Hjälp mig lura Svensk Bilprovning...

UrbanTiger skrev:
Hur många jävla gånger ska man behöva säga det att E-märkningen inte kontrolleras på vanlig kontrollbesiktning. Funktionskontroll är det dom håller på med. Att du ska ha halvljusbild som är riktig måste du för det kontrolleras. Regskylten ska sitta där och vara riktig såvida du inte har en kopia av en stöldanmälan på din vanliga skylt kanske. Har blinkersen taskig funktion eller nått annat som stör dom så pillar dom nog in att blinkersen inte är av godkännt utförande.

Hur ska en jävla halvljus bild se ut då, hur ljusteras detta?!;)

Gör som en kompis till mig gjorde han lånade sin kompis som är lika dan å bytte bara regskylten, vilket han inte tänkte på att de brukar kolla ramnr också men inte denna gången gick igenom ua hans egen var lååååångt ifrån laglig

Pappsen skrev:
Hur ska en jävla halvljus bild se ut då, hur ljusteras detta?!;)

Joddå. Den skall vara rakt avgränsad i horisontellt led från vänster till höger och strax höger om mittpunkten stiga uppåt i ungefär 45grader. Sen skall den såklart sitta i rätt höjd... Justerade höjden på min på väg till bilprovningen i tingstadstunneln med lätt handpåläggning ovanifrån, skall sitta så att den inte lyser in i bakrutan på bilen framför på ungefär två meters håll. Blev, till min förvåning, perfekt.

Så nu är det bara att skruva på de ej godkända lyktorna och den ej godkända plåten igen... Urban tiger hade helt rätt i andra inlägget. Enda kravet på blinkers enligt besiktningsgubben var att de skall vara väl synliga från fem meters håll. Alla andra regplåtar än vv:s = villkorsanmärkning.

/Z

tänkte kolla om nån vet vad som gäller om detta.....
var på kontrollbesiktning för nån vecka sen o fick 2:a på frambroms o lite annat, ska dit på efterkoll nu och undrar om dom kan göra nya anmärkningar? var ju 25kw och orginal burk vid kontrollbesiktningen och nu e den ostrypt med slipon. tror ni dom säger nått om det eller dom "får" bara kolla det som jag fick anmärkning på?

De kollar oftast inte upp nåt annat än det som varit fel tidigare på återbesöken, de gör ju inte en helt ny besiktning.
Så är inget uppenbart fel så klarra man sig.

Miniplåt är det ju korkat att försöka besikta med, hur svårt kan det vara att tillfälligt sätta dit orginalet.

tobbeviking skrev:
Så då stämmer det som besiktningsmannen sa till mig att man kan få körförbud för villkorlig tvåa på tex en lampa som är trasig? :va
//Tobbe
Extremt ovanligt då är de verkligen på dåligt humör, men möjligt är det ju om tex bromsljuset inte funkar.

Rackzo skrev:
tänkte kolla om nån vet vad som gäller om detta.....
var på kontrollbesiktning för nån vecka sen o fick 2:a på frambroms o lite annat, ska dit på efterkoll nu och undrar om dom kan göra nya anmärkningar? var ju 25kw och orginal burk vid kontrollbesiktningen och nu e den ostrypt med slipon. tror ni dom säger nått om det eller dom "får" bara kolla det som jag fick anmärkning på?

De får kolla om hela cykeln igen om de vill. Misstänker de något eller om något är ändrat kan man få ny 2:a på det. INget som hindrar.....
Så se till att ha cykeln i samma skick och utrsutad som den var första gången och åtgärde det som är fel på den. Eller ha den som den ska vara alltid.... ;)

Önskar man kunde lura bort ett läckande grenrör på bil. Lite OT, men argh. Nån med VW Caravelle grenrör till salu? Orkar inte åka dit en gång till o det blir underkänt. Fakk.

Tur man slipper besiktiga sin gathoj närmaste 4 åren (04a).

Swedie skrev:
Önskar man kunde lura bort ett läckande grenrör på bil. Lite OT, men argh. Nån med VW Caravelle grenrör till salu? Orkar inte åka dit en gång till o det blir underkänt. Fakk.

Tur man slipper besiktiga sin gathoj närmaste 4 åren (04a).

Dom lagade ju precis ett avgassystem på bosse bildoktorn med lera :tungan

svetsa

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!