Hjälp mig göra en perfekt stoppie!

Rigge: Håller med om att R1an inte alls känns lika bra som ninjan eller bladen men jag har nog ändå mindre problem än dig med dina långa ben. Det jag dock tycker bidrar mer än förmågan att få grepp om tanken är framgaffelvinkeln och att frambromsen är så "svampig" och okänslig speciellt jämfört med en 954. Fast nu skulle det ju handla om att ge råd till dem som tycker att det är svårt att göra stoppies. En sak som jag är lite nyfiken på är om nån av er som är duktiga nånsin har slagit över frammåt? Rossi verkar ju tycka att det föreligger en risk för det om man tar hjälp upp av kroppen.

En annan fråga till Rigge å Rossi mfl. Vilken är den högsta fart ni har börjat stoppien i och lyckats hålla den hela vägen till stillastående?
 
120 kanske? Igår körde jag lite stoppiesar och det gick katastrofalt :gnissla Dan innan kom jag kanske inte dubbelt så långt, men nästan. Kan bero på att det va sidvind.
 
Jävla R1an hänger ut åt sidan så lätt tycker jag, har lite problem att få dem raka. Jag tycker också att det går hyffsat från farter strax över hundra men grabbarna på SM bromsar ju upp i 160+ :va

Nog för att man kan lyfta bakhjulet i den farten men inte fan rullar jag till stopp på framhjulet då.

Nu när du har riktig stunthoj, har du börjat få till några 180 graders vändningar på framhjulet då? Tycker det ser så coolt ut men jag har bara halvförsäkring och tycker att det blir lite väl dyrt att lägga ikull om det inte lyckas.. (vilket jag tvivlar på att det gör första gången man försöker) Bara man står still med framhjulet när man släpper ner bakhjulet så går det nästan att vrida 90 grader men sen då? Har tränat med MTB men har svårt att överföra det till 200 kilo mc.

går det att göra stoppies med Speedfighten?

Edit: Eftersom du inte nämnde nåt antar jag att du aldrig heller slagit runt frammåt?
 
Stunthoj och stunthoj... det är ju fortfarande min "vanliga". 180 fixar jag fan inte... försökte i förrgår men det vart bara skräp. Kolla filmen jag la upp nyss, där är det väl en som jag vrider runt såpass mycket jag klarar. Speedfighten går att göra stoppiesar med, men det känns inte som att det är hälsosamt för den. Svårt att få dom att rulla med.... Slagit runt framåt är väl onödigt?? Tippat åt sidan har jag gjort en gång, fråga Kryptonit.
 
rossi954 skrev:
Nej nej, då kommer du flyga....

räcker med att du flytta fram klämmer åt benen runt tanken , hoppa i sadeln? fan ska man göra det för???

Bara till O Klämma, Bromsa& Lyfta blicken/huvudet framåt...(inte ner i backen)

Tänk på att du har grymmebromsar på din hoj.. :tummenupp
 
min cbr929 slog jag upp på framhjulet i 180km/h (dock crosstyre på den då)
hade feta problem med att hojen vred sig sog oxå! men laborera litemed lufttrycket i fram däcket och skaffa styrdämpare omdu inte har nån så skall du nog få lite bättre koll på vridningarna..

husan slår jag upp i ungefär 160km/h

XT:n lyfter baken på i ca 120km/h men man "börjar" med stoppien i ca 140km/h sen torskar man en ca 20km/h för man måste sänka gaffeln i botten innan man lyfter upp den, annars slår gaffeln i botten om du slår på bromsen såhårt som man gör med cbr:en eller husan och slår gaffeln i botten så "slår " den loss framhjulet från marken... då är man skitnödig kan jag lova!!
har aldrig slagit över framlänges med en mc! men det kommer väll det oxå snart!

det snackades om udda hijar på framhjulet! afrikanen är gaska seg att köra på framhjulet men klämmer av en 10m med den iaf!
Kreuger skrev:
Rigge: Håller med om att R1an inte alls känns lika bra som ninjan eller bladen men jag har nog ändå mindre problem än dig med dina långa ben. Det jag dock tycker bidrar mer än förmågan att få grepp om tanken är framgaffelvinkeln och att frambromsen är så "svampig" och okänslig speciellt jämfört med en 954. Fast nu skulle det ju handla om att ge råd till dem som tycker att det är svårt att göra stoppies. En sak som jag är lite nyfiken på är om nån av er som är duktiga nånsin har slagit över frammåt? Rossi verkar ju tycka att det föreligger en risk för det om man tar hjälp upp av kroppen.

En annan fråga till Rigge å Rossi mfl. Vilken är den högsta fart ni har börjat stoppien i och lyckats hålla den hela vägen till stillastående?
 

Bifogat

  • twinstop.jpg
    twinstop.jpg
    34.5 KB · Visningar: 120
Kreuger skrev:
En annan fråga till Rigge å Rossi mfl. Vilken är den högsta fart ni har börjat stoppien i och lyckats hålla den hela vägen till stillastående?

Ungefär 120 till 0, svårt att veta med drevningen. 46 meter, kollade idag. Skyller på sidvind :yoparty Gick bara snett när jag körde fortare.
 
Last edited:
Kreuger skrev:
En annan fråga till Rigge å Rossi mfl. Vilken är den högsta fart ni har börjat stoppien i och lyckats hålla den hela vägen till stillastående?


Brukar börja bromsa vid 120-130km/h
Den här bilden togs för några timmar sedan....
 

Bifogat

  • stoppie.JPG
    stoppie.JPG
    60.2 KB · Visningar: 121
Fortsättningskurs. Stoppies

Har försökt göra 180:s men lyckas aldrig få till det hur jag än vrider på kroppen, allt jag lyckas med är att få ut cyckeln nått håll på sidan men jag skulle vilja få snurr på framhjulet också. Hur går det till teoretiskt?
 
Ingel skrev:
Har försökt göra 180:s men lyckas aldrig få till det hur jag än vrider på kroppen, allt jag lyckas med är att få ut cyckeln nått håll på sidan men jag skulle vilja få snurr på framhjulet också. Hur går det till teoretiskt?

tricket är väl att få runt blicken oxå sas, man hamnar ju där man tittar.
 
Har fixat problemet med missljudet vid landningen, förr höll jag inte ned fotbromsen när jag landa och det lät som hela cyckeln skulle rasa ihop. Nu när jag fotbromsar låter det storrt sett ingentin

Måste lägga upp lite Poser-bilder nu när man fixat kamera... :yoparty
 

Bifogat

  • SH2.jpg
    SH2.jpg
    105.6 KB · Visningar: 97
  • SH1.jpg
    SH1.jpg
    132.4 KB · Visningar: 98
1. Se till att du har varma däck.
2. Gasa upp i typ 60-70
3. Bromsa hyffsat hårt med frambromsen samtidigt som du häver dig lite framåt.
 
Last edited:
Jag får alltid (mer eller mindre) framhjulsläpp dom 3-5 första försöken, då däcket är kallt. Om jag inte kört en liten stund för att värma upp det självklart. Det brukar märkas genom att däcket skriker till 2-3ggr varje försök på en riktig stoppie. Men aldrig har det gått så långt att däcket glidit åt sidan :/

Ett tips iaf: klämm åt med benen om tanken (man känner sig tryggare då)
Ett annat tips: Försök hålla så jämnt med bromsen som möjligt, och försök att inte dutta (då blir stoppisarna både kortare, och mindre kontrollerade)

Bara ut och öva...Och DET ÄR enklare att börja bromsa lättare från högre hastigheter än att bromsa kraftigt i lägre hastigheter (bara att rädslan säger annat) ...

Mina 10 öre
 
tycon1 skrev:
Jag får alltid (mer eller mindre) framhjulsläpp dom 3-5 första försöken, då däcket är kallt.


Det är tufft med framhjulslås! :yoparty Jag har åkt ett par meter med rykande framhjul och bakhjulet i vädret, hus sportigt som helst ju. Man ska inte vara för rädd att låsa... det är ju bara att släppa isåfall.
 
Voiceless skrev:
1. Se till att du har varma däck.
2. Gasa upp i typ 60-70
3. Bromsa hyffsat hårt med frambromsen samtidigt som du häver dig lite framåt.



fin avatar :Bugar

annars så funkar voiceless tips utmärkt..
 
Rigge skrev:
Det är tufft med framhjulslås! :yoparty Jag har åkt ett par meter med rykande framhjul och bakhjulet i vädret, hus sportigt som helst ju. Man ska inte vara för rädd att låsa... det är ju bara att släppa isåfall.

Så långt har det aldrig gått, dock..Min hojj är antagligen för lätt för att göra något sådant!

Men annars, vill jag säga att min träning på Stoppies har gjort mig en mycket mycket bättre förare, då jag numera vågar lita mer på mitt framdäck, och att rädslan för att bromsa för hårt med frambromsen, och att få framhjulsläpp försvunnit till en ganska stor del..

Så än så länge har jag bara fått positiva egenskaper.....(blir väll annat när jag slår runt sen :hihi )
 
Gjorde mitt livs första stoppies igår! :D
Framdäcket är ett Bridgestone BT56 av årsmodell 1996!!!
Har suttit på sen hojen var ny, men det funkar tydligen fortfarande.. :tummenupp
 
Masterlord skrev:
Gjorde mitt livs första stoppies igår! :D
Framdäcket är ett Bridgestone BT56 av årsmodell 1996!!!
Har suttit på sen hojen var ny, men det funkar tydligen fortfarande.. :tummenupp


Öhhh... jaha :va Är det den hojen på avataren så är det en 99, det hoppas jag du vet.
 
Rigge skrev:
Öhhh... jaha :va Är det den hojen på avataren så är det en 99, det hoppas jag du vet.
Ja det är den på avataren och ja det är en 99:a. Varför skulle jag inte veta det menar du??? :va
Trots att det är en 99:a sitter det ett däck från 96 på den.
Fråga mig inte varför, det var på när jag köpte hojen.
Förre ägaren var väl kanske snål, och köpte upp ett gammalt begagnat däck...??? :3freak
 
Masterlord skrev:
Ja det är den på avataren och ja det är en 99:a. Varför skulle jag inte veta det menar du??? :va


Eftersom du sa att det suttit på sen den var ny så undrade jag... skaffa ett nytt vetja. Förresten hur kan man få ett framdäck att hålla 8 år?? Mina håller inte en säsong.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top