hjälp med zx9r -94!

"när sedan motorn stängs av och vätskan i motorn kallnar bildas vakuum. Detta vakuum är kvar ända tills motorn startas och vätskan expanderar igen?
"
Detta vakuum borde suga tillbaks kylvätska från expansionskärlet.
Kanske finns det en luftficka som ställer till det?
Enligt manualen ska man, när man har bytt kylarvätska, lufta genom att öppna en luftningsnippel på vattenpumpen. Har du provat det?
Flera här på forumet verkar övertygade att det är toppackningen. Jag säger inte emot, jag vet inte. Men som RWD skrev, kolla de lättare felen först.
 
Japp, jag får helt enkelt bita i det sura äpplet..
Luftnippeln brukar jag skruva ut emellanåt för att släppa ut eventuell luft i vattenpumpen.
Ska testa att fylla på mycket vatten, pumpa runt vattnet lite med pumpen och se till så att slangen mellan kylarsystemet och expansionskärlet är fyllt den med vilket jag faktiskt är osäker på om den har varit...

Känns som jag fiskar i en pöl men ska man ha tur så måste man iaf försöka.
Blir nog byte av topplockspackning, då vet man att allt är i sin ordning. Hatar när man vet att det någonstans finns ett eventuellt fel.

Jag lider av den "bristen" att alltid göra det onödiga. bygger en bokhylla och slipar på baksidan. Då vet jag att det är ordentligt gjort. Nackdelen är att det går åt mycket tid och kraft.
 
Ta ett gasprov från kylaren om du vill vara på den säkra sidan.
Har hört folk som har kört med kylarcement och någon oljetillsatts och
på så sätt fått den att gå några mil extra.
 
Gasprov...Låta ett labb analysera om det finns avgaser i kylarsystemet?
Hur går det till?
 
Kan du inte ta den till en verkstad och be dem provtrycka systemet innan du börjar riva?

I mitt fall var det en bil (BMW 6:a såklart) som jävlades med exakt samma symtom som du har. Normal temp och inget vattenutsprut förrän jag stannade (tomgång/stängde av). Det berodde på att jag inte fick något övertryck i kylsystemet pga dåligt lock. Jag testade faktiskt att byta locket bland det första jag gjorde utan resultat men hann riva topp, planslipa och montera ihop allt med samma symtom innan jag slutligen bytte hela kärlet till den nya typen av lock (gängat istället för bajonett)
 
Gasprov...Låta ett labb analysera om det finns avgaser i kylarsystemet?
Hur går det till?

Labb kanske man kan kalla det.
Ta ett snack med en välsorterad mekfirma, vilket kan ha en CO provare och se ifall det finns spår av avgaser i kylarvattnet.
Är så fallet, så är det bara att riva....
 
Tack så mycket för alla bra tips, nu är verkstaden nästa hållplats får hoppas att dom är villiga att hjälpa mig.
 
Hur har det gått? har samma bekymmer som du med min -96a. Den funkar hur bra som hellst vid lugn körning men efter ett pass hårdkörning och man stänger av den så låter det som det börjar bubbla i expansionskärlet och sen skvätter den ur sig lite vatten. Kylvattnet är vackert blått i mitt fall och luktar inget konstigt.

Jag kan däremot se att om jag öppnar locket på expansionskärlet och varvar motorn så "skvätter" det ur kärlet. Har du samma symptom på din?
 
Hur har det gått? har samma bekymmer som du med min -96a. Den funkar hur bra som hellst vid lugn körning men efter ett pass hårdkörning och man stänger av den så låter det som det börjar bubbla i expansionskärlet och sen skvätter den ur sig lite vatten. Kylvattnet är vackert blått i mitt fall och luktar inget konstigt.

Jag kan däremot se att om jag öppnar locket på expansionskärlet och varvar motorn så "skvätter" det ur kärlet. Har du samma symptom på din?

Jag har exakt samma symptom som du har på din.
Lugn körning inga problem, tyngre körning efter avstängning av motor börjar det bubbla. Händer att det även trycks ut vatten i expansionskärlet under körning om man kör riktigt hårt.
Mitt är likadant, har inte kommit längre men skriver i tråden såfort jag vet mer. Det lutar tyvärr åt att det läcker någonstans vid topplocket antagligen.

Någon som vet hur man ska sätta ihop motorn efteråt för att undvika samma problem i framtiden, annan packning? andra åtdragningsmoment?
 
Ajdå :(

:gråta

Rev ner min motor idag då jag upplever det som om problemet blivt värre.
Det visade sig att det var en spricka mellan 2'ans och 3'ans cylinder rad (i toppen).
Sprickan börjar ca 1 mm från 2'ans förbränningsrum och går sen snett över vattenkanalerna. Skitmotorer:huvet

Någon som har en topp liggandes eller har ett bra förslag på vart man kan hitta en? Kanske en hel motor?
 
Lite bilder på eländet

Lite bilder på sprickan om någon vill se..

Går detta att svetsa?
 

Bifogat

  • DSC00202.jpg
    DSC00202.jpg
    239.1 KB · Visningar: 85
  • DSC00204.jpg
    DSC00204.jpg
    226.8 KB · Visningar: 81
  • DSC00206.jpg
    DSC00206.jpg
    229.4 KB · Visningar: 89
Lite bilder på sprickan om någon vill se..

Går detta att svetsa?

Vilken elak spricka! Hoppas att det inte är samma på min, har hört om en annan motor som detta hänt på. Det borde inte vara omöjligt att svetsa men näst intill.

Ska öppna min motor snart jag med :va
 
Nu ligger motorn på golvet..
Vågade inte lyfta toppen av rädsla för vad som skulle visa sig och dessutom så var man ju tvungen att segla ut och kolla på ocean race båtarna som kom in i skärgården. Men nu har jag mod så imorgon ska toppen av, håll tummarna för att allt förutom packningen ser bra ut!
 
Jo det ser ut som att packningen är dålig.
Vad tycker ni?
 

Bifogat

  • DSCN2750.jpg
    DSCN2750.jpg
    235.5 KB · Visningar: 58
  • DSCN2752.jpg
    DSCN2752.jpg
    230.5 KB · Visningar: 60
  • DSCN2755.jpg
    DSCN2755.jpg
    233.1 KB · Visningar: 57
Lite svårt att se om packningen är dålig.. det behövs inte mycket för att vattnet ska tryckas ut.


Min 95:a drabbades av kokdjävulen förra året, en lite spricka i packningen hittades mellan två förbränningsrum. Det behövdes en planslipning på 0.25mm för att få toppen ok efter detta, plus en spricksökning för att undanröja tvivel på att toppen inte var kass.
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top