Hjälp med skadestånd och försäkringar

Hampe

Slan
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Honda XR600 -93
Har hamnat i trubbel med försäkringsbolaget och en skadeståndsgrej.

Jag blev för några veckor sedan utsatt för inbrott och misshandel. Gärningsmannen dömdes till ett års fängelse och drygt 45000 kr i skadestånd. Hans "god-man" (kvinna) ringde mig för en vecka sedan och meddelade att 45000 inte finns förtillfället, och han får inte sin sjukpension när han sitter i finkan. 10000 kunde hon dock skicka över till mig.

Jag tyckte att det var lite att lasta över problemet till mig (då skulle jag ju få vänta ett år på resten av pengarna, tills han kommer ut. Och säkert åker in i finkan igen, eftersom han jämt gör det). Så jag sa att jag skulle höra med mitt försäkringsbolag. Kanske de kunde betala 45k till mig, och sedan göra upp en avbetalningsplan med honom/henne? Lät lysande tyckte hon. :tummenupp

Skadeståndet bestod av 16050:- för kränkning och sveda/värk. Resten (ca 30000 var materiella skador, såsom dator, högtalare mm). I domen står det dock att han ska betala 45850:- + ränta till mig.

Då han inte kan betala allt på en gång vände jag mig till mitt försäkringsbolag för att få hjälp.

Idag fick jag brevet från dem.

De har värderat det hela långt under det som bestämts i domstol. De "mjuka" skadorna står inte ens med. Datorn har de satt ett "dagsvärde" på 8000 på, istället för 20000 som det står i DOMEN. Totalt ersätter de 12900:-

Vad fasen kommer att hända nu? Det här är ju helt sjukt. Om försäkringsbolaget betalt hel summa (45k) till mig, skulle de ju bara kräva honom på det sen. Men ÄNDÅ nedvärderar dom alltihop!!

Om skadeståndet i domstol är satt till 45k, hur fan kan försäkringsbolaget gå in och göra en egen bedömning?!

Jag har ingen aning om var jag ska vända mig och jag är rädd att jag kommer gå miste om det skadestånd jag är berättigad till.

Har någon några idéer? :3freak

Jag är i samma sits angående mc-olycka i somras. Försäkringsbolagen tycker en sak medans polisen tycker helt annat.

Men inte ska du ta ut något av ditt försäkringsbolag när du får skadestånd av honom? Då blir det väl kaka på kaka?

Jag har ingen aning om hur det funkar, borde det inte gå till inkasso om han inte betalar eller liknande? Brottsofferfond? Nä ja vet inte, men lycka till!

/ Hannes

Nej, jag ska självklart inte få pengar från två ställen. Men när snubben inte kan betala, kan ibland försäkringsbolag betala tills vidare, varefter DE kräver pengarna från "snubben".

Men i det här fallet har försäkringsbolaget fuckat, genom att SJÄLVA omvärdera hur mycket som ska betalas. Det är det som är så knäppt.

Jag tycker att det låter som att du är en stark kandidat till brottsofferjouren vänd dig dit i första hand. Se nedan:

http://www.boj.se/index.pl/brottsdrabbad

Att bli utsatt för brott
Att bli utsatt för brott är uppslitande. Plötsligt känns vardagen otrygg och många upplever att de har tappat kontrollen över sina liv.

Brottsofferjourer finns i alla polisdistrikt, på över 100 orter runt om i Sverige. På jourerna arbetar personer som har utbildning och erfarenhet av de frågeställningar som brottsoffer ställs inför.

BOJ kan erbjuda dig som har utsatts för brott:

tid att lyssna och hjälp att formulera vad du varit med om
information om hur en polisanmälan går till
stöd vid eventuell rättegång
information om hur det går till i rättssalen
hjälp vid myndighetskontakter
hjälp att ställa krav på skadestånd
hjälp att bearbeta vad som hänt och kunna gå vidare
Här bredvid kan du få ytterligare information om vad vi kan hjälpa dig med och hur vi arbetar.

Vill du ha kontakt med din lokala brottsofferjour klicka här>>.

Blip skrev:
Jag tycker att det låter som att du är en stark kandidat till brottsofferjouren vänd dig dit i första hand.

Brottsofferjouren ersätter endast om ditt fb inte gör det.

Ok kolla detta då

Blip skrev:
Jag tycker att det låter som att du är en stark kandidat till brottsofferjouren vänd dig dit i första hand. Se nedan:
hjälp att ställa krav på skadestånd

Varför ta emot 12 papp från ett försäkringsbolag och komplicera allt, när du kan få 10k från den skadeståndsdömde och då fortfarande ha över 35k kvar att inkassera?

Ja när man tänker på det så är det kanske en god ide att acceptera 10k för att sedan prata med ett inkassobolag. Tycker i alla fall att du ska prata med brottsofferjouren. De är trots allt till för folk som drabbas av brott, dvs du själv.

Har ringt runt till försnikningsbolag, brottsofferjouren, kronofogden, brottsoffermyndigheten etc etc hela morgonen...

Verkar som om dom totalt skiter i vad som står i domen, och betalar det som DE vill. Att de ÄNDÅ blir ersatta i sluändan (oavsett vad de betalar) bryr de sig inte om.

Vilken jävla smet det här är... :död

Last edited:
Zwamp skrev:
Har ringt runt till försnikningsbolag, brottsofferjouren, kronofogden, brottsoffermyndigheten etc etc hela morgonen...

Verkar som om förfittningsbolaget totalt skiter i vad som står i domen, och betalar det som DE vill. Att de ÄNDÅ blir ersatta i sluändan (oavsett vad de betalar) bryr de sig inte om.

Vilken jävla smet det här är... :död

HAR DU PRATAT MED KONSUMENTERNAS FÖRS BYRÅ?

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti