Försäkringbolaget beslöt att lösa in R1100S:n så nu är jag utan hoj och osäker på vad nästa ska bli för något. Det ska INTE bli någon med en bred boxermotor.
Störta problemet är nog att jag är så dålig på att beskriva vad jag vill ha. Här är några av de egenskaper den ska uppfylla.

Jag har funderat en del på VFR. Den är snygg och verkar trevlig, men hur fungerar den på bana? och var ligger 'komfortfart'? Hur är den på längre körningar? Hur är den jämfört med en VTR? Har blivit avrådd från VTR med motiveringen att den inte är särskilt bekväm för långkörningar.
Har även funderat på Ducati STx. Var väldigt sugen på en sådan förra året, men maken tyckte att servicekostnaderna var saftiga. Är det lika illa med alla Duccar att service börjar på 5000 och uppåt?
Prisnivån bör vara någonstans 40'-60'.
Försäkringskostnaden är inget problem. Tant i glesbygd med garage får bra premie.

- Lämplig för små fikaturer på så där 20-30 mil. Någor som det är kul att bara dra iväg på. Ut och åka några timmar, utan att få alltför ont i ryggen.
- Får absolut inte vara något stort klumpigt touringlok.
- Fungerar på KNIX-bana. (Där 'dog' min BMW. Ventilkåpan fick markkontakt i en vänstersväng med negativ bankning.)
- Kåpa. Har vid olika tillfällen kört tre olika hojar utan kåpa, och det är verkligen ingen njutning. Kåpa är ett måste.
- Ska ha en hyfsad komfortfart. Är mer för att anpassa farten efter omständigheterna än skyltar, så jag vill ha en hoj som klarar det. Men motorvägar är en bristvara här, så behovet är inte något som gör 300.
- Ska vara snygg. Föredrar definitivt helkåpa framför halv.
- Ingen liten 'tjejhoj' som ER6 o.dy. Jag är lång.
- Är bra om det går att skjutsa på den.

Jag har funderat en del på VFR. Den är snygg och verkar trevlig, men hur fungerar den på bana? och var ligger 'komfortfart'? Hur är den på längre körningar? Hur är den jämfört med en VTR? Har blivit avrådd från VTR med motiveringen att den inte är särskilt bekväm för långkörningar.
Har även funderat på Ducati STx. Var väldigt sugen på en sådan förra året, men maken tyckte att servicekostnaderna var saftiga. Är det lika illa med alla Duccar att service börjar på 5000 och uppåt?
Prisnivån bör vara någonstans 40'-60'.
Försäkringskostnaden är inget problem. Tant i glesbygd med garage får bra premie.

Last edited: