Hjälp med slingriga vägar Vättern runt

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Vi är några på jobbet som kör mc och vi gjorde Gotland runt förra året, det blev så lyckat att vi bokade boendet direkt för i år också.
Nu tycker vi att det är för lite med en helg om året så vi beslöt att värma upp med Vättern runt, dessutom utsåg de mig till road captain eftersom jag hittade på Gotland, hur de nu tänkte där...

Att bara köra E4/50/49/195 känns lite väl... touring...

Kan man få tips på roliga, knixiga, kurviga, slingrande bitar som tar oss runt sjön på en dag och gärna roliga stället att stanna på också?

Även tips på boende i Motala vore bra

Vi behöver inte se Vättern en enda gång om det hjälper


Edit:
Google maps med förslagen
 
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Vi är några på jobbet som kör mc och vi gjorde Gotland runt förra året, det blev så lyckat att vi bokade boendet direkt för i år också.
Nu tycker vi att det är för lite med en helg om året så vi beslöt att värma upp med Vättern runt, dessutom utsåg de mig till road captain eftersom jag hittade på Gotland, hur de nu tänkte där...

Att bara köra E4/50/49/195 känns lite väl... touring...

Kan man få tips på roliga, knixiga, kurviga, slingrande bitar som tar oss runt sjön på en dag och gärna roliga stället att stanna på också?

Även tips på boende i Motala vore bra

Vi behöver inte se Vättern en enda gång om det hjälper
Boendet är iaf självklart, Motormuseet i hamnen!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Håller ni er öster om Tåkern finns det ju ett spår med småvägar ner över Boet mfl mot Jönköping, å andra sidan så är vägen från Ödeshög ner till Gränna väldigt fin, och det är rackarns mysigt i Vadstena.

Beroende på hur ni bor så kan jag rekommendera Camp fjället i närheten av Tidaholm, mysig camping med en trevlig ägare som gillade hojåkare: https://www.campfjallet.com
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Har campingen stugor? Jag tältar gärna som gammal scout, men resten är mer bekväma

Tack för tips, jag ska försöka bygga en karta
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Nu finns en karta, jag vet inte om andra också kan lägga till eller om det bara är jag
 

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Vid norra Vättern, östra sidan, kan jag rekommendera vägen som sträcker sig mellan Zinkgruvan och Tjällmo ?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har campingen stugor? Jag tältar gärna som gammal scout, men resten är mer bekväma

Tack för tips, jag ska försöka bygga en karta
Dom har stugor, servicehus mm. Medan jag parkerade hojen gick ägaren och hämtade en bit plyfa som han hade sågat upp för hojåkare så att stödet inte skulle sjunka ner :tummenupp Sånt möts man sällan av.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag hittade sida med bra info från Karlsbord upp runt och ned till HVA, nu saknas västsidan.

Dessutom, vi kör... inspirerat.
Har jag bara markerat glidarvägar mellan fikaställen så skrik till för böfelen!
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Biten förbi Björkenäs moped och motorcykelmuseum och från Adelöv norrut gillar jag.
Men traktens ungdomar kör i bland innanför apex, så det kan finnas lösgrus på asfalten.
Edit: Länge sen jag åkte där men kanske Habo-Bottnaryd?
 
Last edited:

NilleK

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2017
Ort
Gisebo
Hoj
Massor
På väst sidan kan jag rekommendera sträckan mellan Habo och Tidaholm,förbi Hökensås crossbana. På öst finns en sträcka mellan Ödeshög och Adelöv som är trevlig också.
Hotell City i Motala har MC P utanför Hotellet schysst bar o ta bikerölen på och nära till några rest/pubar!! Cafe tar ni på Rudenstams norrom Hva, så ser jag er oxå!!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Bruna vägen genom Gränna o nere vid vattnet hela vägen upp till toppen på Vättern sedan ned till Hjo, grymt fin kamping o mat o en fantastiskt fin liten stad..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Finns massor av småvägar nedanför smultronstället Övralid.

e7571a6b57a31bec0e282f81e0861df8.jpg

b5f88e13b4e31dc61d05d8316ec500dc.jpg


Brukar alltid ta en kaffe där när vi åker förbi. Ju närmare vattnet desto trevligare vägar är en bra regel…
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Du har redan hittat många fina sträckor! Bra rekat. :)
Jag har kört runt Vättern ett antal gången, vi i Thruxton-tråden här på SH har gjort det i massa år (får se om det blir av 2023, intresset har varit svagt på senare tid). Så jag kan bidra med några inspel, med tanke på det du skrev om "glidarvägar mellan fikaställen"...

Du fick tips om Zinkgruvan-Tjällmo. Bra, där är gott om fin körning! Men tar du omvägen även runt Mariedamm, och sedan mot Godegård och Tjällmo, så blir det ännu bättre. Mariedamm-Godegård är en kalasträcka. Smalt och kurvigt. Sk*tkul!
EDIT Kulturtips: Zinkgruvan har redan nämnts. Bruksmiljöer i Åmmeberg, Godegård m fl. Gamla gruvor, hyttor etc
1678916469442.png

Om du vill slippa de raka och småtrista sträckorna på väg 34 från Borensberg och sedan 50 förbi Motala (mot Ödeshög) så kan du krångla dig fram på småvägar på slätten, bl a genom Skänninge. Såg även att Hoztic skrev något om öster om sjön Tåkern.
Oerhört mycket kuligare. Se bild.
EDIT Kulturtips: Skänninge. Inte jättehippt i dag, men en av Sverige viktigaste medeltida städer. Bjälbo - läs dina Guillou-böcker! Rökstenen. Alvastra klosterruin. Mm.
1678916622316.png

Du fick även tips i tråden om Habo-Hökensås-Tidaholm från NilleK. Bra tips. Riktigt kurvigt och gôtt. Se grön pil. Lite trôkigt just efter Tibro. Men det är inte många kilometer - sedan blir det kul igen.
EDIT Kulturtips: urgamla byar på/norr om Hökensås med gott om fornminnen. Kungslena. Gestilren (stort slag 1210 - läs dina Guillou-böcker!
1678917080000.png

Sedan kan man trassla sig förbi Karlsborg - såvida ni inte vill se fästningen - på småvägar ute i spenaten. Mycket roligare än 49:an! Se grön pil. Efter Undenäs och vidare mot norrut till Tived är det sedan en kalassträcka. Mums! Men den hade du ju redan hittat!
EDIT Kulturtips: Forsviks bruksmiljö. Läs dina Guillou-böcker :) Karlsborgs fästning, förstås, om ni tar den vägen.
1678917461406.png

Detta var några inspel. Jag har en gpxfil om du vill ha mer detaljer. Skicka PM i så fall.
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Tack!
PM kommer när jag får tid, jag har läst alla böckerna men vet inte om vi skall förvandla resan till "I Arns fotspår, en rundvandring i kulturbygden under ledning av vår ciceron i det svarta skinnstället och den förvirrade uppsynen"
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Tack!
PM kommer när jag får tid, jag har läst alla böckerna men vet inte om vi skall förvandla resan till "I Arns fotspår, en rundvandring i kulturbygden under ledning av vår ciceron i det svarta skinnstället och den förvirrade uppsynen"
Hej Ryddarn. Kommer denna resan att göras på din HPD-hoj ? ( som jag saknar )
Önskar er ett behagligt väder när det är dags.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tack!
PM kommer när jag får tid, jag har läst alla böckerna men vet inte om vi skall förvandla resan till "I Arns fotspår, en rundvandring i kulturbygden under ledning av vår ciceron i det svarta skinnstället och den förvirrade uppsynen"
Tänkte på det du skrev "gärna roliga stället att stanna på också". Så jag lade till lite kulturtips för den som vill stanna till och vila sina varma däck och låta avgaskrökarna kallna en stund.

Du måste inte stanna på alla dessa ställen. :) Jag brukar inte göra det. Man är ju där för att köra hoj, ju! Det är väl mer av en tillfällighet att du och Arn verkar dras till samma trakter....?
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Bor ju också i Växjö, så jag kommer att kolla upp dessa tips. Lite långt från Vättern men det finns fina vägar runt Kisa/Malexander.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top