Hjälp mig fantisera/planera. V-twin och överladd.

Hmm. Jag har svårt för Italien. Ballt skulle det vara iofs. Vilka prillor är det exakt man kan kolla på? Aluminiumram?

Jaja, men nu är ju motorn från en firma som bara gör just motorer och inte massa annan skit som hushållsmaskiner och cykelställ :D
Firman ligger dessutom i Österrike, att sen chassit är Italienskt är ju som bekant ingen som helst nackdel.

Följande Prilior kan du kolla på
RSV Mille
1000 Tuono
ETV CapoNord (höhö, en offroadtourer..)
SL Falco
RST Futura
RSV1000R

Jepp, alu-ram och swing. Swingen är dock inte bultad genom motorn så att snickra en egen swing blir kanske lite enklare?
Några modifieringar på ram känns i övrigt helt onödigt.

Sen finns en intressant Rotaxtwin i Buell
1125R
och 1125CR

:yoparty
 
Jo....En låg 9'a är jEttÄballt ! Det är få sporthojar som ens klarar höga nior i originalutförande , med en normalbegåvad förare..... Kan tänka mig att en förlängd retta hamnar just där...kanske 9,5 med en duktig pilot....

Ok men den ska fan gå snabbare än en mindre modifierad sporthoj. Annars kan vi lägga ner och köpa typ en långsam bobber.

Vill du köra under 9s, och inte lägga mycket pengar på det, så är nog en twin ett dåligt val. det är inte många i pro twin bike som kör så fort, och dom som gör det har lagt mycket pengar och tid på det (10 tusenlappar räknas inte ens). Man kommer aldrig ifrån att det är mycket billigare att köra fort med en Busa än en twin, att det sen inte är lika fräckt är ju en annan sak ;-)

Men som föregående talare sa, en låg 9:a är inte slött, det gör en R1:a knappast ens med 2 meter swing

Ett alternativ är att köra med whelliebars, då går det fortare, men då det tar på grejerna så det blir inte billigare

Mitt förslag är att du bygger på en hoj som du tycker är kul, går den sen ett par sekunder snabbare än original så är det fräckt, oavsett hur fort den går. Det finns klasser för alla hojar.

Ok. Vilka vettiga alternativ finns det då till twin? Katana och sånna? Den ska vara låg, lång och snabb, gärna med ett ballt ljud. Vilka ska jag kolla på? Det är väl det som är frågan. En R1a/busa går ju bra men jag vill åt customhålet, de blir inte gammal på samma sätt och har en själ.

Jaja, men nu är ju motorn från en firma som bara gör just motorer och inte massa annan skit som hushållsmaskiner och cykelställ :D
Firman ligger dessutom i Österrike, att sen chassit är Italienskt är ju som bekant ingen som helst nackdel.

Följande Prilior kan du kolla på
RSV Mille
1000 Tuono
ETV CapoNord (höhö, en offroadtourer..)
SL Falco
RST Futura
RSV1000R

Jepp, alu-ram och swing. Swingen är dock inte bultad genom motorn så att snickra en egen swing blir kanske lite enklare?
Några modifieringar på ram känns i övrigt helt onödigt.

Sen finns en intressant Rotaxtwin i Buell
1125R
och 1125CR

:yoparty

Jag vill ju sänka den fram också. Antingen hittar man en kortare gaffel eller så rakear men ut vinkeln. Vet inte vad som ser ballast ut. Ska googla Rotax, här saknas det visst en del kunskap. Tack!

En Warrior kanske? Det verkar funka bra för Turbo-Micke iaf...
http://www.warrior-racingteam.blogspot.com/

Ballt. Ska kollas upp, hur mycket kan man få ner en sån i vikt?
 
Ok. Vilka vettiga alternativ finns det då till twin? Katana och sånna? Den ska vara låg, lång och snabb, gärna med ett ballt ljud. Vilka ska jag kolla på? Det är väl det som är frågan. En R1a/busa går ju bra men jag vill åt customhålet, de blir inte gammal på samma sätt och har en själ.

Ensånhärdå? Sitter en gixxer 1100 turbomotor i den :) Custom och tryck i bitarna i samma hoj :) Kan nog röra på sig. 300 hästar i motorn med bara kompsänk och kraftigare dragstänger funkar om man laddar på lite och förstärker kopplingen. Men du får nog bygga själv. Finns kanske någon customram som har plats för en sådan motor?

Eller köp ram härifrån http://www.blocket.se/varmland/Metric_custom_chassi__gixxer__19500011.htm?ca=20&w=3&last=1

attachment.php

attachment.php
 
Ensånhärdå? Sitter en gixxer 1100 turbomotor i den :) Custom och tryck i bitarna i samma hoj :) Kan nog röra på sig. 300 hästar i motorn med bara kompsänk och kraftigare dragstänger funkar om man laddar på lite och förstärker kopplingen. Men du får nog bygga själv. Finns kanske någon customram som har plats för en sådan motor?

Eller köp ram härifrån http://www.blocket.se/varmland/Metric_custom_chassi__gixxer__19500011.htm?ca=20&w=3&last=1

attachment.php

attachment.php


Fan vad ballt! Ge mä!
 
Ta kontakt med Hans på www.chopperworks.se i Årjäng han bygger asfeta chassi till bla harley gsx eller till vilken motor du vill ha i.

Som vanligt va man sen o missade att Lahi redan tipsat dig om chopperworks:tummenupp
 
Last edited:
En Busamotor är bästa valet, gillar du inte stuket så bygg en ny ram.

Och custom är ute, du ska ha en TMS scooter! Det är en twin och den går skapligt fort, mycket snabbare än en Aprilia i alla fall :tungan

Osså kan man ha två :tuttar med sej
scooter6.jpg
 
Ja, jag byggde den efter hans önskemål! Problemet är att folk brukar inte mena riktigt vad dom säger, men vem vet i just detta fallet ;-)
 
Hehe, den är inte till salu. Men här är lite fakta:

Triumph Bonneville motor, 904cc
1.5bars laddtryck, E85, ca180-190hk på hjulet(original har 54hk)
240cm axelavstånd, byggd för Pro Twin Bike så jag har 15kg extra vikt, annars klassa den inte in
Bästa ET på 201m är 5,89-196kmh (det bör bli runt 9.0 på 402m)
Motorn måste renoveras minst efter varje tävling, ramlagerna gillar inte effekten, så det är inte nått jag bygger åt andra.
Kan väl tillägga att en ny Busa med bättre avgassystem och lång sving går lika fort, och den håller i flera år.. men det är lite för enkelt för min smak
 
Last edited:
Hehe, den är inte till salu. Men här är lite fakta:

Triumph Bonneville motor, 904cc
1.5bars laddtryck, E85, ca180-190hk på hjulet(original har 54hk)
240cm axelavstånd, byggd för Pro Twin Bike så jag har 15kg extra vikt, annars klassa den inte in
Bästa ET på 201m är 5,89-196kmh (det bör bli runt 9.0 på 402m)
Motorn måste renoveras minst efter varje tävling, ramlagerna gillar inte effekten, så det är inte nått jag bygger åt andra.
Kan väl tillägga att en ny Busa med bättre avgassystem och lång sving går lika fort, och den håller i flera år.. men det är lite för enkelt för min smak

Fan vad ballt. Vad är gjort med ramen? Skaru komma upp till Kjula och köra?
 
Ramen har jag byggt själv, det är bara plasten som kommer från en TMS steelbird, mest på kul.
Vet inte om jag ska köra alls i år, men ska jag det så blir det i Malmö och kanske Mantorp
 
Jo jag känner till turerna med den motorn, jag ville bara retas lite.
Som respons på osakliga tidigare trådinlägg som hävdade att alla HD-motorer är sköra. Ett svar i samma stil sas.

Synd att rotax motorn får skit för att någon inte mekar som han ska :rolleyes: .

Det är lustigt att en bond pojk kan få ihop en rotax motor med bigbore utan problem och en mekaniker inte lyckas göra det rätt.

Sen så är det samma motor som det har gått fel med två gånger åt Swedie eftersom det gjordes fel första gången(samma motor) .

Sen så värkar rotax motorn hålla både för Turbo,Kompressor
, Bigbore(1060,1103,1200).

Men jag skulle nog även rekommendera att testa överladda Sp1,Sp2 motorn eftersom den värkar också hålla bra.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top