Hjälp mig handla småbil

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är dags att handla en bil för att pendla billigt till jobb, köra till ICA och liknande vardagsbestyr. Cheyen kräver att det skall vara 5 dörrars så Aygo/CI etc går tyvärr bort. Jag prioriterar låg förbrukning och rimliga underhållskostnader framför flashig bil. Priset jag är beredd att betala är 120kkr +-20 000.

Har varit iväg och provkört några bilar och inser att skall man köpa den miljöklassade minsta bensinmotorn blir man konstant irriterad över hur trött den är. Sluttar vägen uppför måste man växla ner för att hålla 110. Provade därför minsta dieselmotorn vanligen på 70hk och de var betydligt trevligare bekantskaper...

Citroen C3:
Säregen design som jag inte bestämt mig om den är ful eller ej. Vettig stolsutformning och bra huvudutrymme. Tyvärr levereras de som är billiga på blocket i "Hedin Edition" med 16" hjul istället för de vanliga 14".
http://www.blocket.se/goteborg/Citroen_C3_Hdi_70_Seduction_Miljobil_Hedin_Ed_42655137.htm?ca=22&w=1

Ford Fiesta:
Snyggast bland småbilarna. Totalt värdelös bensinmotor, helt tvärdöd. Min lokala handlare hade bara sportchassie och 16" hjul i kombination med den aströtta motorn.:huvet Dieselmotorn var trevlig men inte lika flexibel som Citroen.
http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Fiesta_1_4_TDCi_70_S5_Titanium_5_d_42086523.htm?ca=22&w=3
Finns bara billig i färgen hot magenta vilket är en lila metallic. Häftig men man lär lessna...

Peugeot 207:
Snyggare än sin efterföljare 208. Konstig ergonomi i sätena när man är lång. Har bara provkört bensinmotorn och den var minst dålig av de provkörda. Finns bara 1 diesel på blocket som är inom budget och den är röd vilket cheyen ogillar. Den som ligger ute är dock 1.6 D vilket borde ge bättre kräm.
http://www.blocket.se/stockholm/Peugeot_207_Active_1_6_HDi_90hk_5D_42429165.htm?ca=22&w=3

Vilka småbilar har jag missat?

VW Polo kostar 30kkr mer
Huyndai är inte billigare men känns mycket smäckigare
Opel Corsa kostar +150kkr

Fördelar och nackdelar med de bilar jag väljer mellan?

Nackdelar: För många franska bilar på listan. :gnissla

Hur står sig t.ex. en Yaris eller Honda Jazz då?

Seat Mii/Skoda Citigo/Volkswagen Up.

Jag har varit och provkört Mii och jag vart väldigt positivt överraskad. De kostar ca 100-120k nya med lite utrustning.
Alla de tre bilarna bygger på samma bottenplatta och ser snarlika ut.

Jag har inget emot franska bilar i sig. Mitt senaste åk var en Citroen C1 och den rullade 17k mil med inget annat än reguljär service och byte av däck,glödlampor,torkarblad.

JAZZ kostar 140kkr på blocket i bensinmodell. Har ju inte provat den men skall 1,4L bensinare på 70hk vara med i matchen kostar en Citroen 105kkr. Nog för att Honda brukar göra bättre motorer än andra...

Yaris ligger ute för 145kkr med minsta bensinaren och då är det en demobil. Toyota har bra kvalitetsrykte men den är inte miljöklassad.

Hahaha, jo jag vet... Peugeot håller väl ganska bra kvalle och nya cittrorna skall ju vara bra... men det känns ändå inte rätt. ;)

Själv är jag ju lite insnöad på Honda så tipsar om denna.
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_Jazz_1_4i_Elegance_42559898.htm?ca=11&w=1

Den är säkert jättefin men det är en beg bil där garantierna har börjat löpa, icke miljöklassad så inte skattefri i 5 år och man måste betala för parkering =600kr/mån

kom gärna med fler förslag så jag får input att tänka över. Är inte såld på de franska åken i sig utan mest på prislappen...

Den är säkert jättefin men det är en beg bil där garantierna har börjat löpa, icke miljöklassad så inte skattefri i 5 år och man måste betala för parkering =600kr/mån

kom gärna med fler förslag så jag får input att tänka över. Är inte såld på de franska åken i sig utan mest på prislappen...
Vet inte om du missade mitt inlägg eller om det inte passade in i det du letade efter.
Men de bilarna jag skrev tidigare är miljöbilsklassade och du får en ny 5dörrars med navigation, stora ljudsystemet, backsensor... för ca 120000:-

Vet inte om du missade mitt inlägg eller om det inte passade in i det du letade efter.
Men de bilarna jag skrev tidigare är miljöbilsklassade och du får en ny 5dörrars med navigation, stora ljudsystemet, backsensor... för ca 120000:-

Jag tittar för fullt på dem :tummenupp

Funderar på hur stora de är bara. Är det Toyota Aygo/Citroen C1/Renault Twingo storlek eller större?

Alla förslag uppskattas.

Jag tittar för fullt på dem :tummenupp

Funderar på hur stora de är bara. Är det Toyota Aygo/Citroen C1/Renault Twingo storlek eller större?

Alla förslag uppskattas.
De är snäppet större än 107an men mindre än Polo.
Det är dock bara plats för 2st i baksätet på Up/Mii/Citigo. Dock ska det vara ganska bra med plats för dem.
Jag har inte själv provat att sitta i baksätet men det ser ut att vara skapligt med plats när jag provkörde en.

JAZZ kostar 140kkr på blocket i bensinmodell. Har ju inte provat den men skall 1,4L bensinare på 70hk vara med i matchen kostar en Citroen 105kkr. Nog för att Honda brukar göra bättre motorer än andra...

Nja, just Jazz 1.4:an är en rätt tragisk motor, fruktansvärt trött, förvånansvärt för de som är vana med äldre små hondor, men än värre så drar den relativt mycket soppa också. :(
Bilen i sig är ruggigt bullrig också.

har haft en Fiesta diesel , gillade den skarpt , något bullrigare men klart mera rolig (så kul det nu kan bli med en sur diesel småbil :rolleyes: ) än Clio dieseln vi köpte istället (skitbra deal på nya sånna här på jobbet) , Clion å andrasidan är klart bekvämare än Fiestan , förvånandsvärt tyst och funkar riktigt bra att ligga på motorväg i 130 ... men själv har jag svårt för Renaults spakar,klickljud å andra "franska" hyss den har för sig

Fiestan är enl mig den överlägset snyggaste småbilen (gillar även Hyundai Veloster ... klart fräsig , men knappast "småbil" i den bemärkelsen)

Last edited:
Jag blir så trött på bilfirmor. Hela branchen går ut på att förhandla om pris då det uppenbarligen inte är så att alla håller sig till en och samma prislista. Ändå blir de närmast förorättade när man säger att man fått bättre pris hos annan handlare....

Ringde runt lite och kollade på Citroen C3 E-HDI EGC dvs deras lilldiesel med elektroniskt styrd manuell låda (har det i befintlig bil och gillar det oftast) och start/stop teknologi.

Handlare 1 tar 129900 för sin bil som rullat 25km dvs en demorunda. 8500kr för vinterhjul och 7500kr om jag vill montera drag.

Handlare 2 som har en identisk bil med 1 fast den rullat 2300km vill ha samma pris. Ringer och är intresserad då han ligger nästgårds men är inte intresserad av att göra något på priset. Mailar ett affärsförslag där han sänker priset 4kkr på bilen men tar igen det genom att höja priset på dragkroksmonteringen till 10kkr. Det lägre priset gäller ej om jag inte väljer dragkroksmontering....SUCK!!!

Handlare 3 har en bil identiskt med de ovan bortsett avsaknad av metalliclack. Han vill dock ha 147 000 för sin bil. Kan inte tänka sig att förhandla om priset på bilen men jag får vinterdäcken för halva priset.

8500kr för stålfälg med dubbfria budgetdäck är normen från Citroen verkar det som. Däckonline tar 2200kr för 4st plåtfälgar, 2800kr om jag vill ha alu. Sedan kränger man på Nokian hakkapeliitta eller liknande findäck för 850kr/st.

www.dragkroksbutiken.se tar 2995kr för en dragkrok inkl modellanpassad elsats +380kr regbesiktning. Inga utskärningar behövs i bilen utan bara att montera på befintlig balk. 4100kr i monteringskostnad är ganska bra timpenning även för den billigare av handlarna.

Vi gjorde oss av med vår Dodge ram när vi skulle bygga landställe med mycket pendlande och valde en Suzuki Liana -07 som jag ramlade på av en slump. I mitt tycke mycket vettigt prissatt, snål motor (116hk), bra utrymmen för storleken och ser ok ut och orkar med mina vansinneslastade släpvagnar även om det är tungt ibland.
Under de snart två åren jag haft den har inget gått sönder mer än en glödlampa.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti