Hjälp med val av 125 enduro? (LV Reggad)

motosmileZ

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Arboga
Hoj
På ingång ;)
Hej!
Ska ganska snart fylla 16 och har börjat kolla på 125a har bestämt mig för att jag vill ha en enduro sen byta däck till grusdäck så jag kan köra på asfalt, har kollat på KTM EXC 125, Husqvarna WR 125 eller Husaberg TE 125 vilken av dom tycker ni?
Frågan är jag har hört mycket man måste göra för att man ska kunna köra säkert på vägen? Vad är det man behöver göra? Är det bara byta däck, en ryckutjämnare, en strypsats för besiktning (hade tänkta att köpa nån ny pipa), blinkers och backspeglar? Sen vad måste man göra för att man ska slippa byta kolv hela tiden? Skulle det gå att köra 20 mil/ helg utan att byta kolv allt för ofta? :va
 
Finns inte direkt något man kan göra för att undgå kolvbyten, det skulle väl vara ifall man kör som en kärring hela tiden (och seriöst, vem köper någon av hojarna du nämnde för att ligga och köra i 30...?)
Finns några här på forumet som har det hojarna men vet inte hur ofta de byter kolv, men 50h/kolv är inga större problem när man kör på gata...
 
Haha nee jag hade inte tänkt att ligga och köra i 30 ;) Men 50h det låter ju ju lugnt :)
Ska köra ungefär 7h i veckan max så då kan jag ju köra ett tag. Ska köra från Arboga till Karlstad varje helg det e 20 mil så kommer ju köra på motorväg / motortrafikled så kommer nog snarare köra 90 och uppåt men det e väl fortfarande inge problem med kolven va?
 
Motorväg/led i 20 mil finns det ingen enduro som mår bra av...

Sent from my X10i using Tapatalk
 
inte ens med ryckutjämnate och andra däck? (inte för att det ha nåt med det att göra :P)
 
det handlar om att motorerna inte är byggda för att köras med jämn gas och de mår därför inte bra av det.
jag har en enduro, kawasaki klx 300 och en lätt mc, honda crm 125.
Det finns ingen bra kompromiss som innehåller 125cc+pendelhoj+enduro egenskaper.
Om du främst ska köra väg så skulle jag rekomendera en med kåpor och främst är byggd för väg, ex nsr125 osv. Du pratar om renodlade endurohojar och det är det de är bra på, enduro alltså. min crm funkar fint på väg och det är det som den är byggd för.
hoppas jag har hjälpt dig lite iaf, släng ett öga i garaget ifall du är nyfiken
btw, kom på att en kille här i krokarna köpte en exc 125 -08 i somras, han körde väl mest väg och det dröjde inte länge innan han fick skruva ner hojen.
Köp sånt som är byggt för ditt syfte :)
 
jaa låter ju i och för sig klokt ;) men en Husqvarna WRE 125 då det är ju en "adventure" hoj? WR 125 e enduromodellen?
 
Du kommer ha dödat både dig själv och hojen innan du ens nått Karlskoga om du ska åka den vägen på en enduro, du får nog satsa på en kåphoj om du ska ha den till sån åkning.
 
jaa låter ju i och för sig klokt ;) men en Husqvarna WRE 125 då det är ju en "adventure" hoj? WR 125 e enduromodellen?
jo men adventure är samma sak som slingriga grusvägar och skogsstigar, antar dessutom att de bygger på samma motorer.
viktigt att veta: adventure är inte samma sak som motorvägsåkning.
som jag sa innan, att köpa nåt och använda det till nåt det inte är avsett för är bara dumt och fjantigt.
ex.
du ska skära lite ost och du gillar tunna skivor(åka på samma sätt som du), du har följande redskap:
1. Osthyvel(kåphoj, 4takt?)
2. yxa(endurohoj)
u get it? :)
 
Last edited:
Vadå, Nu tycker jag att ni överdriver. Det är klart att om du ska ha den HELT enduro med 13/52 kuggars drev så kommer du inte långt. då skulle du få ligga på full spätta på motorvägen hela tiden. Men det räcker ju med att du kör som de flesta andra med tex: Exc, 14/42 kuggat, då går det hur fint som hällst att blåsa en 20+mil sträcka, iallafall för mig och jag har en Ktm 125 exc, Ja både med en uppsättning SM och endurofälgar. Men eftersom att du inte har tänkt köra nå grus/skog ( vad jag kan se ) så ser jag inte anledningen till att köra renodlad enduro? Köp en av dessa hojar du nämnt som är SM (supermotard) kittade eller som grabbarna säger, en sportis.

Min Exc 06:a gör en sisådär 115km/h med 14/52 och ungefär ärliga 140/145kmh med 14/42 och då har jag inte tappat specielt mycket acc med det senast nämnda. ( Skulle satsa på en supermotard om jag var du (y) )
 
Jag har bestämmt mig att det blir ingen enduro utan en Yamaha YZF R125 :) Sen bara skaffa ett akrapovicsystem till den :)
 
Tror att jag talar för alla oss talibaner när jag säger ":("

Skämt åsido, hoppas du blir nöjd med en yamaha, effektkurvan är något trist dock...


Sent from my X10i using Tapatalk
 
Det hoppas jag, den är sorgligt linjär med originalblås...
 
med tanke på att (rätta mig om jag fel) du ska använda den som pendelhoj i första hand så var nog en kåphoj med 4-takts motor det bästa, främst med tanke på bränsleekonomin.
Min honda crm gick 16mil på 10 liter bensin vilket inte är så jävla bra med tanke på att den var ostrypt och jag övningskörde med farsan ;)
hoppas du blir nöjd iaf ! :)
 
Man får tacka alla som hjälpt mig med detta val? :) men bara en fråga till Degenerate vilken skulle du rekommendera istället? :)
 
Vill du ha en R125 så köp en sådan.
Låg förbrukning, kåpor, hållbar motor, insprutning.
Jag är tvåtaktstaliban så jag är ju partisk i frågan, men ifall jag skulle köpa en fyrtaktad hundratjufemma så skulle det bli en motard.
Åk och provsitt (eller kör ifall du har kortet) och köp den DU tycker känns rätt!
 
WRE 125 som du funderade på fungerar bra annars :) Kolvbyte behöver du inte oroa dig för och den ska väll ha 30-33 hk ostrypt. Effekten ligger högt upp i registret, och det är likadant på de riktiga endurohojarna. Skillnaden är att WRE inte är lika hysterisk och stark. Det sägs att den är starkare än DT och CRM och kanske är den även smidigare och lättare. Effekten är tillräcklig ändå, man tappar greppet när den kommer upp i varv. Dämparna är bra, det sitter en 40 mm upside-downgaffel fram och gasdämpare där bak.

Nackdelen är att det är få butiker som saluför Husqvarna, men om man köper en modern Husqvarna så är det väll inget problem. En handlare sa till mig att de bara behöver sälja reservdelar i 10 år (eller något sådant) från lanseringen, så jag har behövt beställa delar från Tyskland ibland.

Jag tror du skulle bli nöjd, tänk på att man har många fler valmöjligheter om man undviker sporthojar. Skulle tro att de blir ganska trista om man inte har superkurviga vägar i närheten; accelerationen är inte lika spännande som tidigare efter man haft kortet ett tag.
 
Husqvarna SMS125 har samma motor, fast dämpare, bromsar är inte samma, sen sitter där ju 17" SM däck på också.
Komfort finns där dock ingen, men fan så rolig den är...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top