Hjälp med tips på nästa hoj

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Försäkringbolaget beslöt att lösa in R1100S:n så nu är jag utan hoj och osäker på vad nästa ska bli för något. Det ska INTE bli någon med en bred boxermotor. :gnissla Störta problemet är nog att jag är så dålig på att beskriva vad jag vill ha. Här är några av de egenskaper den ska uppfylla.

• Lämplig för små fikaturer på så där 20-30 mil. Någor som det är kul att bara dra iväg på. Ut och åka några timmar, utan att få alltför ont i ryggen.
  • Får absolut inte vara något stort klumpigt touringlok.
  • Fungerar på KNIX-bana. (Där 'dog' min BMW. Ventilkåpan fick markkontakt i en vänstersväng med negativ bankning.)
  • Kåpa. Har vid olika tillfällen kört tre olika hojar utan kåpa, och det är verkligen ingen njutning. Kåpa är ett måste.
  • Ska ha en hyfsad komfortfart. Är mer för att anpassa farten efter omständigheterna än skyltar, så jag vill ha en hoj som klarar det. Men motorvägar är en bristvara här, så behovet är inte något som gör 300.
  • Ska vara snygg. Föredrar definitivt helkåpa framför halv.
  • Ingen liten 'tjejhoj' som ER6 o.dy. Jag är lång.
  • Är bra om det går att skjutsa på den.
Det var nog det mesta av önskelistan. :)

Jag har funderat en del på VFR. Den är snygg och verkar trevlig, men hur fungerar den på bana? och var ligger 'komfortfart'? Hur är den på längre körningar? Hur är den jämfört med en VTR? Har blivit avrådd från VTR med motiveringen att den inte är särskilt bekväm för långkörningar.

Har även funderat på Ducati STx. Var väldigt sugen på en sådan förra året, men maken tyckte att servicekostnaderna var saftiga. Är det lika illa med alla Duccar att service börjar på 5000 och uppåt?

Prisnivån bör vara någonstans 40'-60'.

Försäkringskostnaden är inget problem. Tant i glesbygd med garage får bra premie. :)

Last edited:
FZ8-S? Reas ut nya nu med Öhlinsbakdämpare. JAG tycker den är snygg. Tyvärr ej justerbar framgaffel, tydligen ska -13 dock ha fått det.

Annars tycker jag Aprilia Falco är riktigt snygg, verkar prisvärd också.

Nyare Ducati vet jag har längre serviceintervall och billigare servicar. Luftkylda är nog billigast service på.

Bmw har ju sin F800S, tycker den verkar passa in på din beskrivning också.

Från när är en Ducati 'nyare'?

Ja du, minns att man höjt miltal mellan service samt sänkt priserna, kan det varit 2010 kanske? Finns nog någon med bättre koll här som kan ge besked.

Kan tipsa om Aprilia RSV Mille (oavsett årsmodell) skulle nog funka för dig. Man sitter bra och rätt så avslappnat. Även för längre personer. Fantastisk motorkaraktär och ljudet är underbart. En -01 till -03 RSV R med öhlinare och magnesium fälgar är ju ultimat om du även är sugen på lite bankörning.
Finns att hitta i din prisklass.
Och iomed v-twinnen så är den klassad som sport-touring = försäkringspremierna är humana.

Har själv haft en RSV Mille -03. Underbar båge! Ångrar bytet till R1.

Din beskrivning låter precis som en VFR. Tycker absolut att du ska provköra en sådan

Och Honda VFR brukar ofta ställas emot och jämföras med Triumph Sprint. Ännu ett tips! :-)

Vet ganska lite om kapaciteten på bana (kör bara landsväg med min...) men den har mer effekt än VFR och rätt så god komfort. En kompromiss mellan långfärdskomfort och halvsportig körställning.

Last edited:
GSX1250F? Eller i princip valfri sporttourer.
Z1000SX passar nog dåligt för att den inte riktigt komfortabel för passagerare, har jag hört... Plus att den är dyrare än vad du vill betala.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti