Hjälp mig hitta en snygg shoei-hjälm

rezz

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Speed Triple -97
Det är så att nyss körde av vägen och krachade min fina R6:a :(. Tur i oturen så bröt jag "bara" nyckelbenet och fick ligga på sjukhus... men men.

Nu får jag ta ut en likvärdig hjälm av försäkringsbolaget, och skulle vilja ha lite hjälp med att välja. Min gamla var en Shoie Raid2 med rökfärgat pinlock-visir. Jag är berädd att lägga några kronor i mellan för att få en riktigt snygg hjälm..

Har en xr1000 cutless tror jag den heter. Röda varianten, rätt snygg enligt mig.

Jag skulle också köpe en Shoei för ett tag sedan, men hittade inte XR-1000 i någon färg som jag gillade riktigt. Ville nämligen ha den som hette Patriot men den var visst slut. Det blev en Arai Chaser istället, och den känns ungefär likvärdig.

Om du är beredd att betala dyra pengar för en X-spirit så finns den med rätt många snygga motiv. :tummenupp

tycker Raid (1an) är tillräkligt Oldschool för att vara ballast....

kanske har å göra med att jag har en själv :rolleyes:

En svart X-spirit är aldrig fel!!

Enfärgat är hårdrock :fakta

Ska det vara dekorerat är det denna som gäller! Finns i svart/röd/vit och vit/silver/röd också (om jag inte minns galet)!

suomy3.jpg

-@

Last edited:
sitter lite i samma sits, gjorde en liten krash, så det är dags att byta ut allt, hittade en kallio rep idag när jag var och kikade, fan va trevlig den var, dock ersätter dom tydligen inte hjälm åt mig, fast jag har helförsäkring ock allt så så dyra grejor kan man ju drömma vidare om...

Tycker den som Timon har på sin avatar är sjysst :tummenupp

sitter lite i samma sits, gjorde en liten krash, så det är dags att byta ut allt, hittade en kallio rep idag när jag var och kikade, fan va trevlig den var, dock ersätter dom tydligen inte hjälm åt mig, fast jag har helförsäkring ock allt så så dyra grejor kan man ju drömma vidare om...

Varför ersätter dom inte hjälmen? :confused:

Varför ersätter dom inte hjälmen? :confused:

galna öbor antar jag, dom påstod att den hörde till mc:ns utrustning, men då borde la den bli värd lite mer va? det blev jag utan iaf, men det vore ju mer logiskt att ersätta hjälmen men inte kallingarna?:va

galna öbor antar jag, dom påstod att den hörde till mc:ns utrustning, men då borde la den bli värd lite mer va? det blev jag utan iaf, men det vore ju mer logiskt att ersätta hjälmen men inte kallingarna?:va

Gör en fuling och ta det på hemförsäkringen då! Visserligen får du en självrisk till men går väl plus i vilket fall!

Kika på XR-1000 :tummenupp

Bifogat

• 60-490-2.jpg
    60-490-2.jpg
    27.7 KB · Visningar: 57
Last edited:

Hänger inte med alls :va All utrustning ska ju gå på trafikförsäkringen..

Trafiken täcker bara skador som du orsakat andra. Men utrustningen får man på hemförsäkringen.

Nej, dom har ändrat det där. Allt som tillhör olycka (t.ex. sjukhusvistelse och annat som du själv måste genomgå samt utrustning) ska numera gå på trafikförsäkringen.. Väntar själv svar därifrån.. Du kan få ut lite på hemförsäkring också, men inget som har med fordon/utrustning o göra.. I såna fall för hur många dygn du legat på sjukan o liknande..

Edit: Nu känns det iof lite off topic :notme Kanske ska återgå till trådens ämne :tummenupp

Last edited:
Shoei XR-1000 cutlass svart/gråa modellen med breathguard + whisper kit är helt klart den bästa hjälmen jag ha haft. Pinlock ingår men jag anser att det behövs knappast om inte man kör under ca 12gr C. Då är den enda gången det har immat igen lite. Grymt bra ljudisolering med whisper kitet...
Lycka till...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...