Hjälp mig, jag kan fan inte byta däck!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Har kollat på 500 youtube tutorials hur man byter däck själv med däckjärn.

Jag har gjort följande men är nu fast.
1: Ta av däcket
2: Tömt med luft och tagit bort ventilen.
3: Såpat in däcket lite med yes och vatten.
4: Ska försöka få loss däcket.


Det går fan inte, sitter som berget och jag får inte under ett däckjärn ens ju!

Göra detta i skogen på en trail? yeah right. Glömd det. För mina skills är det bärgare som gäller direkt och långpromenad. Skönt, då vet man det iaf.
 
Att bryta loss gummit från fälgen är lättare med ett verktyg med längre hävarm eller pressa ihop däcket med något verktyg, men här är en video på hur man gör det ganska lätt med däckjärn:
 
Som El. P säger. Du kan inte få loss det från kanten med däckjärn. Normalt har man verktyg men fuskmeck med tving funkar. Alt. lägg hjulet på två träklossar (så att navet inte tar i golvet och ställ dig på däcket och trampa till ordentligt, bra balansövning :). Det kan dock sitta hårt. Jag har ibland fått svära högt när jag kränger däck på racemotarden...
 
Åh fy fan, även med min metalltving så räcker ju inte längden på tvingen. Puls just nu 100-120...
 
Tenere 700. Det får vi verkligen hoppas att ett slang däck sitter lösare för detta är ju helt galet...
däck med slang har ju inte ett massivt lufttryck som pressar däcket mot fälgen på samma sätt, så antagligen lättare, men har aldrig krängt däck på en sån så ingen aning.
 
Funderar på att ta fram fogsvansen och såga däcket?
Antagligen tveksamt hjälp, väven i däcket kommer garanterat vara besvärlig, och vajrarna längs kanten kommer du inte kunna såga av.
Det är jobbigt nog att kapa upp hojdäck med en vinkelslip.
 
Antagligen tveksamt hjälp, väven i däcket kommer garanterat vara besvärlig, och vajrarna längs kanten kommer du inte kunna såga av.
Det är jobbigt nog att kapa upp hojdäck med en vinkelslip.
Tack då sparade vi oss den frustrationen. Håller på att hoppa med en spade just nu.
 
Du kan göra en egen "bead breaker" i garaget med en lång bit planka som du skruvar fast i en vägg på lagom höjd, som har en pinne neråt som kan trycka på däckssidan, som hävarm.
Går fortare att tillverka än att såga upp däcket med fogsvans.
 
Detta är min akilleshäl. Glömde även lossa pichbolt i början så det var trögt att ta ur axeln i början. Som tur var så märkte jag det inom kort samt att pinch bolten inte satt hårt (för löst).

Men allt som har med däck att göra fuckar jag alltid upp.
 
Ska man köra tvingarna bredvid varandra runt däcket eller sätta mitt emot?
Jag skulle väl säga att det är lättare att "vandra" runt däcket. MEn när du har knäckt loss från fälgen hyfsat mycket brukar det gå att trycka resten med händerna ganska lätt om man har tur.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top