Hjälp mig att välja hoj!

Inga problem med lånkörning med nakenhoj. Körde Strömstad-gotland-Strömstad 150 mil sammanlagt den resan med en z750 i somras inga probs, säkert bekvämare på en tourer men men. :rolleyes:

Har bara haft en hoj med kåpa under alla år, nämligen Fireblade. Den var som bekvämast att köra i 140+..
Väldigt sant. Jag tyckte aldrig att cbr blev bekväm förren runt 150-180km/h. Det var en pina att åka i städer osv. Skulle vara intressant att jämföra cbr:s komfort med en blackbird.

Hur ofta kör du i 200+? Hade själv en gixxer 750 -96, drog till sthlm, 285 på mätare, inte skönt för 5 öre, vanligtvis orkar man inte åka så fort en längre sträcka. Blir nästan som hypnos när huvut far höger till vänster. Med bil från Skövde till Sthlm tar normat 3-4 tim "lagligt", Ja tänkte då att detta ska ja klara på 2 timmar eftersom ja körde 2.18 me bil, men helt omöjligt, tog 4,5 timme. Så ja skulle satsa på en sport touring men som ändå e hyfsat smidig.
Jag kör ibland lite längre sträckor, runt 20 mil. Med min nuvarande hoj (SV650s) som går ca 220 km/h enligt mätaren tycker jag inte det är det minsta obekvämt att köra i de hastigheterna. Man ligger bara på tanken bakom vindrutan och kopplar av och tänker på annat. Kanske tar man en liten tupplur. :hihi

edit: Vi pratar rent hypotetiskt alltså, självklart har jag aldrig kört snabbare än 110 km/h på motorväg.

Gillar själv FZ1:an. blir det gathoj igen så blir det nog en sådan.

Skön motor, sportig.

lite klurig att packa på men det går med lite vilja..

Jag kör ibland lite längre sträckor, runt 20 mil. Med min nuvarande hoj (SV650s) som går ca 220 km/h enligt mätaren tycker jag inte det är det minsta obekvämt att köra i de hastigheterna. Man ligger bara på tanken bakom vindrutan och kopplar av och tänker på annat. Kanske tar man en liten tupplur. :hihi

edit: Vi pratar rent hypotetiskt alltså, självklart har jag aldrig kört snabbare än 110 km/h på motorväg.

Givetvis, aldrig över 110 km/h, samma här. Ifs så går ER6:an skönast på kurviga vägar så det problemet har man inte längre :tungan

Du ska få ett råd som systrarna blå sa till mig 1:a dan me kjortet juni 2006. VÄLJ RÄTT VÄGAR I SOMMAR :yoparty

Jag har kollat lite fler försäkringsbolag nu. Det verkar som första gången kollade jag bara med de dyraste bolagen. Så försäkringskostnaden kommer inte alls bli så hög som jag först befarade. Så nu lutar det åt en "supersport".

Salus ansvar:
Suzuki GSXR 1000, 2001 => 6954 kr/år halvförsäkring.
Småpengar ju!
:banana :Rockbanan :banana
:Rockbanan :banana :Rockbanan

Ska du ha en skaplig billig hoj att försäkra hade jag nog valt en R1 från -98 el -99. Den är billig. Själv har jag fått väldigt bra premier från Trygg-Hansa på mina gixxers. -01:an är ju betydligt billigare.

Gsxr 1000 -01, Trygg-Hansa, Helförsäkring 6600 kr/helår.

Men då är jag 33 år, haft kortet sen -94 och bor i en småstad.

Många bra tips, tackar!
Men nu har jag ännu fler tänkbara alternativ att välja mellan. :näsblod

Jag hade räknat med mycket mer så hoppas att du har rätt. Jag har inte kollat med alla försäkringsbolag ännu så hoppet lever fortfarande. :)

Gjorde en undersökning förra året kring försäkringar, Med ca. 10 st. ringda bolag var det kanske 2st som erbjöd avställning och det var bra tills dom nämnde siffran på försäkrings kostnaden.. efter det var det inte attraktivt.
Nu finns det bra bolag som du med en helårs försäkring får bra/bättre pris.
Beror självklart vilken sorts hoj du köper och hur många hästar.

Lycka till. :tummenupp

PS. Själv kör jag nu cbr 929 vilken jag är super nöjd med. Jag testade mig fram tills jag hittade vad som passade mig från effekt, känsla, styrning.. ja, du vet, det som känns viktigt för dig.

Jag har kollat lite fler försäkringsbolag nu. Det verkar som första gången kollade jag bara med de dyraste bolagen. Så försäkringskostnaden kommer inte alls bli så hög som jag först befarade. Så nu lutar det åt en "supersport".

Salus ansvar:
Suzuki GSXR 1000, 2001 => 6954 kr/år halvförsäkring.
Småpengar ju!
:Rockbanan :banana :Rockbanan

Alvarligt, det va billigt, hur gammal e du och hur länge har du haft A kort? Vilket försäkringsbolag va det?

Satsa på en tidig 2000:talare så kommer du undan billigt, mellan 40-50 000 och då har du 10-30 000till bensin:tummenupp

om du ej vill varva finns ju triumph 955 billig i försäkring lite långsammare än japanerna både motor och styrning men trecylindern går ju fint längre ner i registret. 3600 halvförs helår

Skulle väl unna vara en sån här http://www.blocket.se/vi/15496042.htm?ca=16_s

Jo, det går alldeles utmärkt att åka långt med en naken hoj också...

Dyng snygg hoj!!!

Många bra tips, tackar!
Men nu har jag ännu fler tänkbara alternativ att välja mellan. :näsblod

Jag hade räknat med mycket mer så hoppas att du har rätt. Jag har inte kollat med alla försäkringsbolag ännu så hoppet lever fortfarande. :)

Du vill ha en R1:a men vågar inte för att den verkar för snabb o dyr!? Prov kör en o du byter aldrig hoj!? Möjligen till en hoj i samma changer...va fan du lever bara en gång!

Gooooo!!!!!

Last edited:
Alvarligt, det va billigt, hur gammal e du och hur länge har du haft A kort? Vilket försäkringsbolag va det?
Det var ett misstag av mig. Den som jag angav regnumret på var visst strypt.:rolleyes: Jag vet inte hur mycket det påverkar premien men i vilket fall som helst var försäkringen mycket billigare än jag trodde så jag firar fortfarande.
Läs en gång till så ser du vilket försäkringsbolag det är. :) Jag är 26 år och har haft kortet sedan 2003.

Du vill ha en R1:a men vågar inte för att den verkar för snabb o dyr!? Prov kör en o du byter aldrig hoj!? Möjligen till en hoj i samma changer...va fan du lever bara en gång!

Gooooo!!!!!
Jag har aldrig påstått att jag inte vågar ha en R1:a för att den är för snabb! Var fick du det ifrån? Jag skulle gärna ha en R1:a men jag tittar också på hojar med aningen sämre prestande som är mycket billigare. Så länge jag inte har obegränsat med pengar kommer jag alltid att ta hänsyn till kostnaden när jag köper saker. Motorcyklar är dessutom inte min enda hobby så jag vill inte lägga alla mina pengar på dem.
Vad jag kommer att köpa har jag inte bestämt mig för ännu men en R1:a är definitivt inte utesluten.

Hehe, får jag kapa tråden lite...kommer aldrig bli av att sätta i nya motorn i zzr600:an så jag har suttit och velat över blocketannonser i ett par månader nu....

R1:or och ZX-10:or runt 02-05 för runt 60-85.000:-, Mille runt 00 för runt 50.000...

Just nu sugen på en Ducce 996:a för jag gillar hur den ser ut å låter och mer effekt än vad den har behövs inte får min körning...men 80 loppor...ahhh grymt mycket för en 8 år gammal hoj...man får ju en 999:a för inte såå mycket mer pengar...men den är inte lika snygg...men å andra sidan inte lika obekväm att köra på gatan...men lär ha dyrare försäkring...vela..vela...

Någon som kört mille/996/999 och kan ge mig lite feedback :-)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra