Hjälp mig med köp ? ( 125cc )

PerSvensson

Maistro
Gick med
22 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
FZ6N-06 +xt125x
Tjena !

Är på jakt efter 125cc, och har tittat runt lite på forumet, ni som sitter inne med info, om något som kan intressera mig eller någon annan får gärna dela med er. Berätta gärna om felskrivningar med.

Jag har kollat på följande cyklar;

WSM 125 ( ttr125 )
XT 125 (ttr125)
CBR 125 (vätskeskyld honda 4-takt)
Ktm Sm 125 (2takt ktm motor)
DTX 125 ( 2-takt )
Mx 125 (2takt)

Vad jag har förstått så går Chn slött ? Lika så borde ju då yamaha xt göra med samma motor ? Är båda strypta på samma sätt, med "kamaxeln" ? Då borde det inte göra någon effekt med annat rör osv ?

CBR är alldeldes förklen, dock kan man lätt få den att göra runt 150 med ett effektrör, det är ju bra för 4-takt ?

Ktmen är garranterat den finaste jag kollat på, dock saknades styrlås och tändningeslås, det gillade INTE försäkringsbolaget.

Mxen vågar ja inte uttala mig om eftersom jag aldrig suttit på en, lite intressant fakta kanske ? Går hur bra strypt/ostrypt ?

Sen undrar jag om det är stor skildnad på 2takt och 4takt när båda går strypta ?

Hoppas någon har lust att ge lite info :)

Tack på förhand / Per

OBS ! Om ni har något att sälja i skåetrakten får ni gärna kontakta mig.
 
PerSvensson skrev:
Tjena !

Är på jakt efter 125cc, och har tittat runt lite på forumet, ni som sitter inne med info, om något som kan intressera mig eller någon annan får gärna dela med er. Berätta gärna om felskrivningar med.

Jag har kollat på följande cyklar;

WSM 125 ( ttr125 )
XT 125 (ttr125)
CBR 125 (vätskeskyld honda 4-takt)
Ktm Sm 125 (2takt ktm motor)
DTX 125 ( 2-takt )
Mx 125 (2takt)

Vad jag har förstått så går Chn slött ? Lika så borde ju då yamaha xt göra med samma motor ? Är båda strypta på samma sätt, med "kamaxeln" ? Då borde det inte göra någon effekt med annat rör osv ?

CBR är alldeldes förklen, dock kan man lätt få den att göra runt 150 med ett effektrör, det är ju bra för 4-takt ?

Ktmen är garranterat den finaste jag kollat på, dock saknades styrlås och tändningeslås, det gillade INTE försäkringsbolaget.

Mxen vågar ja inte uttala mig om eftersom jag aldrig suttit på en, lite intressant fakta kanske ? Går hur bra strypt/ostrypt ?

Sen undrar jag om det är stor skildnad på 2takt och 4takt när båda går strypta ?

Hoppas någon har lust att ge lite info :)

Tack på förhand / Per

OBS ! Om ni har något att sälja i skåetrakten får ni gärna kontakta mig.
jag vet ju inte hur det är på de nyaste (men det är väl samma ram :va ) men på min finns det styrlås
 
PerSvensson skrev:
Tjena !

Är på jakt efter 125cc, och har tittat runt lite på forumet, ni som sitter inne med info, om något som kan intressera mig eller någon annan får gärna dela med er. Berätta gärna om felskrivningar med.

Jag har kollat på följande cyklar;

WSM 125 ( ttr125 )
XT 125 (ttr125)
CBR 125 (vätskeskyld honda 4-takt)
Ktm Sm 125 (2takt ktm motor)
DTX 125 ( 2-takt )
Mx 125 (2takt)

Vad jag har förstått så går Chn slött ? Lika så borde ju då yamaha xt göra med samma motor ? Är båda strypta på samma sätt, med "kamaxeln" ? Då borde det inte göra någon effekt med annat rör osv ?

CBR är alldeldes förklen, dock kan man lätt få den att göra runt 150 med ett effektrör, det är ju bra för 4-takt ?

Ktmen är garranterat den finaste jag kollat på, dock saknades styrlås och tändningeslås, det gillade INTE försäkringsbolaget.

Mxen vågar ja inte uttala mig om eftersom jag aldrig suttit på en, lite intressant fakta kanske ? Går hur bra strypt/ostrypt ?

Sen undrar jag om det är stor skildnad på 2takt och 4takt när båda går strypta ?

Hoppas någon har lust att ge lite info :)

Tack på förhand / Per

OBS ! Om ni har något att sälja i skåetrakten får ni gärna kontakta mig.

VAD är det för skillnad på 2-takt och 4-takt när dom går strypta?
Jadu 4-taktarna som strypta är ju oftast inte ens på maxgränsen(11kw=15hk)som dom får vara det ligger ju dock 2 taktarna på, så om du vill ha mycket kraft och att det ska gå fort så rekomderar jag 2-takt:)
 
Mr.PB skrev:
VAD är det för skillnad på 2-takt och 4-takt när dom går strypta?
Jadu 4-taktarna som strypta är ju oftast inte ens på maxgränsen(11kw=15hk)som dom får vara det ligger ju dock 2 taktarna på, så om du vill ha mycket kraft och att det ska gå fort så rekomderar jag 2-takt:)

Men ja menade såhär, drar en 2 taktare bättre änn en 4takt som är strypt ? Om du förstår vad jag menar ?
 
Prova sökfunktionen, det finns ganska många trådar om just dom hojjarna / Adde
 
-Rosen- skrev:
jag vet ju inte hur det är på de nyaste (men det är väl samma ram :va ) men på min finns det styrlås

Hur mkt fick du ge för din ktm, och hur går den ? Går den så bra som de sägs ? Var kan man köpa med sm kit på ?
 
PerSvensson skrev:
Hur mkt fick du ge för din ktm, och hur går den ? Går den så bra som de sägs ? Var kan man köpa med sm kit på ?


KTM 125 har över 40hk ostrypt. det säger väl allt. känns typ som man blir skjuten ur en kanon när man vrider på handtaget =)
 
PerSvensson skrev:
Men ja menade såhär, drar en 2 taktare bättre änn en 4takt som är strypt ? Om du förstår vad jag menar ?
jadå det gör dom eftersom t,ex en aprilia rs har 15hk strypt och en cbr 125 13hk strypt så då vinner ju rs:en :yoparty
Men annars om man tar en strypt rs mot en strypt MZ 125(har 15hk strypt) så borde det väl vara rätt jämnt antar jag, men ostryp hojjen du köper mycket roligare då:D,annars är det ju som en moppe :hihi
 
Mr.PB skrev:
jadå det gör dom eftersom t,ex en aprilia rs har 15hk strypt och en cbr 125 13hk strypt så då vinner ju rs:en :yoparty
Men annars om man tar en strypt rs mot en strypt MZ 125(har 15hk strypt) så borde det väl vara rätt jämnt antar jag, men ostryp hojjen du köper mycket roligare då:D,annars är det ju som en moppe :hihi

Vad rekomenderar du att köpa ? Nån speciell som finns hemma eller något ? Ärliksom akut :confused:
 
Jag har en MX 125.
Den går bra strypt och sådär ostrypt.
Det är skitbra fjädring och bromsarna är übergrymma!

Nemas problemas med hojen.

Den är guld.

Finns mycket trim för den som vill trimma (Samma motor som RS).

Det negativa är vell att den inte har lika mycket effekt som t.ex. KTM men å andra sidan kommer du 1000mil längre utan att behöva byta kolv. Sen är det lite mer komfort i MXen.
Men som sagt, KTM har mer kräm i kartongen.
 
kieL skrev:
KTM 125 har över 40hk ostrypt. det säger väl allt. känns typ som man blir skjuten ur en kanon när man vrider på handtaget =)


40 hästar? Njaee... Ligger runt 30 på bakhjulet när den är ostrypt.


Edit: Om du nu inte mena i motorn men det är fortfarande way to much =)
 
Last edited:
Svanen skrev:
Jag har en MX 125.
Den går bra strypt och sådär ostrypt.
Det är skitbra fjädring och bromsarna är übergrymma!

Nemas problemas med hojen.

Den är guld.

Finns mycket trim för den som vill trimma (Samma motor som RS).

Det negativa är vell att den inte har lika mycket effekt som t.ex. KTM men å andra sidan kommer du 1000mil längre utan att behöva byta kolv. Sen är det lite mer komfort i MXen.
Men som sagt, KTM har mer kräm i kartongen.

Inte sugen på att sälja ;) Men menar du att den går bättre strypt ? :död förklara dig tack :)
 
kieL skrev:
40 + i motorn ja =)


Det är fortfarande lite mycket. I förra master enduro testet hade ktm:en ca 31 hästar på bakjulet. Och man brukar räkna med ca 13 % effektförlust i transmissionen om jag inte kommer ihåg fel, alltså borde den ha runt 35 hästar i motorn ;)
 
Last edited:
Loy skrev:
Det är fortfarande lite mycket. I förra master enduro testet hade ktm:en ca 31 hästar på bakjulet. Och man brukar räkna med ca 13 % effektförlust i transmissionen om jag inte kommer ihåg fel, alltså borde den ha runt 35 hästar i motorn ;)
De dära testerna verkar vara olika överallt, för när bike hade sitt stora test på massa enduro/cross hojar låg ktm och husky på 36 hk på bakhjulet. Ja 125:or. Vilket motsvarar 40,68
 
Lundgren skrev:
De dära testerna verkar vara olika överallt, för när bike hade sitt stora test på massa enduro/cross hojar låg ktm och husky på 36 hk på bakhjulet. Ja 125:or. Vilket motsvarar 40,68


Vilket år mätte dom upp så mycket :va


Av dom masterenduro och mastercross testerna jag har lästa har dom i alla fall alltid legat runt 29-32 Hk.
 
Loy skrev:
Vilket år mätte dom upp så mycket :va


Av dom masterenduro och mastercross testerna jag har lästa har dom i alla fall alltid legat runt 29-32 Hk.
Detta årets, Blev lite osäker så jag kollade och har den framför mig nu.
Husqvarna cr 125 2t mx2 ligger på 36 hk/11680 rpm
KTM sx 125 2t ligger på 36,4 hk/10920 rpm

Källa: BIKE 2 Februari 2006
 
kiel in da house:
KTM 125 har över 40hk ostrypt. det säger väl allt.


Är det verkligen helt sant att dom har 40häst????

Förra året försökte någon att platsa i 125 Juniorklassen i Road Racing med en KTM 125cc SM men han hade inte mycket att hämta bland 20 st Aprilia RS 125 så jag undrar om dom verkligen är så överlägsna....

DP says: På banan regerar fortfarande RS125'an....
 
DP skrev:
kiel in da house:
KTM 125 har över 40hk ostrypt. det säger väl allt.


Är det verkligen helt sant att dom har 40häst????

Förra året försökte någon att platsa i 125 Juniorklassen i Road Racing med en KTM 125cc SM men han hade inte mycket att hämta bland 20 st Aprilia RS 125 så jag undrar om dom verkligen är så överlägsna....

DP says: På banan regerar fortfarande RS125'an....
Var det något speciellt då eller varför körde han med en sm?
 
lundgren in da house:
Var det något speciellt då eller varför körde han med en sm?


Eftersom 125 Junior klassen är öppen för alla 125'or i standard skick så får man åka med i princip vilken typad för gata 125cc hoj som helst, det finns några som försökt åka med Cagiva Mito men tyvärr räcker den inte till och att åka på en motard var väl inte heller helt lyckat, av ca 20st hojar i 125 Junior är ca 99% Aprilia SR125 och ingen har någonsin placerat sig på pallen med något annat än en Aprilia.....

DP says: Bara en lite reflektion om hästkrafter kontra väghållning (om nu KTM har 40häst).....
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top