Hjälp mig fantisera/planera. V-twin och överladd.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har länge funderat på vad som ska få ersätta sporthojshålet i garaget. Jag vill ha något lågt, långt och snabbt.

Jag har inte koll på vilka twinnar man kan kapa ner och överladda. Den ska funka att åka och fika någon gång ibland och sen ska man kunna köra rejs i lämplig DR klass.

Vilka hojar ska jag leta efter? V-max? Harley (helst inte)? Vilken klass ska jag bygga efter i DR?

Överladdningen överlåter jag till garagegrannarna som kan det där.
 
jag har en känsla av att japanska twinnar funkar bäst med överladd (TL1000, VTR Firestorm och liknande). en harley är som gjord för att gå sönder :D

skall du köra på harley ändå så har nog Jörgen en hel del tips kan jag tänka mig
 
Ska man bygga på sporthojstwin så blir ju förlängd swing och rakead/kortare gaffel aktuellt. Vete fan om man inte ska bygga på "custom" direkt. Vad finns det mer än V-Max?

[YOUTUBE-ID]PE6Lmc20zcM[/YOUTUBE-ID]
 
Det finns exempel här hemma i sverige med turboladdad HD V-Rod som kört låga 9'or i Pro Twin Bike med SBP's godkännande därbak och samtidigt mild och lugn för en tur till korvkiosken.
 
Det där kommer inte i närheten av vad V-Rodden klarar av. Gå inte över ån efter vatten, sök på "Peder Hjelt" som sannolikt hade världens snabbaste lagliga V-Twin som klarade av att köra Ystad-Haparanda utan problem och samtidigt köra 9.2or i över 240 km/timmen på strippen innan den byggdes om till race-hoj. Långt över 300 hästar på bakhjulet om andan faller på.

Hela turbobygget är dessutom svenskt, kolla http://www.mc-xpress.com/product.asp?ID=162
 
Det där kommer inte i närheten av vad V-Rodden klarar av. Gå inte över ån efter vatten, sök på "Peder Hjelt" som sannolikt hade världens snabbaste lagliga V-Twin som klarade av att köra Ystad-Haparanda utan problem och samtidigt köra 9.2or i över 240 km/timmen på strippen innan den byggdes om till race-hoj. Långt över 300 hästar på bakhjulet om andan faller på.

Hela turbobygget är dessutom svenskt, kolla http://www.mc-xpress.com/product.asp?ID=162


Blir det inte sjukt dyrt? Utgångobjekt för 100 papp. Nä det har jag inte råd med. Vilka gamla hojar finns det som är hyffsat små?
 
Aprilia 1000 med rotax-twin, turbo såklart.
Finns en i landet med det konceptet.

Fördelen med att utgå från en sporthoj som jag ser det;
Bra bottendel som tål varv, de flesta bör ha smidda kolvar orginal, insprutning på de flesta, rimligt grundpris.
Du får lätt ett bra utgångsmaterial för 35-40kkr.
Går bra att ladda direkt och köra den på E-85 för att ha nåt att utgå ifrån. Vid 0.8 i laddtryck hostar den ur sig 200+ på hjulet.

Sen håller de i grunden låg vikt så lättning behöver man knappt oroa sig över :)

Har lite prylar över om du är i behov :D

Edit; Lite att utgå ifrån:
Hoj 40'
Turbo 5'
Sprut 10'
Rör slangar, svets, och annan förbrukning + reserv 5'
60kkr :yoparty
 
Last edited:
jag har en känsla av att japanska twinnar funkar bäst med överladd (TL1000, VTR Firestorm och liknande). en harley är som gjord för att gå sönder :D

skall du köra på harley ändå så har nog Jörgen en hel del tips kan jag tänka mig

Vill man överladda V-twin och har budgeten så skulle jag satsa på en V-rod-motor. Det är en robust vattenkyld DOHC-maskin med 4V-toppar och styvt block med smidd/glidlagrad vev. Håller nog ihop bättre än tex en TL1000.

Dessutom finns redan rätt stor erfarenhet från överladdning av dessa i Sverige.

Edit: missade Pwillens inlägg i samma anda.
 
Last edited:
Vill man överladda V-twin och har budgeten så skulle jag satsa på en V-rod-motor. Det är en robust vattenkyld maskin med 4V-toppar och styvt block med smidd/glidlagrad vev. Håller nog ihop bättre än tex en TL1000.

Dessutom finns redan rätt stor erfarenhet från överladdning av dessa i Sverige.

Edit: missade Pwillens inlägg i samma anda.

TL1000 veven är lite sisådär, rotaxen är nåt helt annat :tungan
 
Vilka DR klasser finns det egentligen? Och hur fort är "fort"? Alltså låga nior är väl inte jEttÄ ballt? Vad gör en R1a med förlängd sving?

Aprilia 1000 med rotax-twin, turbo såklart.
Finns en i landet med det konceptet.

Fördelen med att utgå från en sporthoj som jag ser det;
Bra bottendel som tål varv, de flesta bör ha smidda kolvar orginal, insprutning på de flesta, rimligt grundpris.
Du får lätt ett bra utgångsmaterial för 35-40kkr.
Går bra att ladda direkt och köra den på E-85 för att ha nåt att utgå ifrån. Vid 0.8 i laddtryck hostar den ur sig 200+ på hjulet.

Sen håller de i grunden låg vikt så lättning behöver man knappt oroa sig över :)

Har lite prylar över om du är i behov :D

Edit; Lite att utgå ifrån:
Hoj 40'
Turbo 5'
Sprut 10'
Rör slangar, svets, och annan förbrukning + reserv 5'
60kkr :yoparty

Hmm. Jag har svårt för Italien. Ballt skulle det vara iofs. Vilka prillor är det exakt man kan kolla på? Aluminiumram?

Vill man överladda V-twin och har budgeten så skulle jag satsa på en V-rod-motor. Det är en robust vattenkyld DOHC-maskin med 4V-toppar och styvt block med smidd/glidlagrad vev. Håller nog ihop bättre än tex en TL1000.

Dessutom finns redan rätt stor erfarenhet från överladdning av dessa i Sverige.

Edit: missade Pwillens inlägg i samma anda.

Jag har inte dom pengarna. Jag vill inte bygga på TL1000 jag vill bygga på något stort som funkar att kapa i.
 
Vilka DR klasser finns det egentligen? Och hur fort är "fort"? Alltså låga nior är väl inte jEttÄ ballt? Vad gör en R1a med förlängd sving?

Jo....En låg 9'a är jEttÄballt ! Det är få sporthojar som ens klarar höga nior i originalutförande , med en normalbegåvad förare..... Kan tänka mig att en förlängd retta hamnar just där...kanske 9,5 med en duktig pilot....
 
Vill du köra under 9s, och inte lägga mycket pengar på det, så är nog en twin ett dåligt val. det är inte många i pro twin bike som kör så fort, och dom som gör det har lagt mycket pengar och tid på det (10 tusenlappar räknas inte ens). Man kommer aldrig ifrån att det är mycket billigare att köra fort med en Busa än en twin, att det sen inte är lika fräckt är ju en annan sak ;-)

Men som föregående talare sa, en låg 9:a är inte slött, det gör en R1:a knappast ens med 2 meter swing

Ett alternativ är att köra med whelliebars, då går det fortare, men då det tar på grejerna så det blir inte billigare

Mitt förslag är att du bygger på en hoj som du tycker är kul, går den sen ett par sekunder snabbare än original så är det fräckt, oavsett hur fort den går. Det finns klasser för alla hojar.
 
Har bara följt Swedies mutterkantade väg med dessa maskiner:tungan

Synd att rotax motorn får skit för att någon inte mekar som han ska :rolleyes: .

Det är lustigt att en bond pojk kan få ihop en rotax motor med bigbore utan problem och en mekaniker inte lyckas göra det rätt.

Sen så är det samma motor som det har gått fel med två gånger åt Swedie eftersom det gjordes fel första gången(samma motor) .

Sen så värkar rotax motorn hålla både för Turbo,Kompressor
, Bigbore(1060,1103,1200).

Men jag skulle nog även rekommendera att testa överladda Sp1,Sp2 motorn eftersom den värkar också hålla bra.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top