Hjälp mig att döda skruvaset!!!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har under några månaders tid försökt att få väck en runddragen skruvjävel till bromsskivan på min framfälg. Har köttat med ibankade torx, dyrköpta svinpittar som funkade åt helvete, kemisk metall, bågfilar, tänger, näbbar, klor och SVORDOMAR till förbannelse. Ingenting verkar dock rå på skruvjäveln.

Så, någon som har hemligheten? A'la svets för att punkta fast något greppbart, alternativt något annat magiskt?

Jag har (miss)lyckats med allt, avdragen svinpitt, avbrutet borr (hej biltema) och värmt skiten med heissluftgebläser. Nu känner jag dock att jag får krypa till korset och försöka konsultera hjälp.

Tips/hjälp/handtag mottages varmt. Den som lyckas hjälpa mig att få loss skruvjäveln så jag kan lämna fälgasen på lack belönas med pengar, framgång, öl, middagsmat, salta pinnar eller kanske rentav en nyöppnad låda IKEA Tundra ek-golv? You choose.

:Bugar

Edit: Jag hatar motorcyklar. :mad:

Last edited:
Har du bröten löst så man slipper bära med sig hela hojen ?

Give us a fucking bild så blir det lättare.
Skiten är lös. Eller ja, fälgen är nicht gespannt an der fahrrad.

Har ingen bild just nu, men det ser ut som bifogad bild, fast värre. :mad:

Bifogat

• dod.jpg
    dod.jpg
    35.9 KB · Visningar: 243
Skiten är lös. Eller ja, fälgen är nicht gespannt an der fahrrad.

Har ingen bild just nu, men det ser ut som bifogad bild, fast värre. :mad:

Borra ut den, börja med ett litet och gå upp så långt du vågar utan att paja gängorna, trycket släpper och du kan få loss den med en skruv mejsel eller torx:tummenupp

Borra ut den, börja med ett litet och gå upp så långt du vågar utan att paja gängorna, trycket släpper och du kan få loss den med en skruv mejsel eller torx:tummenupp

jag kan säkert hjälpa dig vid tillfälle om du vill:tummenupp

Last edited:
Exakt det där gjorde jag i våras. Det var enklare än jag trodde.
Borra bort huvudet och den tjocka delen, borra ner ett lite hål i resterna, dra i en plåtskruv och fortsätt sedan bara att skruva.
Det är nämligen gängat igenom på den fälgen (hoppas nu det var min -99 fälg jag gjord det på:rolleyes:, annars var det -06 an). Glöm inte se till att det är en lång plåtskruv och mindre än gängorna i godset. När du fått ut "din" skruv, kapar du bara huvudet på plåtskruven och låter skiten ramla ut.
Det jag försöker säga är att bara du får bort "den tjocka delen" så kan du skruva den rätt igenom.
Det funkade för mig och jag var ytterst lycklig över Yamaha´s tekniker som valt att göra ett hål rakt igenom:tummenupp.

Last edited:
En slagskruvmejsel har hjälpt mig genom många svåra och liknande situationer.
Typ modellen från biltema. Det kräver dock att du har nåt litet spår att fästa i.

Last edited:
Borra bort huvudet och den tjocka delen, borra ner ett lite hål i resterna, dra i en plåtskruv och fortsätt sedan bara att skruva.
Det är nämligen gängat igenom på den fälgen (hoppas nu det var min -99 fälg jag gjord det på:rolleyes:, annars var det -06 an). Glöm inte se till att det är en lång plåtskruv och mindre än gängorna i godset. När du fått ut "din" skruv, kapar du bara huvudet på plåtskruven och låter skiten ramla ut.
Det jag försöker säga är att bara du får bort "den tjocka delen" så kan du skruva den rätt igenom.
Det funkade för mig och jag var ytterst lycklig över Yamaha´s tekniker som valt att göra ett hål rakt igenom:tummenupp.

Det han sa!!

har jag också jobbat med den "tekniken" men då var det på en motorbult till en svettig gammal 740 :tummenupp hur enkelt som helst.. :yoparty

Hade samma problem med mina skivor ,,köpte torx hylsor till spärrhandtaget bankade i en aningen större och löste problemet ,man får inte använda våld det straffar sig då ::näsblod

jag kan säkert hjälpa dig vid tillfälle om du vill:tummenupp
Köttade först ett mindre hål, där jag inte lyckades med svinpitten. Drog sedan med ett lite större borr, och där gick biltemahelvetestorxet av, så nu är det lite keligt att borra mer... Men visst, man kan ju gå loss med ett lite större borr ändå för att verkligen dra väck hela skallen.

Klurigt värre.

Gött att veta! :tummenupp

Vore ju jävla fiffigt om det är så. Får kolla närmare!

:tummenupp

En slagskruvmejsel har hjälpt mig genom många svåra och liknande situationer.
Typ modellen från biltema. Det kräver dock att du har nåt litet spår att fästa i.
Börjar få lite kalla fötter över Biltemaprylar snart. Men visst, det kan vara ett alternativ!

Hade samma problem med mina skivor ,,köpte torx hylsor till spärrhandtaget bankade i en aningen större och löste problemet ,man får inte använda våld det straffar sig då ::näsblod
Börjar få slut på gods i skallen nu, dessutom har jag redan kukat ur en torx i hålet lite längre ner i skruven. :näsblod

Det han sa!!

har jag också jobbat med den "tekniken" men då var det på en motorbult till en svettig gammal 740 :tummenupp hur enkelt som helst.. :yoparty
Fiffan, tänk om man hade skrufvat 740. :tungan

Last edited:
Om det går att jaga skruven igenom fälgen, så skulle jag nog försöka få loss borrbiten så att huvudet går att borra bort.
Kan gå att dremla (slipa) bort huvudet med borrresterna kvar.
I värsta fall går det att sopa till med en huggmejsel mellan skivan och fälgen så att skruven brister.
Jag garanterar dock inte att bromsskivan håller sig rak.
Det är klent material i dom nu för tiden.

Precis en sådan skruv har jag på min framfälg också! Jag trodde att jag behövde ta bort bromsskivan första gången jag skulle byta däck, men det behövdes ju förstås inte. Jag fasar för den dan jag behöver ta bort skiten.:gnissla

Köttade först ett mindre hål, där jag inte lyckades med svinpitten. Drog sedan med ett lite större borr, och där gick biltemahelvetestorxet av, så nu är det lite keligt att borra mer... Men visst, man kan ju gå loss med ett lite större borr ändå för att verkligen dra väck hela skallen.

Klurigt värre.

Borra bort skallen ta bort skivan sen kan du lättare antingen svetsa på något el dra den igenom som Thunder sa , el rent av bara ta en polegrip/rörtång och skruva ut den direkt! Som sagt jag kan komma förbi och hjälpa dig om du vill:tummenupp

Nej! Såhär gör man:

Man spänner fast fälgen i ett skruvstäd sen tar man en ordentlig huggmejsel (ej stämjärn utan en riktig huggmejsel som svarar ordentligt) och en stöddig hammare/slägga. Sätt huggmejseln mot skallens sida så att den skär in i skruvhuvudet då man slår samt även vrider skruven åt rätt håll. Har du dessutom värmt på ordentligt med en värmepistol innan så får du loss den! Lycka till.

Finns många varianter, mao. Tack för era tips!

Får försöka lite till i helgen. Bilder kommer.

Tjata ut den!!! :arsele

Dremmel är en fin liten grej, det går inte att slipa två sidor av huvudet platt och fösöka ta den med en fast nyckel?

Lycka till.

Tjata ut den!!! :arsele

Dremmel är en fin liten grej, det går inte att slipa två sidor av huvudet platt och fösöka ta den med en fast nyckel?

Lycka till.
Tjatet kanske skulle funka. ;)

I övrigt har mitt skruvmeck dragit ner tiden på allt annat, så jag får se när/om det blir dags för gaffelmeck...

Annars låter fan dremmel och möjlighet att kanta till skallen utvändigt som ett bra försök INNAN det eventuellt blir aktuellt att kötta av hela skallen.

En lödkolv på bulten brukar göra underverk för mig då yama´s monterare verkar älska värsta varianten av loctite....nu har du ju kommit lite längre så metoden är nog bäst nästa gång bultar skall av....:rolleyes:
Point taken! :tummenupp

Last edited:
Jag anses, av vissa, ganska duktig på att förstöra skruvskallar. För att kunna förstöra en helt ny skruv så fick jag tipset att köpa en muttertång så att jag först kunde avlägsna den gamle. Det funkade.

Muttertång kanske heter Schraubenmutterzange på tyska om du vill leta på Bayerska AutoThema.

\m/

Tjatet kanske skulle funka. ;)

I övrigt har mitt skruvmeck dragit ner tiden på allt annat, så jag får se när/om det blir dags för gaffelmeck...

Annars låter fan dremmel och möjlighet att kanta till skallen utvändigt som ett bra försök INNAN det eventuellt blir aktuellt att kötta av hela skallen.

Point taken! :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma