Hjälp med tändstift. Bild finnes

  • Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date

Kneedrag

Guest
DSC_0381.jpgDSC_0379.jpg


Vad tycker ni om stiften?
Jag tycker de är onormalt fuktiga. Vad kan det bero på ?



Ursäkta felstavning, pojken rev lite i tangentbordet , lite svårt att skriva....
 
Last edited:
Antingen går den fett av någon anledning eller så bränner den olja. Det ser i alla fall inte bra ut om det är så att motorn var ordentligt varmkörd innan kontrollen.
 
Har det gått på tomgång innan motorn blev avslagen, så är det inte någon ide att kolla stiften. Eller den kanske kallstartad flera gånger i rad. DÅ blir stiften också snabbt "Sura".
Men, är det direkt efter att motorn är körd under belastning, så ser det ut som att den går lite fett. Sedan ör ju frågan hur långt dom gått. Är det bara 20 mil så kan det vara en viss oljeförbrukning.
Mao... inget bra svar egentligen.
 
Hej

Var detta stiften från din motor som du beställde från England (om jag minns rätt) ?

Ok

Såg att du skrivit det i inlägget nedan, önskar verkligen att det inte är något vajsing med denna motor och att du fått vad du betalat för = En motor i nyskick (sedan var det väl några skönhetsfläckar, men det kan man ju leva med)
 
Last edited:
Hej
Köpte en lös motor.
Vet inte så mycket om motorn annat än att den gått 690 mil.. Kopplingskåpan var det hål på. hojen den satt på har åkt i backen.

Bästa är nog att göra kompressionprov.

Tack för input killar:)

Tina
 
Hej
Köpte en lös motor.
Vet inte så mycket om motorn annat än att den gått 690 mil.. Kopplingskåpan var det hål på. hojen den satt på har åkt i backen.

Bästa är nog att göra kompressionprov.

Tack för input killar:)

Tina
Du har inte kört motor alltså,,, färgen är okey för en 4 taktare.
 
Borde inte vara något problem med kompressionen efter bara 690 mil. Kan ju se ut så där efter provkörning hos säljaren. Kolla för säkerhets skull hur blocket ser ut, så du inte fått följdskador när motorn gick i backen. (själv hade jag lite otur, fick tag på en likadan lågmilare som du, som till både säljarens och framför allt mitt förtret visade sig ha skador på blocket, och nu står jag inför valet att flytta över allt i mitt nuvarande block, pust, eller returnera)
 
"..färgen är okey för en 4 taktare"
ehh, med all respekt, färgen är inte ok för en 4-taktare om man först kört motorn varmt, stannat och "skruvat av propparna". Men om man startar en kall motor och låter den gå på tomgång ett tag, särskild vid den här årstiden med bara några plusgrader (gammaldags choke på alt. automatisk kallstartskrets eller -mjukvarabaserad dosering som sprutar extra), ja då kommer stiften se stort sätt så ut!
-alltså utan att veta omständigheterna, "don' care". Och kompressiontesten bör du också göra med en (hyfsad) varm motor, så varm som det går (med dagens sporthojar kan det ta timmar från gående motor till stiften). -då kommer du att oxå se de riktiga färgerna.. Kompressionstestet annars kan visa bara lite riktning, i värsta fallet helt fel om det är en kraschmotor som stått upp-och ner, fått massa olja i vissa cylindrar ojämnt, (fått vatten, soppa eller småsk*t som håller ventilerna öppna, i sig via insugsrör vid krashen eller vid efterhanteringen) osv.

/E
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top