Hjälp mig bedömma skick på kolv & cyl m.m

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag har precis rivit isär min cross för att byta kolvringar(ja det var det som var tanken i alla fall). Tyckte dock att det var rätt repigt i cylindern och på kolven samt att det var så jävla sotigt vid ventiler och på kolv. Reporna i kolven känns klart tydligt men reporna i cylindern går knappt att känna med fingret. Dom syns mest.
Jag lägger in bilder på allt, så ni som har koll på sånt här, säg hur kolv och cylinder och sånt ser ut. Dvs om det ser ok ut eller om man måste börja renovera rejält. Jag ska inte köra med denna hoj så mycket för jag har precis köpt en annan cross så jag vill sniklösa detta så bra det går.

Om man har lite repor i cylindern och vill få bort dom, vad gör man då? Är det då man honar cylindern, eller måste man borra upp den?

Anledningen till att jag började riva isär var att det vibrerade konstigt från motorn. Först fick jag tips om att det kunde vara nållagerna till koppingen som gjorde att det vibrerade men jag bytte dom och det hälpte inte. Tror ni att det kan va skicket på cyl och kolv som gör att det vibrerar ovanligt mycket i motorn eller måste man in och kolla lager i motorn?
 

Bifogat

  • cylinder.JPG
    cylinder.JPG
    105.7 KB · Visningar: 397
  • kolv.JPG
    kolv.JPG
    104.8 KB · Visningar: 241
  • kolvovansida.JPG
    kolvovansida.JPG
    111.4 KB · Visningar: 171
  • ventiler.JPG
    ventiler.JPG
    131.2 KB · Visningar: 357
Last edited:
Kolvtopp och topp ser normalt sotiga ut om den är lugnt körd tycker jag.
Men är den hårt körd borde det finnas mindre.
Sot går bort med lacknafta o lite skrubb.
Du kan ju slipa in ventilerna i sätena med slippasta när du ändå har det isär.
Ang kolv och lopp tycker jag det ser lite halvilla ut, det skulle förmodligen funka att använda en fin nylonslipduk på kolven.
Dock tycker jag reporna ser lite djupa ut på bilden jämnfört med vad man skulle önska sig. Har du kollat så luftrenaren inte läcker nånstans.
Reporna i kolven gör dock inte så mycket bara du ser till att få bort de eventuella föroreningar som orsakat dem så de inte sitter inbakade i aluminiumet.
Loppet skall man alltid hona när man byter kolvringar för att de ska slita in sig, annars drar den olja sedan.
Är det nicasil eller liknande ytbeläggning så får du kolla med återförsäljaren hur det ska gå till eller om det går.
 
För lite trivsel- och motionskörning (och det som går att se på bilderna) ser cyllen helt ok ut.
Men den behöver mätas så man vet hur sliten den är...

Kolven ser hyfsat sopslut ut, och vibrationer brukar mestadels komma från lager som håller på och dör eller liknande.

Sotet från toppen kan du skrapa bort försiktigt först, sedan en trasa indränkt i diesel och gnugga rent.
 
Byt kolv.. Cyl kunde se bättre ut men reporna har inte tagit bort honingen iallafall så Så illa är det inte. Den cylindern går inte att hona


Toppen ser som sagt bra ut. Jag kör mässingborste och ungsrengörning för o få bort sotet. Dra i lite t-röd i insug resp. avgas, håll toppen över huvudet och kolla på ventilerna. Läcker dom nåt så slipa in dom

Hur många h har den gått/sen senaste renoveringen? Över 100? Byt lager i motorn

Be nån som kan känna på staken hurpass frisk det lagret är


Men den behöver mätas så man vet hur sliten den är...

Nicasilcylindrar behöver man knappt mäta... inte innan man bytt ramlager ett par gånger iallafall. Dom håller grymt länge
 
Last edited:


Hur många h har den gått/sen senaste renoveringen? Över 100? Byt lager i motorn

Be nån som kan känna på staken hurpass frisk det lagret är



Nicasilcylindrar behöver man knappt mäta... inte innan man bytt ramlager ett par gånger iallafall. Dom håller grymt länge

Känna på en vevstake och se hur mycket den vickar i fel sidled och bedöma ett vevlager och vevstakes skick på det sättet är tyvärr inte ens lika tillförlitligt som att lyssna efter när det börjar skramla för mycket. När det skramlar vet man att något är dåligt i alla fall.

Min erfarenhet av cylindrar från lite kantarellharvar med för stora borrningar ofta är katastrofalt slitna, och ovala och konformade etc när kolven är dålig. Men så jobbar jag med sådant.
Men lägger man en halvtimme att mäta så vet man om den är ok eller tillräckligt ok.
 
Känna på en vevstake och se hur mycket den vickar i fel sidled och bedöma ett vevlager och vevstakes skick på det sättet är tyvärr inte ens lika tillförlitligt som att lyssna efter när det börjar skramla för mycket. När det skramlar vet man att något är dåligt i alla fall.

Jag vet då inget bättre sätt.... Ibland kan man ju mäta med bladmått, men de finns inga tolleransvärlden i 525ans handbok
 
En sak o kolla upp med skakningar som du nämnde som som jag vart med om på många crossar e att motorn sitter lös i ramen, oftast tänker man inte på de men räcker yterst lite så fottplantar sig vibarna nästan över allt o uppfattas på fel ställe, bara prova dra åt motorbultarna lite innan nästa gång du ska starta den.

En simpel sak men just vibarna på en crossmotor e rätt starka o de gör inte saken bätre att man hoppar o att allt lever runt omkring den.
 
Jag vet då inget bättre sätt.... Ibland kan man ju mäta med bladmått, men de finns inga tolleransvärlden i 525ans handbok

Man räknar timmar eller mil, och sedan byter man på lagom intervall.

Alternativet är mycket hazardartat, man pressar isär veven när man tror den börjar bli sliten och mäter hur rund vevstaken är. Är den helt rund kör man ett tag till, samt hoppas. Och hoppas, det är det som mest avgör...
 
Cylindern är ju i nikasil så då gör jag inget med den.

Cerberus, vad menar du när du skriver att jag ska kolla om luftrenaren läcker? Snackar om du om luftfiltret? Det är så vitt det enda som sitter framför förgasaren.

Jag köpte en digitalt skjutmått på micro och har försökt mäta kolv och cylinder, men det går inte för det är helt omöjligt att mäta på exakt rätt ställen. Jag har en manual där det står vilka mått det ska va men de måtten är angivna i xx.xxx mm, dvs med tre decimaler efter kommat och det klarar inte mitt skjutmått.

Jag tror att hojen har gått ca 100 timmar och det är inte bytt några lager i motorn.

Jag har känns på vevstaken och det går att vicka den lite hit och dit, men så har man kunnat göra på alla hojar jag kännt på. Känns inte som att jag kan avgöra om några lager till den är dåliga genom att vicka på den.

Motorfästena var det första jag kände på och dom satt fast. Jag testade dock inte att dra stenhårt, jag kände bara så att dom inte var lösa. Ska kolla igen, men jag är rätt säker på att det inte är dessa.
 
Med luftrenaren menar jag allt som sitter före förgasaren.
Jag vet inte hur din luftrenare ser ut, men de flesta har div skarvar och liknande samt att luftfilter ibland kan vara slitna eller få dålig passform, speciellt tvättade skumfilter.
Om det kan slippa förbi grus helt enkelt, ganska viktigt på en offroad/enduro.
 
Cylindern är ju i nikasil så då gör jag inget med den.

Cerberus, vad menar du när du skriver att jag ska kolla om luftrenaren läcker? Snackar om du om luftfiltret? Det är så vitt det enda som sitter framför förgasaren.

Jag köpte en digitalt skjutmått på micro och har försökt mäta kolv och cylinder, men det går inte för det är helt omöjligt att mäta på exakt rätt ställen. Jag har en manual där det står vilka mått det ska va men de måtten är angivna i xx.xxx mm, dvs med tre decimaler efter kommat och det klarar inte mitt skjutmått.

Jag tror att hojen har gått ca 100 timmar och det är inte bytt några lager i motorn.

Jag har känns på vevstaken och det går att vicka den lite hit och dit, men så har man kunnat göra på alla hojar jag kännt på. Känns inte som att jag kan avgöra om några lager till den är dåliga genom att vicka på den.

Motorfästena var det första jag kände på och dom satt fast. Jag testade dock inte att dra stenhårt, jag kände bara så att dom inte var lösa. Ska kolla igen, men jag är rätt säker på att det inte är dessa.

Kolvspel behöver du indikatorklocka och micrometer för att mäta... Verktyg för 1000 spänn + så lämna bort grejorna om du ska mäta de.. Minns att ja pröjsa 200 spänn för mätning + honing nån gång

Hur långt har den gått??
 
Kolvspel behöver du indikatorklocka och micrometer för att mäta... Verktyg för 1000 spänn + så lämna bort grejorna om du ska mäta de.. Minns att ja pröjsa 200 spänn för mätning + honing nån gång

Hur långt har den gått??

jag vet faktiskt inte. sitter tyvärr ingen timräknare på den. skulle gissa på 70-100 timmar
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top