Hjälp med xr 600

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
Husa m.m
det blåser luft ur detta hålet när jag kickar, är det någon luftning till oljepumpen eller är det något som är trasigt så det läcker ut komprision?
kicka motorn kan jag göra ganska lätt med handen. och autodekompen är urkopplad

jag har presis köpt hojjen och satt motorn i ramen, jag vet inte om den startar för jag märkte detta när jag kände på kompet.

Bifogat

• xrg.JPG
    xrg.JPG
    77.1 KB · Visningar: 71
  • DSC00428.JPG
    DSC00428.JPG
    81.1 KB · Visningar: 81
dra dit lämplig bult om det inte är jängpaj... Oljenivå plugg Onödigt skit bara att sätta dit en bult och köra:tummenupp

Last edited:
tacksam för svar men ska det verkligen blåsa luft där när man kickar tycker det känns konstigt? Och ska man kunna kicka (lätt) med handen?

tacksam för svar men ska det verkligen blåsa luft där när man kickar tycker det känns konstigt? Och ska man kunna kicka (lätt) med handen?

Vevhusventilasionen kan sitta igen.. slangen som går upp ur vaxellådan under förgasaren till luft burken, Ryck lös den från motorn och blås i den med käfften----ska gå lätt lite blåsväder kan det vara där ändå.... Ang lättkickad kolla så inte den manuella dekompen... viren som går till styret är för sträckt!!
Är inte det fallet... lägg då i 3ans växel och dra den på betong/asfalt går hjulet runt då har du problem!!

Last edited:
Vevhusventilasionen kan sitta igen.. slangen som går upp ur vaxellådan under förgasaren till luft burken, Ryck lös den från motorn och blås i den med käfften----ska gå lätt lite blåsväder kan det vara där ändå.... Ang lättkickad kolla så inte den manuella dekompen... viren som går till styret är för sträckt!!

den manuella dekompen är urkopplad. ok de kan va vevhusventen som går lättaste vägen??

ska ta å hänga på kedjan å dra fast motor å testa det ,. det ska inte gå att rubba på 3ans växel eller?

den manuella dekompen är urkopplad. ok de kan va vevhusventen som går lättaste vägen??

ska ta å hänga på kedjan å dra fast motor å testa det ,. det ska inte gå att rubba på 3ans växel eller?

Nä det ska vara svårt.. det är ju lite svårt att ta kompprov. för det är ju autodekomp på kamen. Låter lite skummt att det går så lätt. du kan även titta in i insuget i toppen. sök efter sot.. är det sot där då har du läckande ventiler. Om du har tur så har bara någon ventil fastnat tillfälligt och låssnar om du får igång den. (kan vara svårt) hänt mig ett flertal ggr på 600or.

Nä det ska vara svårt.. det är ju lite svårt att ta kompprov. för det är ju autodekomp på kamen. Låter lite skummt att det går så lätt. du kan även titta in i insuget i toppen. sök efter sot.. är det sot där då har du läckande ventiler. Om du har tur så har bara någon ventil fastnat tillfälligt och låssnar om du får igång den. (kan vara svårt) hänt mig ett flertal ggr på 600or.

jag har väll ingen aoutodekomp för det är en 87a aoutodekompen kom väll 88?, jag har ju en wire ifrån "kicken" istället.
kollade vevhusventen och den var inte tät.

gämför jag kopmet på kicken med min husa 650 så är det jätte stor skillnad, husan kan jag knappt rubba för hand, jag har aldrig kickat en xr förut är det någon som vet om det är stor skilnad?

Last edited:
jag har väll ingen aoutodekomp för det är en 87a aoutodekompen kom väll 88?, jag har ju en wire ifrån "kicken" istället.
kollade vevhusventen och den var inte tät. tror du det kan vara högra packboxen på veven som har gett sig så den släpper ut komp där? med tanke på att det blåser ut igenom det lilla skruvhålet?
gämför jag kopmet på kicken med min husa 650 så är det jätte stor skillnad, husan kan jag knappt rubba för hand, jag har aldrig kickat en xr förut är det någon som vet om det är stor skilnad?

Jaha det var en oldtimer då blir det enklare.. Då är det bara att koppla lös viren från kicken då får du fullt komp:tummenupp då ska den vara lika trög som husan. jag brukar inte ha viren där vare sig på husa eller xrn. men då måste man ha dekomp på styret för att kunna luffta den och ställa in rätt läge på kolven vid start....

Jaha det var en oldtimer då blir det enklare.. Då är det bara att koppla lös viren från kicken då får du fullt komp:tummenupp då ska den vara lika trög som husan. jag brukar inte ha viren där vare sig på husa eller xrn. men då måste man ha dekomp på styret för att kunna luffta den och ställa in rätt läge på kolven vid start....

glömde skriva att wiern är bortkopplad., ska se över ventilerna i morgon om det är nått som är helgalet om inte eventuelt testa å se om den vill starta,
Men om ja ska göra komptest vart köper man en sån mätare? kostar dom skortan?, dom ska ligga på ca 8kg eller vad var det?

glömde skriva att wiern är bortkopplad., ska se över ventilerna i morgon om det är nått som är helgalet om inte eventuelt testa å se om den vill starta,
Men om ja ska göra komptest vart köper man en sån mätare? kostar dom skortan?, dom ska ligga på ca 8kg eller vad var det?

Oj då Du får hoppas att någon ventil sitter fast. Vet ej vart man får tag på lämplig mätare. Men prova starta efter du kollat att ventilerna är rätt ställda.
kan ju vara pillsnerställda!! och då ser du troligen om någon fastnat..

Oj då Du får hoppas att någon ventil sitter fast. Vet ej vart man får tag på lämplig mätare. Men prova starta efter du kollat att ventilerna är rätt ställda.
kan ju vara pillsnerställda!! och då ser du troligen om någon fastnat..

hehe., a ja kollar dom imorgon, tycker du ja ska släppa på hela ventilkåpan och kolla så allt annat ser bra ut också?

Om du orkar........ Men det kan inte bli fel däri på en xr:tummenupp

ok:tummenupp .,
jag köpte hojjen precis och den ska vara nyrenoverad i toppen enligt förra ägaren men svart så han kunde inte visa nått kvitto., det hade hänt något med ett ventilsäte..:va , så jag får väll se imorgon om det stämmer., tittar man på packningarna tex cylinderfot så är ju den ny. det kanske är att jag är van vid husan som har så mycket motstånd. :gnissla

en ide., kan dom ha bytt till aoutodekomp?

Mätare skaffar du på biltema för 125:- typ.
Vet inte inte vilken gänga du har på stiften på den men det finns adaptar att skaffa om det inte är 14 mm som det är på Biltemas mätare.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back