Mina herrar. Skippade ni alla fysiklektioner i plugget?
Låt mig påminna om
Newtons lagar, t.ex.
tröghetslagen, och deras inverkan på t.ex. hjälmars faktiska skyddsegenskaper.
Om en kropp (eller i detta fall en knopp) färdas i en viss riktning kommer dess hastighet (och rörelseenergi) att vara konstant såvida den inte påverkas av en motkraft. Ju tyngre kroppen är desto större blir rörelseenergin vid konstant hastighet och desto större motkraft kommer det att behövas för att få stopp på dess rörelse.
Så om ni får välja vilken hjälm har ni helst på er om ni vet att ni ska skalla en duva i 120 km/h? En hjälm som väger 800 gram eller en som väger 1800 gram? Ingen av hjälmarna kommer gå sönder men ni kommer ju p.g.a. rent fysikaliska grunder att uppleva det som att ni får ett mycket kraftigare slag mot huvudet i den lättare hjälmen. Hade hjälmen vägt 18000 gram hade ni ju knappt märkt någonting av duvans påhälsning. Vilken hjälmegenskap är det således som reducerar det faktiska krockvåldet mot hjärnan? Jo, högre vikt.
Vad många inte tänker på är att en väldigt hög andel av de skallskador som man får vid olyckor inte beror på ett enskillt, kraftigt slag mot huvudet utan p.g.a. snabba (hjärn)skakningar och den rotation som hjärnan drabbas av. Nu är ju förståss varje olycka unik men p.g.a. Newton kommer en tyngre kropp i de allra flesta fall skaka mindre än en lättare. I vissa fall kommer ökad hjälmvikt vara negativt med tanke på att hjärnans rörelser bör vara i synk med det omgivande skalets, men i andra fall kommer det att vara positivt p.g.a. den tyngre hjälmens benägenhet att vibrera mindre. En tyngre hjälm ändrar helt enkelt inte färdriktning lika snabbt som en lättare. På gott och ibland ont.
Så varifrån kommer då påståendet om att lättare hjälmar är bättre? Jo, lätta hjälmar minskar först och främst belastningen på nacken när kroppens och knoppens rörelser kommer i osynk. När huvudet slungas runt helt enkelt. Men som sagt. En hjälms vikt är fortfarande bara en väldigt liten del av den vikt som faktiskt rör sig i dylika olycksscenarios. Huvudet utgör i vilket fall som helst ca 80% av vikten och människokroppen har överhuvudtaget inte designats för att färdas i hastigheter över 30 km/h. Det är m.a.o. hastigheten som är den värsta faran. Inte hjälmens vikt.
Att bilracingförare som sitter upprätt vill ha så lätta hjälmar som möjligt för att reducera g-kraftens belastning i kurvorna är ju för övrigt fullt förståeligt. Ju lättare hjälmar är desto bekvämare är de ju att åka omkring med. När det gäller bekvämlighet är ju en toppluva för övrigt svårslagen i det sammanhanget.
Men som sagt. Om ni ska flyga med huvudet före igenom en vindruta. Föredrar ni en frigolithjälm på 300 gram eller en präktig störtkruka på 30 kg?
Så Klubba. Jag hävdar att du har fel. En tyngre hjälm skyddar i de flesta fall visst bättre mot enskillda slag än en lättare. MEN om man skallar en lyktstolpe så spelar några hekto mer eller mindre på hjälmetiketten ingen som helst roll. Då är det istället hjärnans vikt som ställer till det.
Helt sant. Men oftast inte p.g.a. vikten ovanför nacken utan p.g.a. vikten därunder...