Hjälp med visir på Arai hjälm

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Hjäälp!

Vi har en "gammal" Arai hjälm som inte används, den står mest på hyllan som prydnad. Konstiga prydnader va :va
Nu till problemet, vi måsta ha bort visiret och sidokåporna som täcker visirfästet men kommer fan inte ihåg hur :huvet
Se bilderna!
Jag vet att man ska pilla på dom små knapparna som går att lirka fram bakom sidoskydden, kolla vid mitt finger på bild nr 2.

Men hur fasiken ska man göra, kan expertpanelen ge råd tack. Det känns som att något går åt fanders snart, vågar inte ta i det där lilla extra för då spricker allt säkert.

/Nitrous
 

Bifogat

  • PICT2655 (Medium).JPG
    PICT2655 (Medium).JPG
    80.7 KB · Visningar: 78
  • PICT2658 (Medium).JPG
    PICT2658 (Medium).JPG
    57.5 KB · Visningar: 91
Ta en skruvmejsel, sitter säkert bara med några clips.

Men jag har ingen anning, brukar göra det iaf.
 
DJM skrev:
Ta en skruvmejsel, sitter säkert bara med några clips.

Men jag har ingen anning, brukar göra det iaf.

Nope, det ska inte behövas några mejslar. Minns att det är jätteenkelt bara man gör rätt.
Verktyg ska inte behövas, det finns för övrigt inga skruvar!

/Nitrous
 
Nitrous skrev:
Nope, det ska inte behövas några mejslar. Minns att det är jätteenkelt bara man gör rätt.
Verktyg ska inte behövas, det finns för övrigt inga skruvar!

/Nitrous


hmm,, okej.

Är det inte så att man ska trycka fram den då?
 
Spakarna är för fuskisar. Men de ska uppåt. Det är nog pilar på dem, dessutom. Bänd visiret förbi öppet ändläge, på en sida i taget.
 
Tryck upp spaken sen vrider du upp visiret. Kan vara lite kärvt ibland men prova några ggr.
 
Tack, fick bort visiret nu. Vågade bryta det där lilla extra nu :)

Nån som vet hur man får bort sidokåporna för att får bort själva mekanismen?

/Nitrous
 
Nitrous skrev:
Tack, fick bort visiret nu. Vågade bryta det där lilla extra nu :)

Nån som vet hur man får bort sidokåporna för att får bort själva mekanismen?

/Nitrous


För att få bort kåporna:

Ta en femma eller motsvarande rund sak. Stick in den mot den röda "plastgaffeln" du ser nertill innanför kåpan. Tryck rakt bakåt så poppar kåpan av så lätt som så.
 
är det en quantum?

Men hur fasiken ska man göra, kan expertpanelen ge råd tack. Det känns som att något går åt fanders snart, vågar inte ta i det där lilla extra för då spricker allt säkert.

/Nitrous[/QUOTE]
 
Jag hoppas ni ger rätt svar, för annars har jag en hjälm mindre :(

Maken sitter nu och pillar för fullt efter Mattias tips.


P.S Vet inte om det är en quantum men en Arai är det ;)
(kommer liksom inte ihåg vad modellen/lacken heter)
 
Sådär, tack Mattias.
Med ditt tips angående femkronor så fixade sig det sista.
Vad enkelt allt är när man göra rätt :tummenupp och inte använder för mkt våld :)

/Nitrous
 
Liwa1 skrev:
Maken sitter nu och pillar för fullt efter Mattias tips.


P.S Vet inte om det är en quantum men en Arai är det ;)
(kommer liksom inte ihåg vad modellen/lacken heter)

Det är en Quantum Tadayuki Okada-replika. Har klåparn hittat den röda plastbiten? Tryck rakt in på plastbiten, och bänd lite i kåpan så ska den lossna DIREKCT!

Äddit: ja, det gick ju fint.
 
Liwa1 skrev:
Jag hoppas ni ger rätt svar, för annars har jag en hjälm mindre :(

Maken sitter nu och pillar för fullt efter Mattias tips.


P.S Vet inte om det är en quantum men en Arai är det ;)
(kommer liksom inte ihåg vad modellen/lacken heter)

Quantum Okanda Replica!!!! (ovanliga)

Hade själv en sådan förrut :tummenupp



.../Yoshi
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top