Hjälp mig bli snabbare! (supermotard)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag skulle behöva lite tips angående tre saker: Spårval, vart jag ska ha blicken i kurvorna och lite angående växelval!

Jag har tittat igenom forumet en sväng men hade svårt att lokalisera det jag sökte, och jag tycker det är lättare att lära sig på det här sättet :) Iaf, här nedan har jag satt ihop en bild med helt påhittade kurvor för det är just det jag är ute efter, lära mig själva grunden i att "skapa spår"! Visst går det fara ut och testa tills det går jättefort, men kommer jag då till nästa bana är jag lost... Riktigt så dåligt är det väl inte, men jag behöver mer än 40 minuters träningstid för att prestera bästa spår på en ny bana :)

Den som racear och känner att det skulle vara kul å hjälpa till får väldigt gärna kludda ner på bilden nedan, skriv gärna en kommentar om varje kurva varför du väljer att ta den så! Om man riktigt orkar vore de fint att sätta ut vilken växel och var man når växlingsläge efter kurvan. Vi gör för enkelheten så att hojjen når maxeffekt på sexan på slutet av rakan!
Banan är bred som en gokartbana.

Detta är de saker som jag känner att jag behöver förbättra i dagsläget, och ni får väldigt gärna ge allmäna tips hur man ska nå det också! (förstår om ingen orkar kladda...). Som tex, hur vet man om man ska gå med sladd in i en kurva eller inte? Blicken har jag just framför framhjulet när jag koncentrerar mig på hur hojjen beteer sig, visseligen har det funkat ganska bra hittills men det kan ju knappast vara det optimala :D

Tack för att du tog dig tid å läsa :)

Bifogat

• spar_och_tittande.JPG
    spar_och_tittande.JPG
    49.2 KB · Visningar: 109
Bästa sättet är att tagga på nån snabbare förare så länge du kan och studera hur han gör.
I RR kan diagram funka för att lära sig detta men i Supermotard kan man ta många kurvor på flera olika sätt lika snabbt. Jag går tex alltid hårnålar på innern medan många förare hellre passerar kurvan en bit, vänder snabbt och accar ut. De förlorar i kurvan men har bättre acc efter. I vissa lägen gör jag också så om det behövs för en omkörning men det är inte mitt frsta val. För crossåkare är det ofta det dock då de ofta är mycket bra på att tvärvända på detta sätt.
Sladdar du in i kurvor kan du ta helt andra spår än om du inte gör det osv. Samma sak gäller om du lär dig att styra ut ur kurvor med gasen vilket också ger dig möjligheten att trycka på tidigare när det passar. Detta är en av de roliga sakerna med SM racing. Man kan åka helt annorlunda än de andra och ändå ligga på samma varvtider. Kan du lära dig att ta kurvor på flera olika sätt så öppnar sig dessutom möjligheterna att köra om nästan över allt. Du kan välja ett spår som föraren framför dig lämnar öppet och på så sätt passera honom.

Bara att åka, testa olika tekniker. Se till att hålla ögonen på de som är duktiga så lär du dig mycket. Åk så mycket cross som möjligt med. På 17 tummarna när så möjligt. Detta lär dig inte bara att bli snabbare på just mx utan också hur du styr hojen utan att ha grepp och framför allt hur du får stopp på åbäket när det är halt...

Daniel

Tack för ett mycket lärorikt svar :)

Ett problem dock, jag har "min egen" is att köra på, så där befinner sig inte någon snabbare att åka efter, än iaf :(

Har tränat ett tag nu och gränserna är nådda för vad mina däck går åka brett på utan att gå omkull! Så den biten e som "färdigtränad" just nu :tummenupp

Tycker du att jag ska sluta tänka på det här med blicken? Att det bara är ett hjälpmedel? Hur gör du?

blicken är otroligt viktig!
att titta 2m före framskärmen är ju inte rätt precis som du säger...
man hamnar där man tittar sägs det ju och det är inte helt fel.
att vrida upp huvet och titta ut ur kurvan och framåt mot nästa raka el nästa kurva hjälper dig att komma på rätt ställe på banan och sas förbereda på vad som komma skall.
titta på lite bilder på kända cross/enduro/motard..osv förare och se vart dom har blicken.
prova att göra en garagevändning och titta åt fel håll..inte omöjligt men knappast lätt heller.

rejser skrev:
blicken är otroligt viktig!
titta på lite bilder på kända cross/enduro/motard..osv förare och se vart dom har blicken.
prova att göra en garagevändning och titta åt fel håll..inte omöjligt men knappast lätt heller.

Har kollat runt lite nu, men det är lite svårt när man inte vet hur nästa sträcka ser ut! Hur flyttar man blicken, flytande eller fäster man dit man vill? När tar man "nästa mål"?

Självklara saker för en del kanske, men jag är ganska fucked up av 13 års MC-puttrande tittandes två-fyra meter framför framhjulet...

så hör gör man när man är mediahora å inte bryr sig om varvtider;

Reaktion -ohhh, en snubbe står och photar

1. släpper ena handen å singnalerar lämpligt tecken
2. tittar rakt in i kameran och ler glatt i hjälmen
3. kommer ut helt fel ur kurvan, men vad gör det för man ser ju coolt ut

Muhahah

Ne jag tror det e bara öva öva öva, å ta rygg på de som e snabbare, då ser du vart de åker och man tar efter.... Sedan provar du och åker efter olika snubbar så lär du dig massor, å framförallt om man e lite ........hm, inte så snabb, då lär man sig rätt fort vart man blir omkörd, å då kan man lära sig någe av de, varför de andra kommer förbi så lätt i vissa ställen, typ kurvkombinationer........ jeje, man lär sig hela tiden

Som "Paris Dakar PG" skrev, skit i fräna Dekaler, köp bensin istället och öva öva öva........

Edit, nu lät man lite som en storfräsare, men typ jag VET om någon hur det är att bli omkörd :3freak

Bifogat

• web1.jpg
    web1.jpg
    105.2 KB · Visningar: 122
Heda skrev:
så hör gör man när man är mediahora å inte bryr sig om varvtider;

Reaktion -ohhh, en snubbe står och photar

1. släpper ena handen å singnalerar lämpligt tecken
2. tittar rakt in i kameran och ler glatt i hjälmen
3. kommer ut helt fel ur kurvan, men vad gör det för man ser ju coolt ut

.. å framförallt om man e lite ........hm, inte så snabb, då lär man sig rätt fort vart man blir omkörd, å då kan man lära sig någe av de, varför de andra kommer förbi så lätt i vissa ställen, typ kurvkombinationer........ jeje, man lär sig hela tiden

Haha, men vart är powersliden? :tungan

Det där med att bli omkörd händer inte så ofta om man inte missar ordentligt, kanske är det för att man är en trafikfara där på banan :P Ska följa ditt råd å köra mer bakom folk, även om man är jämnsnabb eller snabbare än den som man åker efter lär den väl va bättre på vissa bitar!

Som vanligt tacksam för alla svar! :Bugar

Bra info här... detta kan ju alla ha nytta av som kör bana oavsett nivå!! :gnissla

DanneP skrev:
Bra info här... detta kan ju alla ha nytta av som kör bana oavsett nivå!! :gnissla
Håller med! Kanske dags för en sticky snart? :P

Jag var iaf ute å tränade en timme idag, har fortfarande problem med att jag tittar ner när framhjulet släpper :( Det kändes som om det faktiskt gick snabbare, iaf mer kontrollerat! Inbromsningarna till kurvorna tenderade att bli lite väl sena ibland också, för att vara på is då dvs :)

Mer tips på vad man kan träna på isen vore schysst! Bajk-control tror jag är rätt schysst, men det kan väl ni som är experter avgöra bättre: http://users.gummark.nu/olle/Anton_Viklund_pa_supermotard-GRYM.AVI (Filen heter så pga att jag körde med en polares kläder för att skojja med en av hans polare :D Är en spricka i isen i ingången till S-kurvan, därför det ser lite fladdrigt ut också)

Kan väl lägga till hur jag lär ut å sladda också, rätta mig om jag säger fel:
Det handlar inte om att jucka med gasen, mjuka rörelser åt båda hållen! Går man på på det sättet så släpper det inte så våldsamt och då behöver man inte slå av våldsamt heller, var inte rädd för att det släpper lite, slå av lika försiktigt som du slår på, kanske tillåme försiktigare, för att gå bredare äre bara fortsätta på det här sättet och gå djupare å djupare, tillslut åker man omkull (eller så gör man det "nästan") och då vet man var det är stopp ;D Var man är mjuk på gasen kommer att "kortas ner" ju bättre man blir!

Skoj när man försöker sladda så har ettt gäng findubbsmuppar härjat på banan så det blivit typ 15cm djupa spår här å där............. skoj när ena hjulet åker i å det andra på sidan............ undra hur tafflig man ser ut när man sätter ned bägge fötterna å försöker bromsa med dem å samtidigt :kocko

Jeje :tummenupp

För övrigt så har jag blivit omkörd av en snubbe som hade finndubb på sin 640 och tog med sin dotter på ett par varv på banan, han körde om mig på yttern, hm.......... det kändes :4skrika :3freak Men who cares :fyllisar

Heda skrev:
För övrigt så har jag blivit omkörd av en snubbe som hade finndubb på sin 640 och tog med sin dotter på ett par varv på banan, han körde om mig på yttern, hm.......... det kändes :4skrika :3freak Men who cares :fyllisar

Körde du på sommardäck? :hihi

Heda skrev:
:fatta! Noo, endurodubb.... jag menade att jag inte e så snabb juh :rolleyes:
Då är det enda alternativet att helt enkelt bokstavligt talat köra omkull den som kör fortare och på så sätt komma först i mål :rock :hihi

Kom att tänka på apropå filmen du lagt upp, Olle.
Det är en sak att titta rätt när det är ljust ute och bra sikt.
När det är mörkt är det jäkligt svårt att hålla upp-in blicken.
Svårare att riktigt veta vart saker och ting tar vägen.
Tycker jag.

Sa mannen helt utan mörkerseende... :3freak

jesseboy skrev:
Det är en sak att titta rätt när det är ljust ute och bra sikt.
När det är mörkt är det jäkligt svårt att hålla upp-in blicken.
Jag brukar inte träna när det är sådär mörkt, det blev mörkt så fort och vi hade inte hunne spela in filmen, därför är det så på filmen! Men du har helt rätt, då blir det rejält svårare :D

DanneP skrev:

Hur gick det med dig när du välte på Racehouse?
Var det knät och hur allvarligt var det?

420 skrev:
Hur gick det med dig när du välte på Racehouse?
Var det knät och hur allvarligt var det?

Hmm när jag välter ska jag berätta, och det gör jag ju nån gång... nä men jag har crosshjulen på för tillfället, har aldrig besökt R-House... men lovar det ska jag, har bara hört/läst bra om det...

du tänker nog på någon annan...

MVH

Danne P

DanneP skrev:
Hmm när jag välter ska jag berätta, och det gör jag ju nån gång... nä men jag har crosshjulen på för tillfället, har aldrig besökt R-House... men lovar det ska jag, har bara hört/läst bra om det...

MVH

Danne P

Shit, det måste tagit hårt. Minneslucka & allt! :tungan

DanneP skrev:

MVH

Danne P

Ja jag blandar nog ihop dig med någon annan. :)
Men visst, kom gärna ner o kör lite. Fr.o.m i söndags så är det körning varannan helg.
Så nästa körning är den 26/12. Har varit lite dålig uppslutning så om vi ska säkra körning där i framtiden så behövs det fler folk.
Vi kommer med största sannolikhet delas in i två grupper. En vanlig och en snabb.
Dom som är snabba, ex. Martin Lind, kommer hjäpla till med tips och råd för dom som frågar.
Lite som gratis expert tips :tummenupp :tummenupp

420 skrev:
Dom som är snabba, ex. Martin Lind, kommer hjäpla till med tips och råd för dom som frågar.
Lite som gratis expert tips :tummenupp :tummenupp
Jag är så avis. Så avis. SÅ JÄVLA AVIS :(

Va i helvete ska man bo här uppe för? Det är rätt lungt å så, men de e så jävla långt till alla förare och banor och tävlingar och...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back