hjälp med zx9r -94!

strömqvist

Unregisted User
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Hultsfred
Hoj
zx9r- TT 600- KTM 400
Hejsan!
köpte en zx9r-94 igår. då stog den på tomgång en bra stund o blev varm sen provåkts det och blev affär för allt funka perfa o är i jättefint skick.

va sen ute o åkte 8-10mil igår och idag har det blivit runt 20 skulle jag tro.
MEN hojjen har börjat bli jättevarm när den står still och kokar i expansions kärlet...

det är fortf fullt i exp.kärlet och det är vatten i kylaren,
lossade lite på givaren till fläkten mitt på kylaren o det började rinna efter att man bara lossade på den så antar att det e en del vatten i den.
när man kör så är tempen låg men stannar man trycker det ut lite från locket o dendäringa slangen bakom...

Bara o köpa ny vattenpump el va tror ni är problemet??

el har förra ägaren fyllt på för mycket vatten så det trycks ut pga det, men då skulle det ju inte koka i exp.kärlet...

Mycket tacksam för svar mvh daniel
 
ja den går igång men jag tycker den går igång sent när motorn är igång, ser man att mätarn stiger o stänger av hoppar fläkten igång. men den går även när motorn är igång, fast senare enligt mätaren...
mysko.. skulle kanske börja med att byta den? det tänkte jag inte på innan...
 
Kolla så vattenpumpen är hel, kolla termostaten också.
 
jo får undersöka det imorgon o gråta mig till sömns nu...
men fläkten går nog igång försent för det är långt upp på mätaren innan den startar...

Någon som har smidigt tipps på o kolla vattenpumpen? ta bort kåpan över pumpen o plugga slangarna o sen starta?
 
hoppas problemet e fixxat, kylarlocket satt inte på ordenkligt så kom nog in tjuvluft där så det inte kunde va 110 grader i systemet.
så nu håller baby tempen på tomgång hur bra som helst :)
+ att fläkten hoppar igång på mitten av tempmätaren
så det va nog bara luft som skojade verkar det som.
 
Du har till 100% blåst topplockpackningen!
Bara att riva ner och byta!
 
Du har till 100% blåst topplockpackningen!
Bara att riva ner och byta!

Jag håller med dig... Är ju det största problemet som var på de cyklarna.
Med andra ord det första man skulle vara observant på när man köpte.
Samma sak hände med min gammla precis efter ja hade såld den i stort sett som dig, han hade kört 20 mil allt som allt å sedan kom det tyvärr.:huvet
 
Jag håller med. Topplockspackningen är död. Har du en riktig otur har toppen slagit sig också, och dår kan du byta packning hur mycket du vill. Det blir ändå aldrig bra.

Men vi håller naturligtvis tummarna för att det inte har hänt. :positive_thinking
 
Har kört min ca 200 mil sedan jag köpte den och börjar märka att den spottar ut vatten och låter som om vattnet kokar då man stänger av hojen.
tempmätaren ligger alltid stadigt på 1/3 utav mätaren, vattnet är grönt precis som det ska och oljan är lagom svart och härlig känsla.

Vad man vet på bilar så blandar sig vattnet med oljan om topplockspackningen gått är det samma på zx9r 94an?

Är det pumpen eller termostaten, dessutom går fläkten nästan aldrig igång då vattnet aldrig blir varmt enligt givaren.
Lite hjälp med felsökning tack? :tungan
 
Har kört min ca 200 mil sedan jag köpte den och börjar märka att den spottar ut vatten och låter som om vattnet kokar då man stänger av hojen.
tempmätaren ligger alltid stadigt på 1/3 utav mätaren, vattnet är grönt precis som det ska och oljan är lagom svart och härlig känsla.

Vad man vet på bilar så blandar sig vattnet med oljan om topplockspackningen gått är det samma på zx9r 94an?

Är det pumpen eller termostaten, dessutom går fläkten nästan aldrig igång då vattnet aldrig blir varmt enligt givaren.
Lite hjälp med felsökning tack? :tungan
Olja och vatten behöver inte alltid blanda sig om toppen gått, försvinner olja/vatten mer än normalt, hur ser/luktar avgaserna?
Öppnar du kylarlocket/expansionslocket bubblar det och luktar avgaser?
 
det försvinner ingen olja. men vattnet försvinner ut genom expansionskärlet då det låter som om vattnet kokar. avgaserna syns inte och verkar lukta normalt. det är inget problem med hojen om man inte är så gasglad. jag ska kolla om det kommer några avgaser från kylarlocken när jag får permiss.
 
Det kommer inga avgaser ifrån kylarlocket.
Dock kan det tänkas att det bubblar.
 
Han har ju redan hittat felorsaken, otätt kylarlock.
Kokar hojen vid normal mätartemp kollar man först så att kylarlocket och annat är tätt så att det kan bli tryck i systemet, innan man går vidare och river toppen.
Fråga mig om jag har börjat i fel ända med dessa symtom.....
 
Han har ju redan hittat felorsaken, otätt kylarlock.
Kokar hojen vid normal mätartemp kollar man först så att kylarlocket och annat är tätt så att det kan bli tryck i systemet, innan man går vidare och river toppen.
Fråga mig om jag har börjat i fel ända med dessa symtom.....

Innan du kastar pärlor till svinen, Kolla så att tempgivaren funkar. Vatten pumpen? Vit rök ur dämparn? vid vilken temp går fläkten igång?
 
Sent svar javisst, under vintern har jag bytt kylarlock, termostat och vattenpump men symptomen är fortfarande kvar.
Inget problem med temp eller motor förän man stänger av motorn då bubblar det och nivån i expansionskärlet stiger. När jag ska iväg nästa gång så öppnar jag locket och blåser tillbaka vattnet med dräneringsslangen som sitter i expansionskärlet.

Det lutar ju helt klart åt topplockspackningen, kan man plocka loss topplocket på en zx9r-94 utan att lossa motorn ur ramen?
 
Sent svar javisst, under vintern har jag bytt kylarlock, termostat och vattenpump men symptomen är fortfarande kvar.
Inget problem med temp eller motor förän man stänger av motorn då bubblar det och nivån i expansionskärlet stiger. När jag ska iväg nästa gång så öppnar jag locket och blåser tillbaka vattnet med dräneringsslangen som sitter i expansionskärlet.

Det lutar ju helt klart åt topplockspackningen, kan man plocka loss topplocket på en zx9r-94 utan att lossa motorn ur ramen?
Nej lossa.
 
Hej
"Inget problem med temp eller motor förrän man stänger av motorn"?
Går det bra att köra mil efter mil, då kan väl inte toppackningen ha gått?

"blåser tillbaka vattnet med dräneringsslangen som sitter i expansionskärlet"?
Blåser du med lung-kraft? Det kan man väl inte göra?
Var tar den tillbakablåsta volymen vägen? Om du blåser tillbaka kylvätska så måste något annat lämna systemet. Luft kanske, men genom vilket hål?
Jag tycker det låter som att kylsystemet inte bygger upp tryck, det är trycket som gör att det inte kokar. Och då skulle jag föreslå att kylarlocket är paj, men det har du ju bytt...
Är du säker på att alla slangar sitter på rätt ställen?
Slangen från botten av expansionskärlet ska gå till ett ställe helt nära kylarlocket. Det ska inte kunna komma upp kylvätska där förrän kylsystemet har byggt upp ett övertryck, då öppnar kylarlocket och släpper ut lite vätska till expansionskärlet, sedan stänger det igen så att övertrycket finns kvar.
Det sitter en tätning till i kylarlocket som hindrar kylvätskan att rinna ut på gatan. Den öppnar aldrig, utom när man tar bort locket för att fylla kylaren manuellt så att säga.
Har du låtit någon verkstad titta på den? Du borde nog låta en expert kolla på den innan du lyfter toppen.
Lycka till.
 
Ja det lutar väl åt det tyvärr, men inte sugen alls på att göra detta mitt under sommaren, får se om det blir något risigt väder i år!

Hej
"Inget problem med temp eller motor förrän man stänger av motorn"?
Går det bra att köra mil efter mil, då kan väl inte toppackningen ha gått?
Det går jättebra att köra förutom att det är jobbigt att veta att någonting inte stämmer och att behöva flytta tillbaka vattnet hela tiden.

"blåser tillbaka vattnet med dräneringsslangen som sitter i expansionskärlet"?
Blåser du med lung-kraft? Det kan man väl inte göra?
Var tar den tillbakablåsta volymen vägen? Om du blåser tillbaka kylvätska så måste något annat lämna systemet. Luft kanske, men genom vilket hål?
Jo jag blåser tillbaka med lungkraft (även om det sträcks ganska skönt i kinderna och smakar sött i käften) efter det att jag skruvat av kylarlocket. Det är inget speciellt som skiljer detta från att fylla på vätskan direkt genom locket förutom att jag slipper tömma ut vätska från expansionskärlet. Jag är helt enkelt bara lat.

Jag tycker det låter som att kylsystemet inte bygger upp tryck, det är trycket som gör att det inte kokar. Och då skulle jag föreslå att kylarlocket är paj, men det har du ju bytt...
Är du säker på att alla slangar sitter på rätt ställen?
Slangen från botten av expansionskärlet ska gå till ett ställe helt nära kylarlocket. Det ska inte kunna komma upp kylvätska där förrän kylsystemet har byggt upp ett övertryck, då öppnar kylarlocket och släpper ut lite vätska till expansionskärlet, sedan stänger det igen så att övertrycket finns kvar.
Det sitter en tätning till i kylarlocket som hindrar kylvätskan att rinna ut på gatan. Den öppnar aldrig, utom när man tar bort locket för att fylla kylaren manuellt så att säga.
Har du låtit någon verkstad titta på den? Du borde nog låta en expert kolla på den innan du lyfter toppen.
Lycka till.
Japp någonstans är det fel. Alla slangar sitter rätt det är jag 100% säker på. Och inga synbara läckor någonstans.

Kylarsystemet fylls när motorn är kall. Vätskan expanderar när det blir varmt och kylarlocket släpper igenom vätska när trycket blir större än fjädern orkar hålla emot, detta försvinner till expansionskärlet, när sedan motorn stängs av och vätskan i motorn kallnar bildas vakuum. Detta vakuum är kvar ända tills motorn startas och vätskan expanderar igen?

Ingen har tittat på hojen, ingen som kan tänkas hjälpa till i/i närheten av Sthlm?
Verkstäderna har fullt upp såhär års :gnissla

Någon som har verktyg att trycktesta kylarsystem med? Finns på Biltema men lite mer pengar än vad man kan slänga iväg med hur som helst.

Tack så mycket för svaret, min hjärna tänker bäst när den har en likasinnad att sparka boll med!
 
Det lutar ju helt klart åt topplockspackningen, kan man plocka loss topplocket på en zx9r-94 utan att lossa motorn ur ramen?


Det lutar inte bara, det är den. Och tyvärr så är det bara ner med motorn.
Är du inte allt för svag klarar du det själv på några timmar, ur och tillbaka.
Se bara till att ha en momentnyckel när du sätta ihop allt.
Tycker synd om dig har haft samma problem med min gamla x9.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top