hjälp med xt600e?

dodger

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2004
Hoj
yamaha xt600e
Hej, har precis köpt min första hoj! en xt 1990. Den är importerad från tyskland och jag skulle behöva byta ryckutjämnaren, ngn som vet hur? eller om jag kan få tag på en billig verkstads handbok.

Jag skulle också vilja veta hur man enkelt trimmar upp den lite.

En sak till, om man vill höja den där bak kan man bara justera stötdämparen där bak eller måste man göra ngt extra. Den ser så sattans ful ut när den är låg.
Mvh

Dodger

Last edited:
alltså ta bort hela bakhjulet så hittar du den, det brukar vara en trissa av gummikuddar mellan drevfästet och fälgcentrum.

enkel trimmning är väl att öppona upp slutdämparen eller byta till en öppnare och sedan bestycka om förgasarna, eventuellt modifikationenr av luftburken samtidigt, dvs större luftintag i den.
Är hojen helt standard nu så ger det några kusar.

Clymer har nog bok till den. Alltid värt saken. Köp innan du behöver den, sen är det för sent....
Möjligen har den en trottel o en cv förg; lite knepiga att ställa. Gör inget m luftburk du inte kan återställa om det behövs.
/u

proppa i en högkomps kolv och ta bort snorkeln som sitter på luftburken det räcker nästan för en XT annars går du på nån vassare modell men vill du trimma mer så går det! supermono killarna plockar ut 80hk ur en XT motorn

Snikporta ( fixa till säten o ventiler o lite kanalputs) o höj kompen. Blir trevliga av det.
Riktigt påtagliga effektökningar kräver kambyte.
/u

Skitförgasare på XT... Jag misstänker att detta är nåt skit som Yamaha bygger ihop längst ned i källaren. Till trottelfuggen kan du använda små Keihin huvudmunstycken, men... till CV:n finns endast munstycken i originaldimension att köpa. Så ska du ha andra munstycken där får det bli till att borra upp originalet (som kostar runt 170kr... för en sketen mässingsbit). Om du inte är helt talanglös kan du säkert modifiera lite så att du kan köra med Mikuni munstycken - krävs lite kreativt tänkande... Annars är det värt att optimera inställningen mellan fuggarna; Justera så att trottelgasaren öppnar fullt - varken mer eller mindre, sen justerar du in CV:n så den börjar öppna så tidigt som möjligt när du vrider på rullen, idealet är ju att precis när trotteln börjar lyfta i så ska CV-spjället börja röra sig. Detta får dock ofta bli en kompromiss, för om man justerar in samtidig öppning så brukar resultatet bli att CV-spjället går över vidöppet läge och börjar "stänga" när man vrider rullen i botten... och det vill man ju inte.
Har jag uttryckt mig förståeligt?
/660

Tack

Tack för era svar, men om man skall köpa en ny förgasare eftersom xt´s orginal tydligen suger, skall man satsa på en mikuni då?

det är dubbla förgasare på de där, vilket innebär att du skulle få byta insugsröret med.

Anledningen til att stånkorna hade dubbla på den tiden var att det var svårt att få jämn ryckfri gång på dem på lägre varv med enkelförgasare.

Förgasarna må vara jävligt trassliga att ställa in och få bra men de gör sitt jobb så det är inget du måste byta, alltid finns nån som haft en TT eller XT som kan hjälpa dig.

dodger skrev:
Tack för era svar, men om man skall köpa en ny förgasare eftersom xt´s orginal tydligen suger, skall man satsa på en mikuni då?
Inte dålig, men svårinställd. Btw; fuggar SKA suga....
/u

dodger skrev:
än så länge är det bara en förgasare på min xt -90:a..

Det låter konstigt, då är de nog utbytta redan, låter mycket underligt.
Möjligt tat de inte såg lika ut i alla länder iofs.
Normalt är iaf 2 förgasare.
Fast din har alltså elstart med då? kanske är nåt med de olika modelerna som skiljer, har själv bara haft TT modeller och sett XT ed kick.

Last edited:
det är en vanlig orginal. Cv vet jag inte riktigt vad du menar? Jag håller på att lära mig.

är det en fugge med vanlig virestyrd trottel eller en vacuumförgasare?
De har normalt sett en av varje, den ena är för låga varv och den andra ska öppna upp på högre gaspådrag, det låter kanske skummt iom att de är encylindriga, men så var de jag hade.

Jag har en XT600E -99.
Det ända jag har gjort är att byta ljuddämpare till en Supertrapp.
Gav en hel del och den låter bättre:)

Angående ryckutjämnare, jag vet inte hur det ser ut på din hoj, men på min VFR åtgärdade jag den kassa ryckutjämnaren hjälpligt genom att palla mellan lämplig mängd gummiduk där utjämnaren sitter. Lite obalans > 200kmh, men funkar i övrigt bra.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman