Hjälp mig att öppna en fil.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Hej, har fått en .dat-fil men vet ej hur jag skall öppna den. Alla mina program ratar filformatet, med vilket program skall jag öppna en .dat-fil? Eller hur gör jag om den till en jpeg eller dyligt ?

Varför skall du öppna en *.dat- fil?
Det är i regen någon "databas-fil" för något program, det är lite svårt att säga vad du skall öppna den med, testa "notepad", det kan vara en txtfil.
Annars kopierar du den och byter filändelse på den bara(kopian!!), annars fungerar en hex-editor för det mesta, du får inte så mycket vettigt ur det men du kan ju se var det är för fil.
Du kan även kolla upp ett prog som heter "what format" för att få mera info om filen.

frankof skrev:
Varför skall du öppna en *.dat- fil?
Det är i regen någon "databas-fil" för något program, det är lite svårt att säga vad du skall öppna den med, testa "notepad", det kan vara en txtfil.
Annars kopierar du den och byter filändelse på den bara(kopian!!), annars fungerar en hex-editor för det mesta, du får inte så mycket vettigt ur det men du kan ju se var det är för fil.
Du kan även kolla upp ett prog som heter "what format" för att få mera info om filen.

Ojdå, det var då jedrans komplicerat..... En lirare skulle skicka bilder till mig och då kom dom fram som detta efter filhämtningen. Hmmmm

Kawwa skrev:
Hej, har fått en .dat-fil men vet ej hur jag skall öppna den. Alla mina program ratar filformatet, med vilket program skall jag öppna en .dat-fil? Eller hur gör jag om den till en jpeg eller dyligt ?
vad ska det vara?
.dat används som mpg på en vcd tex .......
testa och öppna med mediaspelaren .....

Kawwa skrev:
Ojdå, det var då jedrans komplicerat..... En lirare skulle skicka bilder till mig och då kom dom fram som detta efter filhämtningen. Hmmmm
Det kan vara en bild/film-fil, testa med mediaspelaren, som MR.K säger, hjälper inte det kolla upp "what format": http://www.jozy.nl/whatfmt.html
Där får du ut dom första byten och kan se vad det är för format.

frankof skrev:
Det kan vara en bild/film-fil, testa med mediaspelaren, som MR.K säger, hjälper inte det kolla upp "what format": http://www.jozy.nl/whatfmt.html
Där får du ut dom första byten och kan se vad det är för format.

OK, skall knåpa lite till då! Men hitills så vill han inte öppna med varesej Mediaplayer eller Quicktime. Jag återkommer varasej jag löser det eller ej....

Det skall vara bilder ppå en bil, antar att det är stillbilder från en digitalkamera men det kan ju vara en slinga från en D8 eller dyligt oxå förståss.

Kawwa skrev:
OK, skall knåpa lite till då! Men hitills så vill han inte öppna med varesej Mediaplayer eller Quicktime. Jag återkommer varasej jag löser det eller ej....

Det skall vara bilder ppå en bil, antar att det är stillbilder från en digitalkamera men det kan ju vara en slinga från en D8 eller dyligt oxå förståss.
Är filen stor? går den att posta här?(är det lämpligt?)

Kazaa har ju sina filer som .dat när de är på väg att laddas ned, så du kanske kan öppna den me kazaa..?

frankof skrev:
Är filen stor? går den att posta här?(är det lämpligt?)

Närå 2meg bara och bilder på en bil som jag ville titta lite på innan jag ens orkar ta mig ut och glo irl, funderar på att köpa. Han skickade om dom och då kom filen som .rar-fil. Kunde inte öppna den heller med något program som jag har. Nu skiter jag i själva bilderna, men det skulle vara kul att lyckas öppna skiten. Kanske prova med Kazaa som någon sa.

Edit : gick inte att ladda upp filerna här.

<missförståndsläge>
Var det *.rar eller *.dat? *.rar öppnas lämpligast med winrar.
</missförståndsläge>
Dat-filer packade med winrar? då kan du väl utesluta kazaa(som skall undvikas till varje pris).

frankof skrev:
<missförståndsläge>
Var det *.rar eller *.dat? *.rar öppnas lämpligast med winrar.
</missförståndsläge>
Dat-filer packade med winrar? då kan du väl utesluta kazaa(som skall undvikas till varje pris).

Hehehe, som sagt jag vet inte mycket om datorer (jag kan läsa och skriva på sporthoj.com!!) :rodnar

Det var både och. Som du säger, så pratade han om att zipa filerna och skicka dom, så då tolkar jag det som att du har tolkat det hela korrekt. *.dat-filer packade till *.rar. Alltså så bör jag söka efter winrar och ladda hem ett sharewere program ?

Kawwa skrev:
Hehehe, som sagt jag vet inte mycket om datorer (jag kan läsa och skriva på sporthoj.com!!) :rodnar

Det var både och. Som du säger, så pratade han om att zipa filerna och skicka dom, så då tolkar jag det som att du har tolkat det hela korrekt. *.dat-filer packade till *.rar. Alltså så bör jag söka efter winrar och ladda hem ett sharewere program ?

* pling *

(signalen för rätt svar)

http://www.rarsoft.com/download.htm

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard