hjälp mig identifiera en plastburk . . . tack

allbin

slacker
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
none
letade efter batteriet igår, tydligen vet alla utom jag var de brukar sitta, så jag slet av all plast jag kunde hitta innan jag tillslut fan skiten under sadeln :huvet

i alla fall, bakom vänster sidokåpa på hojen (gsxr 750 - 97) hittade jag en vit plastbehållare med nivåmarkeringar på, där e vätska inom markeringen (tur?) o en slang som sitter fästad längst upp. anledningen till att jag undrar om va burken e till är att det är bara längst upp som slangen e fast, nederänden bara hänger :confused: frågan e alltså . . . va e de för behållare och borde slangen sitta fast nån mer stans . . . jag kunde inte hitta nån ensam nippel iaf. eller kan det va expansionskärl till kylaren? fastän det sitter under kylarnivån . . .

sen e det väl som en vis man här inne en gång skrev:
jag vet att det e fel forum, men man får mer svar här . . .

Bifogat

• Bild.jpg
    Bild.jpg
    51.4 KB · Visningar: 73
  • Bild(01).jpg
    Bild(01).jpg
    45.3 KB · Visningar: 84
  • Bild(02).jpg
    Bild(02).jpg
    42.8 KB · Visningar: 66
allbin skrev:
letade efter batteriet igår, tydligen vet alla utom jag var de brukar sitta, så jag slet av all plast jag kunde hitta innan jag tillslut fan skiten under sadeln :huvet

i alla fall, bakom vänster sidokåpa på hojen (gsxr 750 - 97) hittade jag en vit plastbehållare med nivåmarkeringar på, där e vätska inom markeringen (tur?) o en slang som sitter fästad längst upp. anledningen till att jag undrar om va burken e till är att det är bara längst upp som slangen e fast, nederänden bara hänger :confused: frågan e alltså . . . va e de för behållare och borde slangen sitta fast nån mer stans . . . jag kunde inte hitta nån ensam nippel iaf. eller kan det va expansionskärl till kylaren? fastän det sitter under kylarnivån . . .

sen e det väl som en vis man här inne en gång skrev:
jag vet att det e fel forum, men man får mer svar här . . .
Expansionskärl till kylarvätskan. Slangen är ventilation och ska bara hänga lös.

allbin skrev:
...kan det va expansionskärl till kylaren? fastän det sitter under kylarnivån . . .
Japp.

Det är expansionskärlet. Och det behöver inte sitta över nivån eftersom kylet är ett slutet system. Botten på expansionskärlet är anslutet till toppen på kylsystemet. Och slangen ovanpå är dränering. Kommer det vätska där ur så är det inte bra. Då kokar spisen!

Edit:
18: Jä*la flink vid tangentbordet! :-))

Expansionskärl.. Kan någon definera det? :) Är det inte påfyllning till kylaren, typ extravatten, så när det dunstar lite i kylaren fylls det på därifrån?

När kylvätskan blir varm expanderar den. Då trycks det ut vätska i kärlet. När alltihop kallnar igen sugs vätskan tillbaka in i kyleriet. Lurigt, va?

Pungis skrev:
Är det inte påfyllning till kylaren, typ extravatten, så när det dunstar lite i kylaren fylls det på därifrån?
Det är faktiskt så det funkar när kylarsystemet läcker lite, men det får man väl närmast kalla en positiv bieffekt.
/u

Pungis skrev:
Om det vore ett expansionskärl skulle det väl inte vara min/max-markeringar på?
Varför inte?
Det är alltid min/max på expansionskärl.

Aha, nu fattar jag frågan. Du menar "Varför är det inte bara en nivå?" antar jag.
Det är därför att kylvätskan expanderar när den blir varm.
På kall puffra ska kylvätskan inte ligga under min-nivå och på varm ska nivån inte ligga över max-nivå. Brukar fungera utmärkt även om nivån ligger över max, i värsta fall trycker puffran ur sig överskottet via ventilationsslangen, däremot ska man aldrig köra med för låg nivå eftersom det kan medföra att kylsystemet suger i sig all vätska och därefter luft under avsvalningen (då volymen på vätskan minskar). Vissa motorer luftar inte ur sig automatiskt = det bildas luftfickor i toppen eller liknande. I dessa luftfickor kan vätskan lätt börja koka trots att motorn i sin helhet inte är så varm. Så fort kokning börjar nånstans finns risken att motorn trycker ur sig massor av kylvätska (pga tryckökningen i kylsystemet) genom expansionskärlet (om trycket blir så stort att kylarlocket öppnar sig) och då blir ju saken bara värre.

Med andra ord:
Gulla med ditt expansionskärl på blir din knarr glad! :-))

Tacka vet jag gamla hojar! :rock
Ett "Bensin-kärl" och (nästan) inget elektroniskt som kan gå sönder!

Fast sen så är det ju inte heller nått vidare klös i dem! :(

jag har också max/min på mitt kärl på min GSX-R600W -92. Jag fattar inte hur vattnet ska ta sig tillbaka till systemet dock, för kärlets utrinningskanal ligger i nivå under inhålet till där man fyller på kylar vatten i fram under tanken.

Jag har bara fyllt på i fram, och den kylar, så ja kör på de!

/ Hannes

:va
Jävlar va lurigt det här e! Han som kom på det kan inte har vart dum.
Jag brukar bara fylla som det står i boken och hoppas på det bästa.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP