Hjälp mig att förstå!

Bah, tvättar gör jag när jag inte ser vad det är för färg i fronten för alla mygg, smörjer kedjan efter 50 - 100 mil beroende på väder, servar enligt bok, håller allmän koll och gasar satan!
Det är roligare att köra än att tvätta, det behöver vara en balans i mitt liv, efter 6.500 mil är lacken märkt främst av stenskott, repor är det ont om men visst, tittar man på länkaget till svingen är det ingen vacker syn, men det är det få som hinner se ändå.

Fredrik:D
 
Skulle aldrig vilja köpa hoj av en sådan person! all jävla oxidation han utsätter lager och skruvar för och inte på tal om alla el kontakter osv.

en grej har jag lärt mig här i livet, fordon är nåt som alltid tappar värde (inte samlar objekt) så lär dig njuta av dessa för nästa ägare kommer ändå inte betala för det överdrivna bögputset. Kör och var glad och sälj! det lilla han får mer för hojen har han antagligen förlorat i alla tvätt och vaxprodukter, och inte på tal om hans tid.
 
instämmer med föregående talare. nåt som alltid tappar i värde men som folk generellt ALLTID anser att de ska ha lite mer för, för att det är pimpat eller pedantiskt skött är fordon. inte undra på att det finns fordon på blocket som aldrig blir sålda. just för att idioter tror att de kan få mer pengar för en sak bara för att det är pimpat/välskött. sänk garden och kom med i matchen istället och ni slipper stå där med ett osålt fordon. lägg er gärna lite under det vad andra begär så blir ni av med skiten diReCkT, utan att ha förlorat särskilt många spänn. fast visst kan jag förstå de som anser sig ha pimpat, skött sina grejjer, att de vill ha betalt. men verkligheten är inte sådan. INSE FaCkTa

O.B.S den siste idioten är dock inte född än, så med lite tur får folk skiten sålt för den pengen de vill ha. men generellt så gnäller ju säljarna över att det är massa kreti o pleti som ringen o ger skambud. det är oftast inga skambud, det är vad grejjerna egentligen är värda (visst finns det undantag gällande detta också.)
 
Last edited:
Skulle aldrig vilja köpa hoj av en sådan person! all jävla oxidation han utsätter lager och skruvar för och inte på tal om alla el kontakter osv.

Nä för fan, man köper mycket hellre av nån som inte ids tvätta och sköta om/serva bågen! Ju skitigare och sunkigare ju bättre, då ser man att en sann entusiast varit framme! :confused::lol
 
En vävårdad hoj säljer sig bättre men blir troligen inte värd mer. Jag tycker det kan vara jävligt snyggt med puts på grejerna framförallt på vissa hojar tex Busor och Goldwings men knappast på en sporthoj inte lika effektfullt enligt mig. Ja det är roligare att köra än att tvätta man behöver inte välja man kan tvätta när tid finnes och köra även om man inte har tid. Varför väljer man en hoj om intresset att putsa är större än att köra? Det är väl ändå lättare och mer tacksamt att putsa på en häftig bil.
 
Nä för fan, man köper mycket hellre av nån som inte ids tvätta och sköta om/serva bågen! Ju skitigare och sunkigare ju bättre, då ser man att en sann entusiast varit framme! :confused::lol

Jag handlar hellre så iaf, förutsatt att snubben satt priset rätt.
Byter mycket hellre grejer själv och får ordentlig koll.

Det finns gott om folk i mx/endurovärlden som byter olja efter varje tankning men som aldrig gått igenom gaffeln.
Förresten, ni som rasat motorer: har det verkligen handlat om gata onlyhojar där man slarvat med olja/filter?
 
På sitt sätt förstår jag honom, har en släng av det där själv. :)

Grejen för mig är att jag gillar att ha välvårdade fordon, jag vill titta på min hoj och känna ett glädjerus och inte en ångest över att den är sunkig.
Men till skillnad från TS kompis så kör jag i alla väder, lägger ca 1000mil per år varav hälften på bana.

Sen till skillnad från Bullysmile och Micke´s resonemang så gör jag det enbart för mig själv inte för att jag skall få ut någon sorts vinst på det, jag planerar att ha den här hojen tills den rasar... eller nåt.

Men absolut, lite störd är jag allt... kommer polarn över med sin svarta bil och den är skitig så händer det att jag drar fram prylarna och tvättar av den åt honom, tycker det ser risigt ut med skitiga svarta bilar. :gnisslar
 
Intressant tanke:) Jag har haft hoj/hojar i 30 år i år så när skulle din teori gälla?
Men å andra sidan så säljer jag sällan men köper gärna:tummenupp

Inga regler utan undantag kanske?

Kör du max 100 mil/säsong?
Vaxar du varje vecka?
Tvättar du två gånger utan att köra emellan?
Då är du en samlare, inte en motorcyklist.
 
På sitt sätt förstår jag honom, har en släng av det där själv. :)

Grejen för mig är att jag gillar att ha välvårdade fordon, jag vill titta på min hoj och känna ett glädjerus och inte en ångest över att den är sunkig.
Men till skillnad från TS kompis så kör jag i alla väder, lägger ca 1000mil per år varav hälften på bana.

Sen till skillnad från Bullysmile och Micke´s resonemang så gör jag det enbart för mig själv inte för att jag skall få ut någon sorts vinst på det, jag planerar att ha den här hojen tills den rasar... eller nåt.

Men absolut, lite störd är jag allt... kommer polarn över med sin svarta bil och den är skitig så händer det att jag drar fram prylarna och tvättar av den åt honom, tycker det ser risigt ut med skitiga svarta bilar. :gnisslar

Gött!!!! En till som resonerar som jag!! Kan tvätta bort flugor och damm om det behövs, vaxar gärna efter varje tvätt och servar mer än nödvändigt men jag gör det för min egen skull:D:D Men det är bra gött att gå ut i garaget och se när det blänker och man vet att hojjen är ren även innanför kåporna......
Och Ja, jag tvättar bilen 3-5ggr i veckan oxå:D:D
 
Det finns alltså likasinnade som den jag känner! Det trodde jag inte, jag har varit sverige runt och träffat och pratat med många hojåkare :) Ingen av dom jag träffat skulle få panik om det skulle regna på hojen. Tror jag...
 
Nä för fan, man köper mycket hellre av nån som inte ids tvätta och sköta om/serva bågen! Ju skitigare och sunkigare ju bättre, då ser man att en sann entusiast varit framme! :confused::lol

Vad har tvätt med service att göra? servar mina hojar väl, allt från gaffel till olje byten, ventiljusteringar, däckbyte, serva bromsarna osv, inget av det har med tvätt att göra. åker inte runt men skitiga grejer för det men detta jäkla psykproblem att tvätta hojen tills lacken är vattenslippad, alla skrivar, lager och el kontakter oxiderat hoppar jag gärna över. Vet flera "supertvättare" som förstört eller skapat en massa andra problem med hojarna/kåporna av sitt tvättande, en polare använde fel grejer på bromsoken så beläggen vart förstörda.
Ett oljebyte gör man lätt eller byter bromsvätska, men vissa grejer som elen är mycket svårare att hitta felet med eller inse att beläggen är knas när man är ute och kör, inte på tal om all jäkla skit de tvättar sina hojar med och det även kommer på däcken. Tänker på starka avfettningar eller vaxer.
 
Det finns alltså likasinnade som den jag känner! Det trodde jag inte, jag har varit sverige runt och träffat och pratat med många hojåkare :) Ingen av dom jag träffat skulle få panik om det skulle regna på hojen. Tror jag...

Är detta en omvänd sälja hojen annons. Att först beskriva hur välskött & vårdad hojen är, för att fortsätta med att nämna hur lite den har gått. För att sedan i en parentes nämna att den är till salu? Fiffigt.
 
Last edited:
Är detta en omvänd sälja hojen annons. Att först beskriva hur välskött & vårdad hojen är, för att fortsätta med att nämna hur lite den har gått. För att sedan i en parentes nämna att den är till salu? Fiffigt.
Nejdå Jag hade inte ens tagit upp att hojen är till salu om inte nån annan hade frågat först. Glöm det där :) Bara nyfiken på hur folk sköter sina cyklar.
 
Förutom att köra med hojen så är en av mina hobbys att tvätta och polera/vaxa hojen. Jag trivs bäst när hojen och bilen är rena och blänker, jag gillar att sitta o titta på den när den är ren och tycker att det är en självklarhet att att en dyr hoj bör skötas om med både service o tvätt. Självklart tror jag inte att värdet ökar med tusenlappar bara för det. Men nog tror jag att en välskött hoj med full servicebok är mer lättsåld än än hoj som är full med ingrodd skit för samma summa.
Att någon skulle tvätta sönder hojen måste vara extremt ovanligt, möjligtvis om man kör med grov polering med maskin dagligen. Annars kan jag inte tänka mig att det skulle vara någom som helst nackdel med att ha en vältvättad hoj. Alkaliska avfettningsmedel är inte särskilt starka och behöver inte heller användas så ofta om hojen tvättas ofta.
 
Last edited:
Förutom att köra med hojen så är en av mina hobbys att tvätta och polera/vaxa hojen. Jag trivs bäst när hojen och bilen är rena och blänker, jag gillar att sitta o titta på den när den är ren och tycker att det är en självklarhet att att en dyr hoj bör skötas om med både service o tvätt. Självklart tror jag inte att värdet ökar med tusenlappar bara för det. Men nog tror jag att en välskött hoj med full servicebok är mer lättsåld än än hoj som är full med ingrodd skit för samma summa.
Att någon skulle tvätta sönder hojen måste vara extremt ovanligt, möjligtvis om man kör med grov polering med maskin dagligen. Annars kan jag inte tänka mig att det skulle vara någom som helst nackdel med att ha en vältvättad hoj. Alkaliska avfettningsmedel är inte särskilt starka och behöver inte heller användas så ofta om hojen tvättas ofta.

Håller med fullständigt!
En hoj ska ha puts. Tycker att det är slarvigt att inte tvätta och se efter hojen. Om man älskar sin motorcykel så sköter man om den.
 
Pedant kanske? Själv så kör jag hellre än tvättar, kan det bli 2 tvättar per säsong med ev 1 putsning/vaxning per säsong, men oftast blir det när det är dags ställa in hojen så den är blank till ingen nytta i garaget, det är mest en "estetisk" grej med blanka prylar då det inte är saltade vägar vi pratar om. Smörjer kedjan gör jag vid behov. Stenskott kan man få när man ligger i röven på bilar o lastbilar i väntan på luckan att smita om.

Jag får med åren allt mindre tid(eller snarare lust) att tvätta både bil och mc..bilar kan man lämna bort för 170 kr för en utvändig och invändig tvätt, tillsammans med däckglans och vinylglans inne och på mattor, så varför skulle man änga tid till att göra det själv..som man kunde göra timtals när man var yngre, men då fanns ingen familj att ta hand om, fanns inget internet att surfa till heller:D
 
Vad har tvätt med service att göra? servar mina hojar väl, allt från gaffel till olje byten, ventiljusteringar, däckbyte, serva bromsarna osv, inget av det har med tvätt att göra. åker inte runt men skitiga grejer för det men detta jäkla psykproblem att tvätta hojen tills lacken är vattenslippad, alla skrivar, lager och el kontakter oxiderat hoppar jag gärna över. Vet flera "supertvättare" som förstört eller skapat en massa andra problem med hojarna/kåporna av sitt tvättande, en polare använde fel grejer på bromsoken så beläggen vart förstörda.
Ett oljebyte gör man lätt eller byter bromsvätska, men vissa grejer som elen är mycket svårare att hitta felet med eller inse att beläggen är knas när man är ute och kör, inte på tal om all jäkla skit de tvättar sina hojar med och det även kommer på däcken. Tänker på starka avfettningar eller vaxer.

Håller med till fullo, en lite halvskitig hoj säger INGET om att den inte är servad, även om man har så pass mycket vett att den dag man avyttrar hojen så självklart så tvättas och putsas hojen upp in i minsta detalj. Någon skrev sitta och titta på hojen...nej sådant flum har inte jag tid med heller, det är för dagdrömmare :rolleyes::hihi
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top