Hjälp mig att fastställa årmodell på motorn på en FIREBLADE

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Bolt
Skulle ställa in ventilerna idag men såg att det inte stämde med det jag hade skrivit upp för en 93:a. Kollar på sidan av motorn, där står det HM 919 kubik.

Har letat och är fortfarande osäker om det är en 98 eller den äldre. Skulle skitit faktiskt i årsmodellen om jag inte hade svårt att hitta oljefilter till den. Har två oljefilter, ena till en 93.a och den andra till en 97:a men ingen av dem har hål för en skruv som verkar sitta på den filtret som sitter i motorn.

Bifogat

• oljefilter.jpg
    oljefilter.jpg
    56.9 KB · Visningar: 68
vad sägs om att köra regnr genom www.vv.se och se årsmodellen där?

Annars får du leta rätt på ramnr/motorn

det är samma filter på på 93 och 97? årsmodel ser du på en tionde siffran i ram numret. troligtvis en bokstav på i dit ram nr.... m = 91 , n = 92 , p = 93 osv....

det är samma filter på på 93 och 97? årsmodel ser du på en tionde siffran i ram numret. troligtvis en bokstav på i dit ram nr.... m = 91 , n = 92 , p = 93 osv....

Hojen är en 93:a och motorn är 919 kubikare. Jag tror inte att motorn är däremot en 93:a. Original motorn för 93:orna hade 893 kubik, sedan kom det 918 och efter det kom det 919. 919 finns väll från och med 96-99? Tyvär så har de jävlarna förstört motor-, ram- och idintifikations-nummret =( Så jag kan inte fastställa det genom den nionde siffran som förövrigt ska vara en siffra och inte en bokstav.

Kan inte någon kunnig hjälpa mig?

Hojen är en 93:a och motorn är 919 kubikare. Jag tror inte att motorn är däremot en 93:a. Original motorn för 93:orna hade 893 kubik, sedan kom det 918 och efter det kom det 919. 919 finns väll från och med 96-99? Tyvär så har de jävlarna förstört motor-, ram- och idintifikations-nummret =( Så jag kan inte fastställa det genom den nionde siffran som förövrigt ska vara en siffra och inte en bokstav.

Kan inte någon kunnig hjälpa mig?

Det som syns på bilden är ju inte oljefiltret:va

Jag tror inte det är en skruv du ser utan ett nyckelgrepp på filtret som underlättar demontering. Bland annat KN gör dem, leta reda på en bild på Internet så förstår du vad jag menar. Medan du ändå är där kan du ju kolla om det är olika filter på olika årsmodeller, så vet du det också.

Anders

Alla Hondor har samma filter från och med för nått år sedan. Undantaget är de invändiga filtrerna på tex offroadcyklar.

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!