Hjälp mig med lite Husaberg-info nu gubbar!

javiga

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Ort
göteborg
Hoj
525 exc
Letar motard och är trött på att scanna blocket dagligen efter KTM så har börjat kolla på husaberg också.

Hittar knappt någon info när jag söker och Husabergs hemsida har bara service scheman till de nyare modellerna.

Hojarna jag kollat på är

http://www.blocket.se/skaraborg/Husaberg_550_E_42712807.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/helsingborg/Husaberg_650fse_42813548.htm?ca=15&w=3

Jag antar att 550n kan jämföras med en KTM 530 i service och effekt. och 650n med en 625/660 :confused: Låter logiskt enligt mig iaf :tummenupp

Den som annars vill rätta mig och förklara skillnaderna lite snabbt får en kaka :yoparty :kär
 
tja !

service intervallerna finns i dom gamla "owners manual" :yoparty

daniel///
 
Hittar inte dom på deras hemsida? dom har bara owners manual till enduro modellerna -09 och framåt :(
 
husa 650 före 550:n som förmodligen är en omgjord enduro. Husa 650 har samma eller lite mer effekt än 625/660 men täta serviceintervaller som en racehoj typ ktm 525/530, crf 450 hm etc. Husa 650 är kul:)
 
Fast 550 fanns som FS från början också, så det behöver inte vara en ombyggd enduro.
 
Men om dom har samma service intervall så tycker jag 550n lockar mer, den ser lättare och mer sportig ut. hur mycket skiljer effekten? Antar att den största skillnaden ligger på registret?
 
Jag har aldrig kört nån 550...men som sagt tidigare i tråden, 650 är skoj :D Vad är det du tycker ser lättare och sportigare ut på 550:n? det är väll samma kåpor, annan bak och framlampa på 550:n, i övrigt väldigt lika.
 
Lär inte vara någon skillnad på en 550 jämfört med en 650 förutom volymen i motorn. Ska du köra gata ta en 650, på bana är en 550 nog lättare att hantera.
 
Husa 650 har väl 10timmars service medans ktm:s 600 modeller har 250 och 500mils service. Enda Nackdelen med Husa det är ett jävla skruvande.....
 
Husa 650 har väl 10timmars service medans ktm:s 600 modeller har 250 och 500mils service. Enda Nackdelen med Husa det är ett jävla skruvande.....

Byta olja och filter var 10nde timma orkar man väl stå ut med på en hoj som endast ska busköras några timmar i veckan? Sen vid den större service med Kamkedja, kolv, ramlager och allt vad det heter tänkte jag lämna in den, gick på 7-8k läste jag någonstans men 90h tar väl närmare 2 säsonger att köra? :banana
 
Husa 450-550-650 är race-hojar, KTM 640,625,660 är gat hojar, en väldig skillnad.

Det som skiljer Husa 450-550-650 är borr och slag, i övrigt är dom lika.

Race-hojar ska behandlas som race-hojar, annars går det inte bra.

Från -09 har Husa ny motor, med den har man kommit i mål i Dakar och skördat stora framgångar i Rallyn världen över, dom håller men ska tas omhand, inga konstigheter.

Ska du bara busa ett par timmar i veckan så räcker det med service en gång per sommar på en KTM 640-625-660.

Ingen kan berätta för dig vad som är rätt, prova och köp det som känns rätt men provar du en Husa så ha plånboken med dig för dom är kul!!
 
husa är mer racehojar med mycket skruva, bör jämföras med KTM 525/530 och inte med KTM 625/660/690 som är mer gathojar med normala serviceintervall.

vill du ha kul och inte är främmande för service och lite skruva så har du mycket roligare på en KTM 525/530 eller husaberg. vill du ha bekymmersfritt ägande så kolla på de lite mer snälla KTM:erna

Edit: till TS husa 650 kan du inte jämföra med KTM 625/660. Husan är värre alla gånger
 
Last edited:
Om det finns dokumentation på renoveringen skulle jag tagit den som gått 115h......
 
Eller så vågar du vara annorlunda och köper min Verte, gått 35h + 1 kubik delar ... för mindre deg ;)
 
Lånar tråden lite!

Är det noga hur många ägaren hojen har haft? en -06 med 9 ägare och om det finns ordentlig dokumentation på servicarna är det något att satsa på:confused:
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top