Hjälp mig göra ett välgrundat beslut!

Kalvsylta

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Sverige
Hoj
2016 KTM 690 SMCR
Hallå,
Jag sitter i tankarna att byta hoj igen.
Jag har ägt i ordning ktm 690smcr därefter Yamaha mt09 därefter ktm 690smcr igen.

Nu sitter jag och känner mig färdig med motardandet mest för att jag vill ha

1. En hoj jag kan köra längre på utan ett sjuhelvetes rövont samt ha en passagerare bakpå (flickvännen). Med det sagt är jag inte känslig för vind osv. Jag gillar det. Det ska finnas packmöjligheter på hojen, om så primitivt men funktionellt.

2. Hojen skall fortfarande vara busig. Att köra själv skall fortfarande kunna innebära wheelies och annan busköra.

3. Kraft är viktigt för mig men jag vet inte hur jag vill avväga kraft / klunpighets ration.

Det står mellan mt10 eller mt09 2017 just nu.
Vilken av dessa hojarna är mest pålitliga?
Vilken är mest KUL?
Hur är det att köra en vända till Norge eller liknande med hojen om man sitter två på den?
Osv. Osv.

Tack på förhand.
 
Hallå,
Jag sitter i tankarna att byta hoj igen.
Jag har ägt i ordning ktm 690smcr därefter Yamaha mt09 därefter ktm 690smcr igen.

Nu sitter jag och känner mig färdig med motardandet mest för att jag vill ha

1. En hoj jag kan köra längre på utan ett sjuhelvetes rövont samt ha en passagerare bakpå (flickvännen). Med det sagt är jag inte känslig för vind osv. Jag gillar det. Det ska finnas packmöjligheter på hojen, om så primitivt men funktionellt.



2. Hojen skall fortfarande vara busig. Att köra själv skall fortfarande kunna innebära wheelies och annan busköra.

3. Kraft är viktigt för mig men jag vet inte hur jag vill avväga kraft / klunpighets ration.

Det står mellan mt10 eller mt09 2017 just nu.
Vilken av dessa hojarna är mest pålitliga?
Vilken är mest KUL?
Hur är det att köra en vända till Norge eller liknande med hojen om man sitter två på den?
Osv. Osv.

Tack på förhand.

Du kan ju fortsätta med ktm träsket om du gillar dem. 1290 adventure/ superduke. De går ju att köra lite längre med.
 
1. Vid en kort provkörning tyckte jag mt10 kändes större. Det lär vara en fördel vid skjutsning, för jag tycker mt09 känns för liten och lätt när man har någon bak. Skulle nog inte palla en tur till Norge med någon bak. Passageraren sitter med uppdragna knän, dels obekvämt för passageraren (om det inte är en liten) och kan bli obekvämt för föraren, lätt att passageraren börjar hänga på ens rygg.

Kan ha fel angående storleken på mt10 :)

2. Tyckte mt09 känns busigare, motorkaraktären är mindre slätstruken
 
1. Köra långt på samt med passagerare, check.

2. Busig och lätt att wheela med, check.

3. Mer kraft än vad någon behöver, check.

Oh la la ... :crash

6fmx4m.jpg
 

Ingen dum idé, risken är förstås som med de andra bushojarna att flickvännen vill hoppa av vid första tankningen. Ärligt talat, vill du åka lite längre med tjejen så bör du välja en hoj där även passagerare funnits med i tankarna redan på konstruktionsstadiet. Det finns gott om hojar som är roliga och som man ändå kan åka två på. Triumph ST har ju tex samma trevliga motor, men är mer lämpad för längre färder. MT-09 Tracer är väl säkert rätt OK också. Och så vidare. Jag skulle acceptera att gubbstadiet inträtt och kolla sporttouringsegmentet.
 
Hade jag haft en djup plånbok hade jag kollat på KTM 1290 GT.
Nu blev det en Ducati Hyperstrada för mig, funkar förvånansvärt bra med skjuts.
 
Tack för svaren!

Ktm 1290 superduke är svindyr i försäkring så den är helt ute ur leken.
GTn är trevlig men helt ärligt är den som en jävla elefant. Priset är också som en elefant.

Speed triple är säkert en skitbra hoj, men med tanke på utseendet - varför inte MT09 istället?

Hayabusa... nej tack. :)

För er som kört både mt09 och mt10. Hur skulle ni beskriva skillnaden i kraft och smidigheten?
Vilken är goast att skjutsa på?
 
Tänkte som någon ovan, att rekommendera 1290 men eftersom den är utdömd skall jag inte göra de :) speed triplen har man ju hört väldigt mycket gott om, kanske skulle provköra en sådan innan du helt bestämmer dej för en mt som du redan verkar bestämt dej för? :)
 
Suzuki GSXS 1000. Bekväm bushoj som är snorbillig att försäkra hos Svedea!
 
Jag hade tagit MT-10 isåfall! Då får du farthållare med, inte fel på långresa!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag hade exakt samma dilemma som dig och det landade på en 990 SMT. 50k i inköp. 4k i försäkring. Går att köra snabba gruppen på t.ex. NDR med passagerare.
Wheelar. Busar. Kvick. Hyfsat snabb. Vad finns det att inte älska?!
/EDIT/Med bus så menar jag att känslan blir som en stor motard. I alla fall jag vill göra mer eller mindre knäppa saker. Jag hade tidigare en gsxr750 -06 som var kvick i styrningen och snabb (såklart) men den bjöd inte in till bus på samma sätt som den upprätta körställningen gör. Det var mer bomba-:3freak och wheela i 200-:yoparty/EDIT/


Jo det finns ju faktiskt två saker. Två saker, varav framförallt en, som får mig att redan nu titta på naknare alternativ (om jag inte får bukt på just detta).
Det är att rutan/fronten ger en turbulens. Det känns inte nämnvärt men ljudet blir högt och de små vibrationerna tröttar ut "huvudet" vilket blir jobbigt. Både jag och sambon var mer trötta än vanligt efter en 8h kördag.
Nummer två är att den är lite ryckig/känslig på låga varv, som de flesta lite äldre twinnar..
 
Last edited:
Personligen är nog den hojen jag kört som gett mig mest horn på kortast tid en MV Agusta Brutale 800 RR...
... Meeen, passagerare sitter nog rätt obekvämt på den.

Mellan MT09 och MT10 skulle jag nog ta MT10, men jag har inte kört en MT10 så jag vet inte alls hur den är. Har inte kört den senaste generationen av R1 heller, eller några av de nyare för den delen så vet inte riktigt vad jag skulle förvänta mig.
S1000R kan ju hivas in som alternativ med.
 
superduke 8 dagar i veckan, inte bara för att min är till salu utan för att det är en sjukt härlig hoj. när situationen tillåter att jag fortsätter köra hoj igen så blir det nog en superduke igen :)
 
1290 adventure såg jag en häromodagen och den var tamefan bred som en fiat 127
 
Jag har åkt bakpå min egna MT09 - en gång, aldrig mer!! Fruktansvärt obekväm att vara passagerare på!! Ont i röva och ont i knäna pga sittställningen - nej, den hojen kör man ensam på! Likaså är Tracern jäkligt obekväm att sitta bakpå (även om den ska vara mer passagerarvänlig).
Sambon har en Yamaha SuperTénéré - galet underbar att sitta bakpå och enorma lastmöjligheter! Han kör den dessutom på bana och är supernöjd med hur rolig den är :) Så trots storleken på hojen är den smidig och rolig!
Personligen älskar jag min MT09:a och kommer inte byta än på länge - men jag kör ju utan passagerare - och kan lasta i mina sidoväskor och bagen på sadeln => 20 + 20 + 50 liters packning :tummenupp
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top