Hjälp mig köpa laptop!

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
O stora sporthojs samlade kunskaper, hjälp mig!

Jag behöver en laptop lite kvickt, den här stationära är för jobbig att ha med när jag ska gasa omkring och mappa min insprutning.

Jag fattar inte ett skit om ghz, ram kb osv så om nån bara talar om vilken modell jag ska ha så är jag rysligt tacksam.

Datorn ska användas till ett insprutningsprogram som är ynkligt, det krävs nästan ingenting! Vidare ska man kunna surfa sh o kolla feta youtubeklipp på den, absolut inget spelande eller likn.
Billigast möjliga för den kommer vistas i verkstadsmiljö mkt så risken att den blir platt, blöt eller tappad är stor.

Om det funkar med en liiiten Netbook typ Asus EEE så hade jag kört på det...

Men vattentålig och stöttålig kan du nog glömma.

Njaa, den får inte vara för liten, det är många siffror som ska hållas reda på i ibland hög fart och hoppig bil!

Jag menade inte att den skulle tåla blöta och stötar utan att den skulle vara billig så man slipper lipa när man backar över den!

Spelar inte så stor roll vad du köper egentligen. Köp en som känns lagom dyr och du tycker är snygg. Jag tycker inte att det finns ngn anledning att köpa ngt avancerat om man inte behöver det.

Ett tips kan ju vara att undvika att köpa en maskin med Vista om den bara har 1GB internminne. Försök hitta en med XP. Vista är bara problem.

Hur ser gränssnittet mot sprutet som ska mappas ut? Är det RS232 (seriell) eller USB? Många programvaror inom mappning fungerar inte med USB->RS232 adaptrar. Det är inte många laptops idag som har Serieport så det blir oftast att leta begagnat om det är ett krav.

Dell Latitude D610 är en maskin som klarar dina krav och som finns begagnad till ganska rimliga priser (ett ställe som har är http://www.it-auktion.se/).

Last edited:
Hur ser gränssnittet mot sprutet som ska mappas ut? Är det RS232 (seriell) eller USB? Många programvaror inom mappning fungerar inte med USB->RS232 adaptrar. Det är inte många laptops idag som har Serieport så det blir oftast att leta begagnat om det är ett krav.

Dell Latitude D610 är en maskin som klarar dina krav och som finns begagnad till ganska rimliga priser (ett ställe som har är http://www.it-auktion.se/).

Det är USB. (ViPec)

Har kollat rätt mycket på begagnat nu och jag ska nog kunna bli nöjd för 1500 verkar det som. Det gillar jag!

Det är USB. (ViPec)

Har kollat rätt mycket på begagnat nu och jag ska nog kunna bli nöjd för 1500 verkar det som. Det gillar jag!

En sak att tänka på är att om den har inbyggt trådlöst nätverkskort så är det bra om den har uttag för yttre antenn då det brukar bli svag signalstyrka ute i garaget.

En rejäl antenn inne i huset på basstationen och en rejäl antenn i garaget så har man perfekt uppkoppling!

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år