Hjälp mig att välja Motard!?

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Hoj
KTM 525 -06
Har stora planer på att sälja bort SV:n för att köpa en Supermotard för det verkar vara för jävla roligt! Försäkringen lär väl vara betydligt billigare också?

Jag vill ha en hoj som man kan slanga och leka med. Men vill inte skruva efter varje gång jag har kört. Bor inne i stan och har dåligt med meckutrymme så det skulle bara bli krångligt!

Har kikat på KTM 660, 640, 525, Husa 650. Några mer som värda att fundera på. Ge förslag, you are the experts!

Tack och hej!

SWK skrev:
2474751 Har stora planer på att sälja bort SV:n för att köpa en Supermotard för det verkar vara för jävla roligt! Försäkringen lär väl vara betydligt billigare också?

Jag vill ha en hoj som man kan slanga och leka med. Men vill inte skruva efter varje gång jag har kört. Bor inne i stan och har dåligt med meckutrymme så det skulle bara bli krångligt!

Har kikat på KTM 660, 640, 525, Husa 650. Några mer som värda att fundera på. Ge förslag, you are the experts!

Tack och hej!

Av ovanstående ska du ha 660 men titta oxå på 625 som har elstart men annars nästan identisk med 660:n.. Dessa kräver inte mycket service men 525 o husa gör..

Köp en 660. Du kommer inte att ångra dig. Å gör du det så är det bara att köpa en annan :)

paprika skrev:
2474908 Köp en 660. Du kommer inte att ångra dig. Å gör du det så är det bara att köpa en annan :)

Håller med.

Varför inte köpa min 660 -04 nyservad och med akra helsystem mm :tungan
Själv så måste jag ha en skoter i vinter :tomten

paprika skrev:
2474908 Köp en 660. Du kommer inte att ångra dig. Å gör du det så är det bara att köpa en annan :)

Hur långa serviceintervaller är det på 660:n? Är det oljebyte var 5:e timme eller nåt sånt? Det är väl nåt sånt med husan om jag inte minns helt fel?

skoteridioten skrev:
2475154 Håller med.

Varför inte köpa min 660 -04 nyservad och med akra helsystem mm :tungan
Själv så måste jag ha en skoter i vinter :tomten

Jo, kanske det. :tungan Jag lär ju sälja min hoj inna jag börjat leta ordentligt...
Hur mycket ska du ha för maskinen i så fall om jag får fråga??

Med risk för att bli idiotförklarad.
En annan fråga bara, får man skjutsa på en motard?

Last edited:
SWK skrev:
2475738 Hur långa serviceintervaller är det på 660:n? Är det oljebyte var 5:e timme eller nåt sånt? Det är väl nåt sånt med husan om jag inte minns helt fel?

Jo, kanske det. :tungan Jag lär ju sälja min hoj inna jag börjat leta ordentligt...
Hur mycket ska du ha för maskinen i så fall om jag får fråga??

Med risk för att bli idiotförklarad.
En annan fråga bara, får man skjutsa på en motard?
04:a får du inte skjutsa på.......men från 05 så får du skjutsa

Service intervall 04:a 250 mil olja+ filter
500 mil även ventiljustering.

05 å nyare 500 mil.

KTM 660 !

Husaberg (Alias Briggs & Stratton) måste man ju serva varannan minut + att man måste byta motor typ en gång i veckan. :2cool

En KTM blir säkert bra :tummenupp

Aprilia SXV 550! :yoparty

Underbar hoj både utséndemässigt och ljudmässigt, hur den är att köra vet jag inte men. Lär knappast vara dålig iaf. Rätt schyssta serviceintervaller på den om jag inte minns rätt? Enda negativa är väl priset då..

Honda fmx 650 då?
Tråkig hoj eller? Nån som nån erfarenhet av en sån?

Som rubriken lyder Hjälp mig att välja Motard !?
Då kan man väl inte erbjuda Offroadhojar ???

SWK skrev:
2478365 Honda fmx 650 då?

Håll dig borta från FMX 650! Den lirar inte i samma liga som KTM/Husaberg mfl. Trött motor och hög vikt = tråkig. Du kommer dessutom att bli mobbad vid korvmojjen om du glider upp på en FMX.

jag tycker inte att du ska välja bort ktm 525. jag har både en ktm 660 och en ktm 525 och 525'an ska servas oftare, men det är enklare att byta olja på 525'an och det är väldigt mycket lättare att ställa ventiler på den för man kommer åt mycket bättre. sen känns 525'an sjukt mycket lättare än 660'in.

SWK skrev:
2474751 Har stora planer på att sälja bort SV:n för att köpa en Supermotard för det verkar vara för jävla roligt! Försäkringen lär väl vara betydligt billigare också?

Ja ska sälja min Husaberg 650 -05:a, den står i Köping om du vill prova.
Grymaste gatregade motarden, kräver service men det är det lätt värt!
Åkte 660 -04 innan å det är grymt mycke mer klipp i husan å grymma bromsar! Den har bara gått 18 timmar å ja hämta ut den ny för prick ett år sen! har gått som en klocka! Höstpris!

inget o tveka på.. Köp Husa! du kommer inte bli besviken:tummenupp Om de mot förmodan skulle bli en KTM, se till att du får me topboxen då den är standardutrustning. Kan bli dyrt o köpa i efterhand:näsblod

Four Stroke Force:yoparty

Hallå!

Ska ge ett tips i bägge 2 dessa välja motard trådar.

Jag var i ungefär samma situation för ett par veckor sedan. För min del så blev det en husaberg 650fs 06:a Hittils så har det varit otroligt kul, den går ruskigt bra och det är inte alls samma vibrationer som var på dom Ktm jag provkörde.
Men visst det är lite mera service, men så kul man har mellan servicarna har jag aldrig haft på en hoj. Så innan du bestämmer dig så provkör flertalet olika hojar så att du har lite att jämföra med, för alla som ger tips ttycker självklar att "deras" märke är det bästa :)

Här är en länk till min tråd som jag hade väldigt mkt hjälp av:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=133155

Lycka till!

Postar detta i bägge trådarna...

Mr Mac skrev:
2478623 Håll dig borta från FMX 650! Den lirar inte i samma liga som KTM/Husaberg mfl. Trött motor och hög vikt = tråkig. Du kommer dessutom att bli mobbad vid korvmojjen om du glider upp på en FMX.

Haha misstänkte att det va nåt sånt! Man har ju inte sett nån glida omkring på nån sån... Har fått tips om honda xr650r. Erfarenheter??

bmwjohan skrev:
2478734 jag tycker inte att du ska välja bort ktm 525. jag har både en ktm 660 och en ktm 525 och 525'an ska servas oftare, men det är enklare att byta olja på 525'an och det är väldigt mycket lättare att ställa ventiler på den för man kommer åt mycket bättre. sen känns 525'an sjukt mycket lättare än 660'in.

Ok! Då har jag strykit den från listan! Har kommit på ett problem angående KTM, finns ingen som servar KTM här i stan. Närmaste är köping. Man lär ju vilja följa så har full servicebok.

nilzz skrev:
2478928 Hallå!

Ska ge ett tips i bägge 2 dessa välja motard trådar.

Jag var i ungefär samma situation för ett par veckor sedan. För min del så blev det en husaberg 650fs 06:a Hittils så har det varit otroligt kul, den går ruskigt bra och det är inte alls samma vibrationer som var på dom Ktm jag provkörde.
Men visst det är lite mera service, men så kul man har mellan servicarna har jag aldrig haft på en hoj. Så innan du bestämmer dig så provkör flertalet olika hojar så att du har lite att jämföra med, för alla som ger tips ttycker självklar att "deras" märke är det bästa :)

Här är en länk till min tråd som jag hade väldigt mkt hjälp av:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=133155

Lycka till!

Postar detta i bägge trådarna...

Tack för svaret men jag har nog räknat bort husan pga av allt skruvande. Kräver ju väldigt mycket underhåll och som jag skrev så bor jag mitt i stan och har ingenstans att skruva. Klart man kan låna garage när det behövs men inte jämt. Men tydligen så ska honda xr650r bara rulla och rulla...

Last edited:
SWK skrev:
2480464 Haha misstänkte att det va nåt sånt! Man har ju inte sett nån glida omkring på nån sån... Har fått tips om honda xr650r. Erfarenheter??

Ok! Då har jag strykit den från listan! Har kommit på ett problem angående KTM, finns ingen som servar KTM här i stan. Närmaste är köping. Man lär ju vilja följa så har full servicebok.

Tack för svaret men jag har nog räknat bort husan pga av allt skruvande. Kräver ju väldigt mycket underhåll och som jag skrev så bor jag mitt i stan och har ingenstans att skruva. Klart man kan låna garage när det behövs men inte jämt. Men tydligen så ska honda xr650r bara rulla och rulla...

Hallå!

Som du skriver så är nog xr650 ett bra alternativ för dig. En slitvarg :)

//Johan

SWK skrev:
2478365 Honda fmx 650 då?

tjo!

jag själv kör Honda FMX 650 och det är en jävligt bra första hojj lättkörd osv men som dom andra säger, tung och inte allt för mycket effekt, så ska du leka mycket på bakan osv rekomenderar jag en annan hojj, den är annars jävligt bekväm att köra om du ska ha den som pendlar hojj samt att leka på grusvägar med.

själv går jag bara att väntar på nästa höst då mitt kort övergår till tungtkort så jag kan skaffa värre hojj ^^

Spidermoto skrev:
2480795 Hmmm, välja motard trådar måste väl toppa skapade trådar??

Sök brukar fungera..

Sorry, kan väl inte säga att jag sökte överdrivet innan jag startade frågan. :/

Får man skjutsa på en xr650? Känns ju lite värdelöst om man inte får...

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...