Hjälp mig få loss framhjulet på ZXR750 -91

Pelvan

Muller.. underbara muller... #4073
Gick med
23 May 2005
Hoj
Ducce 900SS -94
Ska byta däck imorgon och tänkte komma med fälgarna i handen. Problemet är att jag inte får loss framhjulet. Sitter en insex strl cirkus 23mm på höger sida (färdriktningen) och en insex strl. ca 13mm på vänster sida. Dessutom är bägge gaffelbenen ihoppressade med två insex modell mindre. Är det bara att släppa på höger eller vänster jätteinsex eller är det andra problem emellan? Har inga insex-hylsor (ännu) i den storleken, men använde mig av baksidan av en bult av 12mm storlek som passade perfekt på vänster sida, men utan lyckat resultat - den sitter som berget. Jag antar nu alltså att det är höger sida som ska skruvas ut. Är den normal eller vänstergängad???

Efter att jag fått loss axeln (om jag nu får det :rolleyes: ) är det då "bara" att dra ut axeln och ta loss hjulet och sedan far till däckmånglaren, eller är det mer bök innan jag får loss däcket????

Ska gå ut i garaget nu och ta loss bakdäcket. Hoppas att jag får några schyssta tips inom närmaste timmen.

/
Stort tack på förhand.
Per

Lossa de små insex-bultarna under gaffel på höger sida (färdriktningen). Lossa den stora insexen på höger sida...rätgängad. Lossa de små insex-bultarna under gaffeln på vänster sida... o din axel ska nu vara lös. Knacka ur lite försiktigt o se till så du inte dräller bort distanserna som sitter på varsin sida om fälgen...

De små insex-bultarnas funkton är bara att fixera axeln i läge när du har dragit åt den. Eventuellt kan du behöva hålla emot med en mindre insex när du lossar axeln... Det märker du om det snurrar eller inte. Good luck !!

Folkezx9r skrev:
Lossa de små insex-bultarna under gaffel på höger sida (färdriktningen). Lossa den stora insexen på höger sida...rätgängad. Lossa de små insex-bultarna under gaffeln på vänster sida... o din axel ska nu vara lös. Knacka ur lite försiktigt o se till så du inte dräller bort distanserna som sitter på varsin sida om fälgen...

De små insex-bultarnas funkton är bara att fixera axeln i läge när du har dragit åt den. Eventuellt kan du behöva hålla emot med en mindre insex när du lossar axeln... Det märker du om det snurrar eller inte. Good luck !!

Muchos grazias!!! Då ska det inte vara några problem.
/
P :tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!