock e detta ju en vajer till kopplingshandtaget..kan det vara så att lammerlerna klibbat ihopa har inte delat ännu och aldrig gjort nåt sånt innan :gnissla om det är det hur ser jag det och hur fixar jag det? klarar jag det själv?

tack :)

Swedie skrev:
Har för mig att Spretman/Bagarn har en liggandes i bussen. Bara å titta över på LMS. PM'a om du vill ha hans mobbenr.

.

Back