Hjälp med ventilspel!

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
Tjena, håller på att räkna ut de nya shimsen för ett mera korrekt spel men problem uppstår. Alla mina spel är för små. Men när jag använder den formel i Clymerboken får jag det till att det nya shimset skall vara större, vilket borde ju innebära att spelet blir ännu mindre?! Måste vara fel ju.

Formel ser ut som sådan:
a=(b-c)+d
a= nya shims
b= korrekt v.spel enl bok
c= existerande spel
d= gammal shims
Ex: Avgas ventil 1, A=(0,25-0,21)+2,59 ger nytt shims på 2,62 och som i sin tur borde ge mig ett ännu mindre spel.

Var ligger räknefelet, hos mig eller i formeln??? Hjälp en stackars söndagsmekare.

/Pär

pgh245 skrev:
Tjena, håller på att räkna ut de nya shimsen för ett mera korrekt spel men problem uppstår. Alla mina spel är för små. Men när jag använder den formel i Clymerboken får jag det till att det nya shimset skall vara större, vilket borde ju innebära att spelet blir ännu mindre?! Måste vara fel ju.

Formel ser ut som sådan:
a=(b-c)+d
a= nya shims
b= korrekt v.spel enl bok
c= existerande spel
d= gammal shims
Ex: Avgas ventil 1, A=(0,25-0,21)+2,59 ger nytt shims på 2,62 och som i sin tur borde ge mig ett ännu mindre spel.

Var ligger räknefelet, hos mig eller i formeln??? Hjälp en stackars söndagsmekare.

/Pär

Måste vara A=(B-C)-D
EX: Avgas ventil 1, A=(0,25-0,20)-2,00 ger nytt shims på 1,95
//Magnus

Last edited:
Felet ligger i formeln då! Ja, så måste det vara. I mitt ex bör ju det nya shimset bli 2,55 o inget annat. De har väl bara vänt på det i formeln.

/Pär

pgh245 skrev:
Felet ligger i formeln då! Ja, så måste det vara. I mitt ex bör ju det nya shimset bli 2,55 o inget annat. De har väl bara vänt på det i formeln.

/Pär

Stämmer bra

//magnus

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...