Hjälp med Skolarbete i argumentation...

Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Hej
jag håller på med en liten skoluppgift i argumentation. jag ska argumentera om något i ca 5 minuter.
och jag har valt att argumentera om att Yamaha tillverkar världens bästa motorcyklar (var snälla och kom inte med mot argument nu, Yamaha kanske inte är "världens bästa MC")

Någon som har lite argument att slänga upp?

Tack på förhand

När man argumenterar så ska man även ha med motargument för att sedan kunna visa med ett medargument att yamaha är bäst och inte suzuki t ex. Så man visar att det finns två sidor av saken. Ett tips bara.:tummenupp

* Rossi vann Motogp med yamaha
där har vi ett!! annars kan jag inte komma på ett..

När man argumenterar så ska man även ha med motargument för att sedan kunna visa med ett medargument att yamaha är bäst och inte suzuki t ex. Så man visar att det finns två sidor av saken. Ett tips bara.:tummenupp

ok tack.
Då får ni gärna komma med mot Triumph. för läraren hade det som argument.

Yamaha hjälper unga talanger upp i karriären såsom Andreas Gustavsson.
Förövrigt väldigt fina hojjar.
Dom har väldigt omtalade modeller såsom R1 "retta" och R6.
Många tänker "Åh, han har en R1! Han måste vara snabb-.-"

Motargument är väl att dom dricker olja som jag dricker bira om helgerna.

ok tack.

Triumph, skämtar du? vem vann masterbike senast? ;)

Allvarligt, det är lite vagt att argumentera för eller emot ett varumärke utan att vara mer detaljerad. Var verkligen uppgiften att argumentera för och emot ett så brett ämne?

Triumph, skämtar du? vem vann masterbike senast? ;)

Allvarligt, det är lite vagt att argumentera för eller emot ett varumärke utan att vara mer detaljerad. Var verkligen uppgiften att argumentera för och emot ett så brett ämne?

Det var igenkligen inte att argumentera för/emot.
det var mer att försöka övertyga... ingen kommer att säga emot mig.
så det är väll lite säljande fakta jag söker.

Kanske vore bättre att bara debattera om Yamahas historia och framtid. Som t.e.x världsmästare i Motogp och vad dom har för många olika tekniska innovationer. Berätta om vad dom har för mål angående hojtillverkning, vad vill dom att man känna när man kör deras hoj, vad gör deras hoj så speciell?
Sticker man ut hakan och hävdar att en sak är mycket bättre än en annan så flyttar man lätt fokus från det ena till det andra.

Bara ett litet tips från mig.:)

En bra "argumentatör" kan argumentera för en sak han kanske inte håller med om, om så behövs.
Grundregel - Läs på och "känn till" svagheter och styrkor av båda sidor. Led in diskussionen, för det är det det handlar om, på de sidor som du vet gör din sida starkare.
Beröm de saker som kommer upp som positivt för motparten men kontra direkt med det som är positivt för din sida.

Lycka till, meddela resultat.

/R

PS: Nya R1 motorn torde ju vara ett starkt argument, även om endast ett fåtal kan dra nytta av den, fullt ut.
Framför allt, kom inte med argument som "Jag tycker den är snyggare". Undvik över huvudtaget "jag tycker", basera på fakta. Dra dock på sann fakta, det går inte att motbevisa, om du har läst på.

Last edited:
Det var igenkligen inte att argumentera för/emot.
det var mer att försöka övertyga... ingen kommer att säga emot mig.
så det är väll lite säljande fakta jag söker.

aha :)

Ett argument kanske skulle kunna vara att Yamaha har stor påse pengar, vilken de filtrerar ner i mycket utveckling för framtiden? ex. miljö förbättrande?! dvs mindre bränsleslukande hojjar iom utveckling av effektivare motorer?

hehe, nä jag vet fan inte vad yamaha gjort för att förbättra den här världen :va ;) Men för att väga tungt i en argumentation är siffror alltid fint att ha i bakfickan :tummenupp

Last edited:
"....och jag har valt att argumentera om att Yamaha tillverkar världens bästa motorcyklar..."

Precis som andra har sagt i den här tråden så måste du grunda presentationen på ett antal sakargument som bygger på fakta, dvs vilka tekniska prestanda gör att Yamaha skulle vara bäst. Bromsar, motor, väghållning, fjädring, hållbarhet, övrig kvalitet, osv. Klargör vad du menar med "världens bästa motorcyklar". Bäst på vad då?

Tänk dig själv om du vore en försäljare, då kan du ju inte sälja ett visst märke med argumentet "märke X är bäst för att jag tycker det", fakta väger tungt och påverkar känslan. En bra hoj med bra egenskaper gör ju självklart att den känns skön att köra. Dunket från en HD är ju en annan känsla som vissa gillar men det är ju i grunden en faktisk egenskap att en HD låter och känns som den gör.

Om din opponent förespråkar Triumph kan du ju knappast förlora. En verbal boxningsmatch mot en bakbunden med skolios i rullstol, typ.

ok tack.

Nu är inte jag så kunnig på rejsscenen men har Brittisk mc-industri verkligen hämtat sig sedan hondas radfyra kom i slutet av sextio/ början av sjuttiotalet?

Du kan lägga in att många Yamaha modeller är personliga med långa livscykler, allt från V-max, FJ1100-1200 till FJR1200-1300, XJ600 och XJ900, vilket tyder på erkännande från kunder. XV 750
Begagnat sidan att många tidiga modeller upplevs som moderna, och konkurenskraftiga än idag, fullt fungerande med hög kvalite och med många mil på mätaren , FZ, FZR, YZF 750, FZR, YZF1000, R1
osv

Sånt där är ju skitskoj!
Hade också i uppgift att hålla ett argumenterande tal när jag gick i gymnasiet.
Jag valde att argumentera för diktatur (inte för att jag är det, men det är jävligt skoj att försöka sig på en på förhand förlorande fajt), med lite smaklösa argument och en sjysst liten slideshow av bilder lyckades jag hyffsat ändå:näsblod
Har för mig det blev ett mvg också, har du lust att sno ngt rakt av kan jag nog fixa fram det till dig.

Humor kan vara bra.
Vem bedömmer er och utifrån vad?

Många gånger är känslor hos den du skall övertyga starkare än förnuftet.
Om du kan få din publik att skratta eller att känna igen sig så har du iallafall vunnit den sidan.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!