Hjälp med Sporhojlarm fjärstart CBR 600F2

smajlet

Medlem
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
Ingen just nu
Efterlyser er som monterat larmet som är köpt här på sporthoj på en cbr 600 F2.

Har ett lite problem som jag vill lösa men kommer inte riktigt fram till det själv.:va

Undrar om det är någon som har kopplat in starfjären och fåt den till att fungera och kan beräta eller visa mig hur man kopplar den för att få det att fungera har kopplat in allt och allt fungerar utom fjärstarten eftersom det inte blir en sluten krets när man trycker på startknappen på fjärren. i kretsen enginkiller som den kallas för enligt insboken till larmet.

Men om jag vrider på nyckeln så att tändningen är på så blir det späning i kretsen. och hojen startar med tryckning på startknappen.

Det som händer när jag trycker på start på fjären är följande:

Ljudkvitering, Blinkerkvitering, Lyset fram och bak samt instrument lyser motorn drar på starten en stund men startar inte :(

Lägger upp en bild på hur jag kopplat in mitt larm på min hoj.

Mvh Nicklas :Bugar :Bugar :Bugar

Bifogat

• P6270031 copy.jpg
    P6270031 copy.jpg
    134.7 KB · Visningar: 82
smajlet skrev:

Har ett lite problem som jag vill lösa men kommer inte riktigt fram till det själv.:va

Undrar om det är någon som har kopplat in starfjären och fåt den till att fungera och kan beräta eller visa mig hur man kopplar den för att få det att fungera har kopplat in allt och allt fungerar utom fjärstarten eftersom det inte blir en sluten krets när man trycker på startknappen på fjärren. i kretsen enginkiller som den kallas för enligt insboken till larmet.

Men om jag vrider på nyckeln så att tändningen är på så blir det späning i kretsen. och hojen startar med tryckning på startknappen.

Ljudkvitering, Blinkerkvitering, Lyset fram och bak samt instrument lyser motorn drar på starten en stund men startar inte :(

är det ett sådant cyclonelarm?

har ett sådant och har samma problem med fjärrstarten

Tjena Nicklas,

Förlåt att jag inte återkom till dig Nicklas tidigare som jag lovat. I alla fall så har jag kollat mitt eget larm, som jag installerade i helgen.

Det bär sig åt precis som du beskrev. Allt funkar utom fjärrstarten. Startmotorn går. Tändingen verkar vara på, lampor lyser mm. Det hjälper inte ens att sätta i nyckeln och vrida på och att sen trycka på startknappen. Man måste trycka OFF på fjärrisen innan det går att att starta över huvud taget. Att trycka OFF och sedan START hjälper heller inte. Det betyder att startspärren ligger på när man trycker på START.

Om man kopplar enligt schemat som följer med så tror jag man är rökt vad gäller fjärrstart. Läser man mellan raderna i beskrivningen så står det att man ska inte bryta tändningskretsen för att man kan förlora kontrollen om motorn stannar under körning. ( läs: för att man inte ska vurpa om larmet kukar ur när man får motorstopp medans man håller på med knäskrap)

Vad man verkligen skriver i manualen är att man bara ska bryta startmotorkretsen och inte ENGINE KILL. Då ska den gula ledningen gå förbi den brutna kretsen och starta hojen. Det innebär faktiskt att den gula ledningen måste sitta ihop med antingen den ljusblå eller den svartvita.

Vad man förlorar då är att hojen kan rullas igång om man slår en mejsel
i tändningslåset och vrider om. Oavsett om larmet tutar eller inte,

Vad man borde ha gjort är att inte bryta ENGINE KILL slingan, (Ljusblå
svart/vit) förrän larmet löst ut.

Suck.... hur svårt kan det vara att konstruerea ett larm även om man bor i Taiwan..... :fatta!

Kontentan av det hela! Om du har detta larm, välj mellan ett säkrare stöldskydd eller en hoj som kan fjärrstartas och rullas igång.

Bivven.... kan du ta dina leverantörer i örat? Jag hjälper gärna till att formulera ett brev.

(jo jag har jobbat som elektronikkonstruktör i över 20 år och vet hur man kopplar en sladd, men jag är även människa och kan göra fel) :Bugar :Bugar

/Peter

smajlet skrev:

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP