Hjälp med vacuumknasare. Få tillbaka gummit...

FearleZz

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki Gsxr 750 -96
Tjena!

Nu va det som så att jag skulle kolla om det gick flytta upp nålen ett hack eller så. Givetvis plockar jag då bort gummit som sitter i toppen av förgasaren. Detta gummi vill INTE tillbaka. Det är helt enkelt för stort för att passa i den fina lilla skåran som den innan låg så fint i.
Vad gör man åt detta problem? Hade ju bara borta gummit 15minuter eller något. Tycker inte det borde ha ändrats så drastiskt i storlek. eller?

tacksam för all hjälp jag kan få.

/FearleZz

FearleZz skrev:
2163444 Tjena!

Nu va det som så att jag skulle kolla om det gick flytta upp nålen ett hack eller så. Givetvis plockar jag då bort gummit som sitter i toppen av förgasaren. Detta gummi vill INTE tillbaka. Det är helt enkelt för stort för att passa i den fina lilla skåran som den innan låg så fint i.
Vad gör man åt detta problem? Hade ju bara borta gummit 15minuter eller något. Tycker inte det borde ha ändrats så drastiskt i storlek. eller?

/FearleZz

Det är bara att pilla...
Funkar inte det fortsätt att pilla...
När du nästan fått dit det...
...lossnar det alltid och du får fortsätta att pilla...
...och pilla..
...och pilla...

Btw, tejpa med spansk tejp (el-tejp) med lite lagom mellanrum brukar hjälpa, tejpen avlägnas såklart innan man monterar locket... :)

/fredde

FearleZz skrev:
2163444 Tjena!

/FearleZz

Lägg lite smörjfett på några punkter i skåran så ligger membranet kvar när du trycker ned det.

FearleZz skrev:
2163444 Tjena!

/FearleZz
Allt vad gummi heter har en förmåga att expandera vid kontakt med bensin, sitter bra tills man monterar bort det sen är det ett helvete att få tillbaka det.
Jag kan bara säga samma sak som freddexwing, pilla, pilla.

Om man "glider" lite lätt med locket vid monteringen an membranet hamna rätt. Se upp bara så att du inte nyper sönder mebranet när du "tror" att det sitter rätt.

eller så skaffar man ett nytt gummi helt enkelt,
de som ägt en gammal Volvo har brottats med problemet.

gthyni skrev:
2163537 eller så skaffar man ett nytt gummi helt enkelt,
de som ägt en gammal Volvo har brottats med problemet.

hehe, jag antar att du inte vet vad dessa gummin kostar (till mc)

FearleZz skrev:
2163444 Tjena!

/FearleZz

Lägg det i frysen o prova sen, gjorde det med en packning till koppen på en förgasare och det funka fin fint. :tummenupp

PD skrev:
2163547 hehe, jag antar att du inte vet vad dessa gummin kostar (till mc)

ibland får man bita i det sura äpplet ändå...
jag har faktiskt lyckats undvika CV-fuggar,
bara sprut och slid-fuggar förutom några Volvos förståss.

gthyni skrev:
2163620 ibland får man bita i det sura äpplet ändå...
jag har faktiskt lyckats undvika CV-fuggar,
bara sprut och slid-fuggar förutom några Volvos förståss.

hm jo, vet inte vad dom kostar idag men jag kolla till en FZ750 för några år sedan och då kostade membranen 1750kr/st..!! hehe, mäktiga 7000kr för 4st

PD skrev:
2163672 hm jo, vet inte vad dom kostar idag men jag kolla till en FZ750 för några år sedan och då kostade membranen 1750kr/st..!! hehe, mäktiga 7000kr för 4st

oh holy shit,
lika bra att köpa en beggad Mikuni RS-brygga istället då
och slänga vakumskiten i närmaste återvinningsstation
:hihi

gthyni skrev:
2163704 oh holy shit,
lika bra att köpa en beggad Mikuni RS-brygga istället då
och slänga vakumskiten i närmaste återvinningsstation
:hihi

Tipsar du om nån bra så köper jag direkt....(beg)

Som sagts innan... Torka gummina torra o lägg dom sen i frysen så att de drar ihop sig , sen ska du se att de får plats i spåret... :tummenupp

Tackar för hjälpen.

In i frysen med den tricket funkade finemang. Förberedda allt innan jag sprang ut med den så den inte skulle ha en chans o bli varm. Kommer nog aldrig mer pilla väck den tror jag inte ^^

/Mvh FearleZz

FearleZz skrev:
2171138 Tackar för hjälpen.

In i frysen med den tricket funkade finemang. Förberedda allt innan jag sprang ut med den så den inte skulle ha en chans o bli varm. Kommer nog aldrig mer pilla väck den tror jag inte ^^

/Mvh FearleZz

eller så mekar man fuggar på köksbordet :)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti