Hjälp med skinnställ och boots till sporthoj!!!

Mezze

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2009
Hoj
Yamaha YZF R6 600 cc 2000
Tjena! har varit ute och kört med r6an två gånger nu. Jag har ett begagnat alpinestars skinnställ och ett par tech 7 alpinestars boots.
När jag sitter och kör på hojjen så skaver det så in i helvete i knävecken. Jag vet inte om det har med stället att göra om det är för litet eller för stort, eller om bootsen är för höga så jag inte får ner byxorna tillräckligt långt ner i dom. Hur som helst så ska jag köpa ett par andra boots eftersom de här är för klumpiga att köra med. Svårt att växla osv. Stövlarna är alldeles för höga dessutom.

Det jag undrar är ifall ni rekommenderar några andra boots man kan ha på sporthoj som ser bra ut och är smidiga att använda (helst Alpinestars eftersom resten av utrustningen är det). Undrar även ifall ni har några tips på hur man ska sitta för att det ska kännas så behagligt som möjligt när man kör långt för jag tror att jag spänner mig lite väl mycket. Har aldrig kört sporthoj innan.
När jag har på mig skinnstället så är byxorna lite under naveln, är det för litet? Skinnstället är 2-delat.

p_73376.jpg

// Jacob

Kör du med underställ?

Underställ är sjukt underskattat :)
Har polare som sagt "är det inte varmt på sommaren?ja svettas utan"

Mitt råd är, på med underställ och köp smidigare kängor för gatbruk :)
Om stället är förlitet märker du (kommer inte i),
Är det förstort känns det. . Det ska sitta åt, MEN bekvämt :tungan

hohoho dagens garv :D,

Har du cash a-stars smx/r
Har du mera cash A-stars supertech
Har du ännu mera cash Daytona valfri modell.

Stämmer in i kören underställ (om du nu inte redan har det). Bara dra till Stadium eller liknande och köp nåt schysst i ull, det behöver inte stå "MC" på dem :tummenupp

Riktiga män är nakna under skinnpajen:fakta:arsele:arsele:crash

Last edited:
Som påpekats är det cross-stövlar, brukar vara jävligt mycket hårdare än gatstövlar. De är inte gjorda för att användas med skinnställ så testa ett par andra stövlar först.

Jag tycker att Gaernes stövlar är jävligt sköna och bra!

Last edited:
Mezze skriver
Undrar även ifall ni har några tips på hur man ska sitta för att det ska kännas så behagligt som möjligt när man kör långt för jag tror att jag spänner mig lite väl mycket.
1) Träna på trampcykel (eventuellt spinning, men jag föredrar cykla ute) 1-2 timmar några gånger i veckan.
2) Träna upp magmuskelaturen. Ryggen är ofta mer än nog stark.
3) Sitt inte still på hojen. Stå upp och kör då och då. När trafiken och vägen tillåter det. OBS lätt vrida till på gasen när jag reser mig och sätter mig ner så det ska vara fritt framåt och bakåt: "När trafiken och vägen tillåter det."
4) Ta bort en fot i taget från fotpinnen. Sträck och lyft upp benet, vifta runt med benet åt sidan. När trafiken och vägen tillåter det.
3) Biltema packväska på tanken. Väl packad med mjuka saker i botten och upptill. Jag ligger på den och kör långa sträckor. Med armbågarna i 90graders vinkel helt avslappnat i armarna och i kroppen.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Tankvaska-82162/
Spännena var inte OK men med extra ditsydda nylonband på höger sida med pålimmade kardborrlås så sitter den bra.
Kardborrlås pålimmade med kontaktlim.

Last edited:
Jag slår ett slag för A-stars supertech! Grymt bekväm stövel med bra känsla och ventilation :tummenupp

Tack så sjukt mycket för alla svar!!

Har inte kört med underställ men jag provade att ta på mig allt och sätta mig på hojjen och det kändes redan bättre! Får se om det fortfarande gör lika ont när man kör långt.

Tack för tipsen med dojjerna, ska åka till nybergs motor o kolla lite imon och se om dom kan ta hem några :)

Nu äre bara skinnhandskarna som är problemet, men dom töjjer sig nog med tiden så knogarna slipper skäras sönder när man kopplar varenda gång ;)

Bootsen om någon crossåkare skulle vara intresserad >> http://www.blocket.se/jonkoping/Alpinestars_tech_7_stovlar_40550296.htm?ca=17&w=1

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti