Hjälp med strypning.

Phatty

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
ingen
Har en Aprilia rs 250 på gång. Men innan ja hade tänkt att köpa den så vill ja gärna veta hur det går till och vad det kostar att strypa ner den till 25kw då ja endast har mellankort.

Tjena ! hör med MC kompaniet dom har strypningar för 1400 som du själv får montera , det är brickor som du sätter i insuget sen skriver du själv monterings intyg har jag för mej, sen får du regbesiktiga den som kostar 700 kr ungefär o visa pappren sen ska de va klart :) jag har själv beställt strypnings sats till rgv 250 -97 det är ju ungefär samma motor som aprilian så de borde gå att få till aprilian oxo. men ring mc kompaniet gå in på www.Mc-kompaniet.se o ta kontakt med dom

Mvh Jonas

Phatty skrev:
Har en Aprilia rs 250 på gång. Men innan ja hade tänkt att köpa den så vill ja gärna veta hur det går till och vad det kostar att strypa ner den till 25kw då ja endast har mellankort.

Min polare hade en RGV 250, som ju är snarlik RSen. Han fick en strypning med hojen, eftersom den redan var 25kW-reggad. Den bestod av en löjlig liten bricka som sattes i lådan där gaswiren delar upp sig. Man kunde helt enkelt bara gasa till ungefär 1/2 eller 2/3 av fullgas.

Mitt tips är att klippa till ett par olika brickor med olika strypningsgrad, och åka till någon som kan bänka hojen, (och testa med de olika brickorna) och skriva ett intyg. :tummenupp

asså det bara en bricka man får för 1395:-
det borde ju gå att fixxa mått av nån så att man kan göra en egen.
Och det där med spärr i gashantaget. vet att ducati har ett liknande sätt. Men är det nån som vet vart man kan få tag på det?

PacMan skrev:
Min polare hade en RGV 250, som ju är snarlik RSen. Han fick en strypning med hojen, eftersom den redan var 25kW-reggad. Den bestod av en löjlig liten bricka som sattes i lådan där gaswiren delar upp sig. Man kunde helt enkelt bara gasa till ungefär 1/2 eller 2/3 av fullgas.

Mitt tips är att klippa till ett par olika brickor med olika strypningsgrad, och åka till någon som kan bänka hojen, (och testa med de olika brickorna) och skriva ett intyg. :tummenupp

Nu är det ju inte så lätt för att firman med bromsbänken måste ha behörighet att skriva ut strypintyg !
Och har dom det så är det deras egna strypningar som gäller.

Last edited:
Phatty skrev:
asså det bara en bricka man får för 1395:-
det borde ju gå att fixxa mått av nån så att man kan göra en egen.
Och det där med spärr i gashantaget. vet att ducati har ett liknande sätt. Men är det nån som vet vart man kan få tag på det?

Det är ju inte bara brickan du betalar för utan det är även strypintyget (lite papper du får med)

Fast det är fan dyrt ändå.....fast andra sidan mycket billigare än att lämna in hojen för strypning hos en firma där dom ska ha betalt för arbetstid.

Busgrabb skrev:
Nu är det ju inte så lätt för att firman med bromsbänken måste ha behörighet att skriva ut strypintyg !
Och har dom det så är det deras egna strypningar som gäller.

Nix, så behöver det faktiskt inte vara. Jag hade fixat egna, och betalade typ 800 spänn för att dom bänkade ock skrev ett intyg. :)

EDIT: stavning

Phatty skrev:
Ring till generalagenten så kommer du att få all information som du behöver.

men hur svårt är det att montera då? en kompis yrade om att det är nästan omöjligt att göra det själv för att det är så svårt att komma åt...
sparar ju hellre lite pengar till däck och bensin än att jag låter en verkstad göra det..

edit: vart exakt sätter man sprypningarna.. har en haynes manual, tänkte kolla i den lite om det verkar möjligt att montera själv..

Plugga igen krökarna (gör ju inget om den ligger på tex 10kw), bänka och få det skriftligt. Sen när du regat hojen till 25kw är det ju bara att rycka strypningen, förutsatt att du ska köra ostrypt då alltså.

Ringde mc-kompaniet. är tydligen ett gas-stopp man får om man köper där.
En sak till ja undrar... är det kick eller elstart på en aprilia rs 250 -99?

Jag tror det är kick start men är inte hundra .. nån annan som kan svara på det mer exakt kanske

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman