Hjälp mig bygga färdigt min CBX!!!!!!!

CBX Andreas

CBX Andreas
Gick med
5 Dec 2006
Hoj
Honda CBX 1000-82
Tjenare. Jag är ny i "klubben" och behöver tips och råd hur jag ska få färdigt min hoj.
Jag har köpt mini blinkers som ska på nu i Januari, och avgassystemet får vara kvar om det inte finns någon ute i landet som har ett färdigt till mig som låter nice and LOUD... Tanken ska tvättas och poleras, för att sedan klarlackas 3ggr. Och sedan lite specialgjorda hondamärken. Kåpan kommer sist och vi får se om det hinns med till våren...:yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty

Gå in på min sida och titta. CBX Andreas heter den...

Ha de...

Bifogat

• MC Bilder 032.jpg
    MC Bilder 032.jpg
    105.8 KB · Visningar: 597
Last edited:
CBX Andreas skrev:
2645060 Tjenare. Jag är ny i "klubben" och behöver tips och råd hur jag ska få färdigt min hoj. Jag behöver nya blinkers, ta bort kåpan och gömma kablage fram, ev en liten kåpa... Ett annat 6-1 system som man kan ta bort och tillbaka insatsen lätt,och polera polera... andra idéer är mycket välkomna:confused: :huvet :va

Ha de...
Trevlig med en gammal goding i form av en CBX. Man ser dom så sällan numera.

Bort med nuvarande kåpan och sätt eventuellt dit något mindre ifall du ens skall ha något överhuvudtaget. Gärna något smalare då det får hojen att se lite smäckrare ut. Den är ju så stor nedtill.

Till lampan skulle jag rekomender ett twinlyse och lite mer åt customhållet. Inget crosslyse, för det passar verkligen inte.

Blinkers, så välj någonting diskret. Behöver inte vara litet, dock något man inte lägger märke till. Finns ju bra blinker som är tonade.

Bifogar lite bilder hur jag gjort med min front.
Skärmen kommer från orginalframstänkan som kapades och överflödet flyttades upp till lampan.

Bifogat

• CBR900RR_V.2.4_2.JPG
    CBR900RR_V.2.4_2.JPG
    76 KB · Visningar: 156
  • DSCF0188.JPG
    DSCF0188.JPG
    20.9 KB · Visningar: 1,676
Nej nej inte crosslyse. Jag har cross STYRE... Man kanske skulle byta ut mina gamla dubbellysen mot custum... men jag är lite sugen på att behålla dem... Men mitt kablage MÅSTE bort!! Ideér????

jävligt ballt med 6a på hoj :yoparty hade det vart min så hade jag slängt på nån ultraslimmad bakdel och elipsoidlysen där du har 2 eller 3 på höjden lite vinklat bakåt.

CBX Andreas skrev:
2645254Men mitt kablage MÅSTE bort!! Ideér????
När det gäller att gömma kablar så finns det bara ett bra sätt.
Det är att sätta sig ned med kabelstammen och börjar ta bort höljet och sedan förlänga dom saker som behöver förlängas för att sedan linda om allt.
Har du tur behöver inget förlängas utan det kanske räcke med att linda om delar av kabelstammen.

Sikta på att försöka få in så mycket som möjligt under tanken och mellan ramen.

Tack ska du ha homo. Nja bakdelen får vara tillsvidare. Men front och lampor vill jag ha gjort... idéer???...

Kabelstam och under tank. det var det jag tänkte också, men vilket JOBB. hastighets och varv-vajer då? de är ju styvare... och så finns det ju två fula säkrings boxar också???...

Last edited:
Tycker inte du ska ha dubbellyse. Satsa hellre på ett lågt placerat stort lyse med putsat metalhölje. Extra plus med att satsa på ett större lyse är att man kan trycka in det mesta av elen inuti. Sen skulle jag gärna se stänkskärmen fram i metal.

Hastighestsvajern är svår att göra något åt om man inte skaffar ny mätare, typ acewell. Klart lättare att gömma en lite elsladd och givare.

Riktigt vacker bygge, älskar verkligen motorn! :tummenupp

få bort mätarna först..annars bli de jobbigt..
såg nå ganska coolt igår men de va i en bok men ska förklara så gott de går..

typ som ett runt lyse, ungefär såna som sitter på glidare men platt så de sitter mellan gaffelbenen nästan..
sen satt de en alu kåpa över själva lyset, va "ribbade" avlånga hål hela vägen där ljuset sippra fram...ganska fränt..
ovan på den satt de sen en ytterst pytteliten flyscreen..

svårt o förklara men kanske de ger nån idee :tummenupp

CBX Andreas skrev:
2645060 Tjenare. Jag är ny i "klubben" och behöver tips och råd hur jag ska få färdigt min hoj. Jag behöver nya blinkers, ta bort kåpan och gömma kablage fram, ev en liten kåpa... Ett annat 6-1 system som man kan ta bort och tillbaka insatsen lätt,och polera polera... andra idéer är mycket välkomna:confused: :huvet :va

Ha de...

Kul med mixen av Honda och Suzuki, är ramen av Honda ursprung?

Jasså, stort runt lyse säger ni... ja kanske jag får smälta detta och fundera.
Skärmen fram i aluminium också, då blänker det ju överallt!!! :) :)
Kan man verkligen byta ut gammla vajer mot ny elektroniska mätare såsom hastighet, varv, temp, klocka, olja, m.m
Bra tips från alla... tackar tackar...
Min ram är från CBX 1000 -82 proLink orginal, med omgjort fäste för swing och gaffel.
De som inte vet vad en prolink är, kan jag berätta att den ser ut som en mini version av en GoldWing :( :( tur att det inte är kvar...

Mer tips... Vi hörs Dags för barngympa med min dotter... tja.

CBX Andreas skrev:
2646619 Jasså, stort runt lyse säger ni... ja kanske jag får smälta detta och fundera.
Skärmen fram i aluminium också, då blänker det ju överallt!!! :) :)
Kan man verkligen byta ut gammla vajer mot ny elektroniska mätare såsom hastighet, varv, temp, klocka, olja, m.m
Bra tips från alla... tackar tackar...
Min ram är från CBX 1000 -82 proLink orginal, med omgjort fäste för swing och gaffel.
De som inte vet vad en prolink är, kan jag berätta att den ser ut som en mini version av en GoldWing :( :( tur att det inte är kvar...

Mer tips... Vi hörs Dags för barngympa med min dotter... tja.

tja dom värsta elektroniska ska väl funka till allt men de kan ju bli lite pyssel kanske..
vet ej hur givare o sånt funkar..

alu e coolt :tummenupp

ozeo skrev:
2646720 tja dom värsta elektroniska ska väl funka till allt men de kan ju bli lite pyssel kanske..
vet ej hur givare o sånt funkar..

alu e coolt :tummenupp

Jag tror att jag behåller de gamla mätarna...:yoparty Men en stor rund lampa som jag kan gömma allt kablage i... och snygga till säkringsboxarna:huvet .
Jag ska försöka uppdatera med bilder när jag ändrat något. tja...:)

CBX Andreas skrev:
2646820 Jag tror att jag behåller de gamla mätarna...:yoparty Men en stor rund lampa som jag kan gömma allt kablage i... och snygga till säkringsboxarna:huvet .
Jag ska försöka uppdatera med bilder när jag ändrat något. tja...:)
gör de, vill se en fortsättn :tummenupp

Jag har fått en idé!! finns det någon i Borås eller Göteborgsområdet som kan och vill stansa aluminiumplåt. Och även en lackerare som kan måla på frihand!!!!!!! Jag hade tänkt att " stansa UT " orden CBX på mina sidokåpor. Så att de buktar ut och syns bra. Och även att lacka ( måla ) bokstäverna röda med svart ram. Fan va fränt!!!!!
Om någon kan hjälpa mig eller vet någon annan som kan detta, please kontakta mig antingen på min sida: CBX Andreas eller ring direkt: 0705-403508

All hjälp är välkommet... Andreas

Jag har fått en idé!! finns det någon i Borås eller Göteborgsområdet som kan och vill stansa aluminiumplåt. Och även en lackerare som kan måla på frihand!!!!!!! Jag hade tänkt att " stansa UT " orden CBX på mina sidokåpor. Så att de buktar ut och syns bra. Och även att lacka ( måla ) bokstäverna röda med svart ram. Fan va fränt!!!!!
Om någon kan hjälpa mig eller vet någon annan som kan detta, please kontakta mig antingen på min sida: CBX Andreas eller ring direkt: 0705-403508

All hjälp är välkommet... Andreas:yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty

Last edited:
Tycker ditt bygge är tufft!:tummenupp Men hojen SKRIKER efter en mer slimmad BAKDEL!
Svingen och USD gaffeln är ju moderna grejer som inte kan kompanieras med en uråldrig hängig rumpa:D
När det gäller framlampa så tror jag att en rund hade funkat fint:tummenupp

Lycka till!

svarta gaffelben och svart sving, som ramen tror jag skulle bli fräckt.
sen slimmad bakdel, med en uberbred 6á där fram....nänä skit i den de blir ju perverst gör inte som alla andra med mini bakar, den där kromade bågen framför motorn, vad är det hör de till ramen, annars ts väck den...

Last edited:
CBX Andreas skrev:
2647669 Jag har fått en idé!! finns det någon i Borås eller Göteborgsområdet som kan och vill stansa aluminiumplåt. Och även en lackerare som kan måla på frihand!!!!!!! Jag hade tänkt att " stansa UT " orden CBX på mina sidokåpor. Så att de buktar ut och syns bra. Och även att lacka ( måla ) bokstäverna röda med svart ram. Fan va fränt!!!!!

All hjälp är välkommet... Andreas

All hjälp är välkommet... Andreas:yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty

har ingen bild från sidan så man kan få leka lite med den i fhotoshop? stans skulle man lätt kunna göra där..
fast stansa o sen ha de utan färg vore klart coolare..

Cliff Barnes skrev:
2647889 svarta gaffelben och svart sving, som ramen tror jag skulle bli fräckt.
sen slimmad bakdel, med en uberbred 6á där fram....nänä skit i den de blir ju perverst gör inte som alla andra med mini bakar, den där kromade bågen framför motorn, vad är det hör de till ramen, annars ts väck den...

Gaffel och swing får vara kvar... även bakdelen...

Den kromade bågen är den gamla störtbågen från orginal. liten och slimmad och upp polerad, så den får den vara kvar. Den sparar ju motorn vid vält eller vurpa och så ser hojen fetare ut...:tummenupp

ozeo skrev:
2648208 har ingen bild från sidan så man kan få leka lite med den i fhotoshop? stans skulle man lätt kunna göra där..
fast stansa o sen ha de utan färg vore klart coolare..

Här kommer bilder, sorry med kvalitet och vinklar du får klara dig med detta så länge... enjoy:yoparty :yoparty :yoparty

Bifogat

• MC Bilder 025.jpg
    MC Bilder 025.jpg
    84.6 KB · Visningar: 260
  • MC Bilder 032.jpg
    MC Bilder 032.jpg
    36.6 KB · Visningar: 158
  • MC Bilder 031.jpg
    MC Bilder 031.jpg
    102.9 KB · Visningar: 226
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph