Hjälp mig att döda skruvaset!!!

Det är klämkraften som ställer till det dvs bort med skallen så släpper det.

Borra i mitten av skallen och använd gradvis större borr,är det en insex skruv så kan man anpassa första borrstorleken så att borret passar ner i sexkanten,så det centrerar bra,man vill ju borra i mitten.

När man väl fått ett litet märke så kan man borra med tex ett 5mm borr då det gissningsvis är en M6 .

Genom denna kluriga standardisering så vet vi att skruv (bulta-aset) är (hör och häpna!! ,ni får en shiutso kniv på köpet) ca 6 mm tjock i pinnen.

Borrar i centrum med ett 5 mm borr så får man ca lagom över runt om ,då kan man med samma kärlek som man hyser till en mygga använda en skruvmejsel och peta bort skallen.

Skulle inte kärleken vara stark nog så kan man fortsätta med ett 5,5 mm borr eller tom ett 6mm då borr ,vilka som bekant äro spetsiga i änden ( iaf orginal) vilket gör att man uppnår inte full verkan på sina 6 mm innan man nått ner en bit i godset.

Går allt som det skall så säger det "plick" och man har en skruvskalle på borrspetsen,i håret eller i en vid båge fritt flygande mot närmsta oersättliga
ting inom ca 200 m omkrets.

Men... undrar vän av ordning!!

Vad händer om det sitter en avbruten gresapeck i hålet ?

Ingen fara,vi bygger en styrning av passande skräp som ligger i hörnet,
Tex en lagom metallbit som man borrar ett hål i eller en passande mutter (för borret) håll tag i muttern/biten med en tång och styr på det sättet borret (förslagsvis så sticker man borret igenom muttern/biten)

-Men ditt långa as !11
Mina borr biter ju inte på grispicken ,det händer ingenting!?

Då kan man köpa svindyra hårdmetallborr för 300 st,eller så letar man upp sina betongborrar.

Spetsen/kronan på den genomsnittliga betongborren består just av hårdmetall,man får bara ge det en omgång med slipmaskinen så det blir vasst.

Last edited:
Har du provat att borra?

Min erfarenhet säger att Biltemas borr inte är bra, köp riktiga borr och gör som farbron säger.

Detta är i mitt tycke en av de trevligaste trådarna på detta forum på mycket länge. Lite humor, lite mys(mekmys) och lite Ahaaa!

Verkar ju bli en del :borra också...

Ska man nu vara så ordningsam som fabbron så snällt indikerar kan man med fördel sätta en sån här ( http://www.wiberger.se/templates/din172.htm ) i en plattjärnsbit i lämplig dimension så kan man i princip inte misslyckas om man nu sätter fast plattjärnsbiten vettigt...

OT:
GUUuuuuuuuuud va du kan myckee! :bow:klappar:pussa

Borra i mitten av skallen och använd gradvis större borr,är det en insex skruv så kan man anpassa första borrstorleken så att borret passar ner i sexkanten,så det centrerar bra,man vill ju borra i mitten.

När man väl fått ett litet märke så kan man borra med tex ett 5mm borr då det gissningsvis är en M6 .

Genom denna kluriga standardisering så vet vi att skruv (bulta-aset) är (hör och häpna!! ,ni får en shiutso kniv på köpet) ca 6 mm tjock i pinnen.

Borrar i centrum med ett 5 mm borr så får man ca lagom över runt om ,då kan man med samma kärlek som man hyser till en mygga använda en skruvmejsel och peta bort skallen.

Skulle inte kärleken vara stark nog så kan man fortsätta med ett 5,5 mm borr eller tom ett 6mm då borr ,vilka som bekant äro spetsiga i änden ( iaf orginal) vilket gör att man uppnår inte full verkan på sina 6 mm innan man nått ner en bit i godset.

Går allt som det skall så säger det "plick" och man har en skruvskalle på borrspetsen,i håret eller i en vid båge fritt flygande mot närmsta oersättliga

Tex en lagom metallbit som man borrar ett hål i eller en passande mutter (för borret) håll tag i muttern/biten med en tång och styr på det sättet borret (förslagsvis så sticker man borret igenom muttern/biten)

-Men ditt långa as !11

Då kan man köpa svindyra hårdmetallborr för 300 st,eller så letar man upp sina betongborrar.

Spetsen/kronan på den genomsnittliga betongborren består just av hårdmetall,man får bara ge det en omgång med slipmaskinen så det blir vasst.

-Men ditt långa as !11

Fiffan, det blir bara bättre och bättre detta!

:Bugar

:hihi

Har du provat att borra?

Min erfarenhet säger att Biltemas borr inte är bra, köp riktiga borr och gör som farbron säger.
Borra is teh skit!

Jag anses, av vissa, ganska duktig på att förstöra skruvskallar. För att kunna förstöra en helt ny skruv så fick jag tipset att köpa en muttertång så att jag först kunde avlägsna den gamle. Det funkade.

Muttertång kanske heter Schraubenmutterzange på tyska om du vill leta på Bayerska AutoThema.

\m/
Det är inget dåligt renommé att vara känd för att paja skruvfskallar på löpande band!

En sådan Schraubenmutterzange ska jag kolla närmare på, in case of. S.a.s.

:yoparty

Detta är i mitt tycke en av de trevligaste trådarna på detta forum på mycket länge. Lite humor, lite mys(mekmys) och lite Ahaaa!

Verkar ju bli en del :borra också...
Lite för alla, för alla. Typ.

Ska förgylla det hela med en liten bilddokumentation när jag ger mig an skruvhelvetet igen nästa gång. Allt för att bidraga till stacken.

Last edited:
Jag fick samma problem på 600 ch borrade ut den och förståss sabbade jag gängorna men det fixade dom med em gänginsats 200:-.

Tjörnslag i mitten och bra borr gå upp succesivt i storlekar.

Eftersom det är trökigt att grejerna inte funkar är det lika bra att satsa på saker som verkligen betyder något.

:dekaltrim

Bifogat

• DSC02122 [1024x768].JPG
    DSC02122 [1024x768].JPG
    102.9 KB · Visningar: 49
  • DSC02121 [1024x768].JPG
    DSC02121 [1024x768].JPG
    127.4 KB · Visningar: 49
Ja jävlar. Nu är skiten väck.

Har lite bilder som förklarar läget. Nu står jag dock att väger mellan att putsa till och fullacka navet (där det blivit lite schletet) på den befintliga skivan, eller försöka få fatt på Galfer eller motsvarande eftermarknadsjunk. Svårt val, faktiskt. Någon som har Galfer eller liknande liggade, eller känner till pra priser, skicka PM eller röksignaler.

Bild 1. Utgångshelvetesläget.
Bild 2. Utgångshelvetesläget.
Bild 3. Mörda.
Bild 4. :borra.
Bild 5. :borra.
Bild 6. DÖ!

Nu är det bara resten kvar!

Bifogat

• IMG_4573 [1024x768].JPG
    IMG_4573 [1024x768].JPG
    162.8 KB · Visningar: 54
  • IMG_4568 [1024x768].JPG
    IMG_4568 [1024x768].JPG
    144.9 KB · Visningar: 50
  • IMG_4578 [1024x768].JPG
    IMG_4578 [1024x768].JPG
    124.2 KB · Visningar: 55
  • IMG_4581 [1024x768].JPG
    IMG_4581 [1024x768].JPG
    149.4 KB · Visningar: 47
  • IMG_4582 [1024x768].JPG
    IMG_4582 [1024x768].JPG
    168.4 KB · Visningar: 49
  • IMG_4583 [1024x768].JPG
    IMG_4583 [1024x768].JPG
    150.2 KB · Visningar: 50
  • IMG_4588 [1024x768].JPG
    IMG_4588 [1024x768].JPG
    127.6 KB · Visningar: 48
Har inte läst hela tråden, Men en rejäl tigsvetsning på den skruvskallen hadde löst problemet på 5 minuter utan att demontera hjulet ens

Har inte läst hela tråden, Men en rejäl tigsvetsning på den skruvskallen hadde löst problemet på 5 minuter utan att demontera hjulet ens
Hade helt klart varit det enklaste, absolut. Mitt garage är dock begränsat när det gäller utbudet av verktyg och hjälpmedel av tigsvetsens dignitet.

Aber doch, skiten är väck.

:banana

Hade helt klart varit det enklaste, absolut. Mitt garage är dock begränsat när det gäller utbudet av verktyg och hjälpmedel av tigsvetsens dignitet.

Aber doch, skiten är väck.

:banana

bättre slut på det gamla året kunde du inte fått :)

Gott nytt år henke.. :yoparty

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...