Hjälp mig göra en perfekt stoppie!

LiCrO

.....
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Skövde
Hoj
ER6n
Hittils har jag bara lyckats låsa fram bromsen och lämna svarta spår efter mig. Vissa säger att jag ska öka farten mera men då känns det som framhjulet ska glida åt sidan.

Någon som har en steg för steg guide..
I stil med.
1. Gasa upp den till vis hastighet
2. För flytta dig framåt
3. Bromsa

TACK!!
 
LiCrO skrev:
Hittils har jag bara lyckats låsa fram bromsen och lämna svarta spår efter mig. Vissa säger att jag ska öka farten mera men då känns det som framhjulet ska glida åt sidan.

Någon som har en steg för steg guide..
I stil med.
1. Gasa upp den till vis hastighet
2. För flytta dig framåt
3. Bromsa

TACK!!


Jag tror inte det går att göra stoppies. Alla bilder på sånt är photoshoppade för att få oss gröngölingar att kvadda våra hojar medan de kan titta på och få sig ett gott skratt.. :tungan
 
Din hoj är tung, du måste hjälpa den en massa. Sen måste du även ha ett framdäck som greppar. Vad har du för däck just nu?

Just stoppisar är att flytta sig frammåt, bromsa och hoppa (lätt arslet från sätet)... sen gäller det att göra rätt med bromsen så att du fortsätter rulla.
 
sitt långt fram, nyp inte stenhårt direkt(bara nästan) o ha ett bra framdäck
 
Jag har ett dunlop sport/touring däck. Kommer ej ihåg vad det heter.
Vilket däck rekomenderas?
 
Jag brukar studsa till lite med rumpan så fjädringen hjälper till att få upp baken från marken... se till att värma upp däcket innan du börjar så du får bättre fäste... :tummenupp
 
LiCrO skrev:
Jag har ett dunlop sport/touring däck. Kommer ej ihåg vad det heter.
Vilket däck rekomenderas?
Kolla exakt märke. Är det Dunlop 207 så lär du få problem. Du behöver typ ett varmt rennsport för att få det att greppa nog att lyfta din hoj.
 
Se till att köra på rätt underlag oxo, som jag har upplevt det så ska det vara den lite porösare asfalten för att man ska kunna slippa tänka på om man har grepp lr inte. Den asfalt som ser "finast" ut är sämst. (fast detta är ju lika bra å pröva sig fram)
 
¨kvittar väl vad man har för däck?? Jag kör på ett dunlop 208..

När du ska göra en stoppie så gör du följande (jag gör så iaf.)

*dra upp cycklen i 80km/h till att börja med...ju snabbare du kör desto längre stoppies går att göra....logiskt...
*kläm ihop benen runt tanken
*Kolla upp/framåt (inte ner i backen)
*bromsa...tryck mjukt i början sen ökar du trycket lite, inte så att hjulet låser sig...

detta under förutsättnigar att väglagret är fint och inga andra trafikanter...

börja inte utanför Mcd :hihi
 
LiCrO skrev:
Hittils har jag bara lyckats låsa fram bromsen och lämna svarta spår efter mig.TACK!!

Du kanske har för hårda däck. Nu är det kanske lite tidigt i säsongen och asfalten är forfarande ganska kall = kalla däck och sämre grepp. Testa att värma däcket ordentligt innan. Då blir greppet bättre.

Eller köp däck med mjukare blanding typ beg. race däck.

Om hastighet, testa runt 30-40km/h, det blir inga långa stoppies men du lär dig att hantera höjden och känslan.

Testa iaf först att inte få låsning innan du ökar hastighet, inte kul att få framhjulslåsning i 70! :4skrika
 
rossi954 skrev:
¨kvittar väl vad man har för däck?? Jag kör på ett dunlop 208..

När du ska göra en stoppie så gör du följande (jag gör så iaf.)

*dra upp cycklen i 80km/h till att börja med...ju snabbare du kör desto längre stoppies går att göra....logiskt...
*kläm ihop benen runt tanken
*Kolla upp/framåt (inte ner i backen)
*bromsa...tryck mjukt i början sen ökar du trycket lite, inte så att hjulet låser sig...

detta under förutsättnigar att väglagret är fint och inga andra trafikanter...

börja inte utanför Mcd :hihi

Damn, har du tagit bort flammorna i fronten?

//Dante
 
I viket skick är framgaffeln?
om gaffeln bottnar eller inte fungerar riktigt borde det väl vara betydligt större riskt för framhjulssläpp?



LiCrO skrev:
Hittils har jag bara lyckats låsa fram bromsen och lämna svarta spår efter mig. Vissa säger att jag ska öka farten mera men då känns det som framhjulet ska glida åt sidan.

Någon som har en steg för steg guide..
I stil med.
1. Gasa upp den till vis hastighet
2. För flytta dig framåt
3. Bromsa

TACK!!
 
rossi954 skrev:
dom rök tyvärr så fort cyklen kom till v-ö, sorry :hihi

cbr1000 nu lr???...

Yes! En svart.. utan flamor i fronten (än så länge..)
Bilder kommer snart..
 
Mr. Dante skrev:
Yes! En svart.. utan flamor i fronten (än så länge..)
Bilder kommer snart..


Härligt...klart snyggaste hojen detta året, hojta till när du ska göra dig av med den=)
 
Jag fick ett tips av MrK som funkade mycket bättre än min gamla teknik. Luta dej fram över tanken och böj armarna lite lätt. Vilken fart man ska ha är ju olika, men jag brukar börja mina stoppies i ca. 70 - 80 km/h

Lcyka till och stressa inte med att nå ditt mål :tummenupp
 

Bifogat

  • Stoppie 2.jpg
    Stoppie 2.jpg
    66 KB · Visningar: 424
det går att göra stoppies med vilken hojsom helst (nja nästan iallfall :rolleyes: HD).. däck spelar inte så stor roll heller egentligen bara dom är varma...

får du inte upp röven är dte bara att bromsa hårdare.. får du framhjulssläpp är dte bara att lutasig längre fram.. i vissa fall får man nästan sitta på tanken.
 
Jag bara bromsar till och kolla framåt... nått mer behövs liksom inte... högre fart om man vill ha den längre..

Nånn som vill lära mig att göra 180stoppie? Får inte till det alls...

skrytbilder nedan...

//jaG
 

Bifogat

  • zeb.jpg
    zeb.jpg
    86.1 KB · Visningar: 232
  • zeb1.jpg
    zeb1.jpg
    95.3 KB · Visningar: 303
håller med vad de tidigare skrivit, prova även släpp ut lite (väldigt lite) luft i framdäcket för bättre fäste, just när du tränar.

på min SM brukar jag lägga all vikt på styret, jag hänger typ på armarna, så får jag upp den även när det regnar. på din hoj är det som sagt bara att försöka ha vikten så långt fram som möjligt.

tycker personligen det är lättare med hög fart (100+), mjukbromsa lite och sen knipa till.

En liten följdfråga bara... Hur gör ni med växellådan, det känns som om den tar väldigt mycket stryk vid nedslaget. Både på min jättegamla Honda XR och min nya (100-mils) Honda 600 CBR så strular växlarna efter ett nedslag. Själv brukar jag dra in koppling och växla ner till ettan och hålla inne kopplingen under hela luftfärden. men som sagt, växellådorna krånglar.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top